بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

  • کد خبر: ۱۴۷۷۶۵
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
  • ۷
حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟
بررسی نرخ تورم، سیاست‌های دولت و خط فقر نشان می‌دهد دهک‌های پایین درآمدی سال سختی را در ۱۴۰۲ پیش رو خواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، برای پیش بینی سناریو‌های مختلف درباره میزان افزایش حقوق کارگران باید به چند عامل اثرگذار دقت کرد. نخست اینکه حداقل حقوق کارگران، متناسب با هزینه سبد غذایی تعیین می‌شود که حداقل کالری مورد نیاز برای بدن را تامین می‌کند. پس نرخ تورم اقلام خوراکی در پیش بینی میزان افزایش حوق کارگران بسیار اثرگذار است.

دوم، تجربه نشان داده است که افزایش حقوق مصوب کارگران در شورایعالی کار کمتر از افزایش حقوق کارمندان دولت نیست. پس میزان افزایش حقوق کارمندان نیز ملاک دیگری برای سنجش و پیش بینی نرخ افزایش حقوق کارگران است.

سوم سیاستمدران ساکن خیابان پاستور همیشه بخشی از تامین هزینه خانواده‌های کم‌درآمد را به یارانه حواله می‌کنند. پس تغییر نرخ یارانه نیز در محاسبه حداقل حقوق موثر است.

تورم اقلام خوراکی چقدر است؟

 تورم نقطه‌ای برای کل سبد کالا‌های مصرفی و خدمات در دی ماه ۵۱.۳ درصد بوده است. اما بررسی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای کل کشور در دی ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که گرانی‌ها سفره مردم را هدف قرار داده است و به ۶۹.۲ درصد رسیده است.

بررسی گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده در دی ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که فشار تورم برای اقشار کم درآمد بیشتر است. بررسی گزارش نرخ تورم بر اساس دهک‌های درآمدی نشان می‌دهد که دهک اول درآمدی که از کم برخوردارترین قشر جامعه تشکیل شده و اغلب آن‌ها از جامعه کارگری هستند بیشترین نرخ تورم را تجربه می‌کنند.  نرخ تورم نقطه‌ای برای سبد اقلام خوراکی‌ها در دی ماه برای دهک اول درآمدی ۷۲.۴ درصد بوده است. این یعنی یک کارگر در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته برای تهیه یک سبد غذایی مشخص ۷۲.۴ درصد بیشتر هزینه کرده، این درحالی است که افزایش حقوق کارگران ۵۷ درصد بوده است.

افزایش یارانه در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

بررسی لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که دولت برنامه‌ای برای افزایش یارانه‌ها در سال آینده ندارد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ یارانه نقدی برای سال آینده تغییری نخواهد کرد و یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد.

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی پیش‌بینی کرده است. همچنین ۵۶ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است. همچنین سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود  گفت: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد ضریب میانگین افزایش حقوق است و آنچه پس از تصویب مجلس اجرا خواهد شد افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی حقوق است تا توازن بیشتری ایجاد شود.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به نظر می‌رسد در بدنه کارشناسی دولت نیز با تکرار افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران مخالفت‌هایی وجود دارد کما اینکه رئیس پیشین بانک مرکزی انتقادات تندی را درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ بیان کرد.

به نظر می‌رسد تاکید دولت روی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان خود، یک سیاست است تا بتواند روی مذاکرات شورای عالی کار هم تاثیر بگذارد و رقم افزایش حقوق کارگران را نیز به همین رقم در سال آینده نزدیک کند.

این در حالی است که خط فقر برای شهر تهران به تازگی نزدیک ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است و بررسی گزارش‌های مرکز آمار حکایت از تورم بیش از ۶۰ درصدی دارد.

علاوه بر این گزارش مرکز پژوهش‌ها و برآورد این مرکز از میزان تورم در سال آینده حدود ۴۰ درصد است. از سوی دیگر دولت هم برنامه‌ای برای افزایش یارانه‌ها ندارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که در صورت تداوم این شرایط و وقوع تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ و عدم افزایش متناسب حقوق کارگران، شاهد چه میزان از فقر در جامعه خواهیم بود و تبعات این فقر در حوزه مسکن، آموزش، بهداشت و ... چه خواهد بود؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
5
حقوق به ریال مخارج با دلار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
6
سلام خدایی به داد قشر مظلوم کارگر برسید بااین تورم
اعظم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
4
شمارو بخدا کمی هم فکر کارگر بدبخت باشید واقعا خودتون میتونید باحقوق ۷تومن زندگی کنید؟ ایا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
3
والا روزی بیاد که کارمند هزینه ی نان خالی رو هم نتونه تامین کنه
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
1
حقوق کارگران باید ۱۵_۱۷میلیون تومان باشد کمتر از این نمیشود زندگی کرد کارگران تا کی باید زیر خطر فقر زندگی کنن تا کی باید حسرت داشتن یک زندگی سالم و راحت رو بکشن تا کی البته باید نرخ دلار هم پایین بیاد
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
0
1
سلام خسته نباشی کارگر روز مزد فضای سبز منطقه یک کرمانشاه هستم دکتر ها جوابم کردن تامین اجتماعی ناحیه دو کرمانشاه بیمارستان شهدا چیه؟ نگاه پای چپم نکردن گفتن پای شما سطحی است بخدا قسم بخدا لخته خون ریه ام گرفته لطفا کمکم کنید بخدا قسم زجر می کشم شبها یک سره سرفه میزنم خواب شده عزابم سر کارگر سو استفاده می کند یک سره کار از ما می کشد شهرداری جدید آمده فامیل هایشان می آورد توی شهرداری می شود سر پرست فضای سبز منطقه یک کرمانشاه نفرین بر داعش کردم نابود شد نفرین شهردار منطقه یک می کنم ان شاءالله تعالی نابود شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
0
1
خیلی حقوق خوبی میدین به کارگرا اونوقت میگین سن بازنشستگی هم باید افزایش پیدا کنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->