درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم!
سرخط خبرها

بازگشت قدرتمند میرزاپور، پهلوان خراسانی به قهرمانی

  • کد خبر: ۱۴۸۷۹۹
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۳
بازگشت قدرتمند میرزاپور، پهلوان خراسانی به قهرمانی
احمد میرزاپور بعد از ۹‌سال، خراسان رضوی را دوباره صاحب بازوبند پهلوانی کشور کرد.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ رقابت‌های کشتی پهلوانی قهرمانی کشور روز گذشته در تالار آزادی تهران به پایان رسید و بعد از ۹‌سال بازوبند پهلوانی این مسابقات به یک خراسانی رسید؛ مسابقاتی که در کنار جنبه‌های قهرمانی، جنبه پهلوانی آن مورد‌توجه است و شاید به‌همین‌خاطر است که در ادوار مختلف رؤسای‌جمهور یا وزرای ورزش وقت برای اهدای بازوبند در روز پایانی به میدان آمده و بازوبند را بر بازوی پهلوان اول کشور می‌بندند. اتفاقی که دیروز هم رخ داد و با وجود اینکه بنا بود رئیس جمهور به سالن آزادی برود، این وزیر ورزش بود که در پایان بازوبند را بر بازوی پهلوان سال‌۱۴۰۱ کشور بست. رقابت‌هایی که فینال اوزان شش‌گانه‌اش از طریق شبکه سوم سیما به روی آنتن زنده تلویزیون رفت تا همگان تقابل دو پهلوان خراسانی در فینال تماشایی وزن ۱۰۰+‌کیلوگرم را به نظاره بنشینند.

زور قهرمان «یارگین» به میرزاپور نرسید

احمد میرزاپور، ستاره سال‌های اخیر کشتی چوخه خراسان که سابقه قهرمانی و دریافت بازوبند پهلوانی را در سال ۱۳۹۲ دارد، در فینال حساس امسال به یک خراسانی خوش‌قد‌و‌قامت برخورد کرد. مصطفی طغانی جوان که ستاره جام یارگین برای کشتی آزاد ایران بود، درحالی به فینال رسید که همین دو هفته قبل توانسته بود همراه با تیم ملی کشتی آزاد کشورمان فقط مدال کاروان ایران را در جام بین‌المللی یارگین روسیه به دست بیاورد. مصطفی طغانی برنز جام یارگین را با چند کیلو وزن اضافه در قیاس با وزن احمد میرزاپور به این مسابقات آورده بود و روی کاغذ شانس زیادی داشت؛ اما در‌نهایت این حریف باتجربه‌تر بود که پهلوان سال شد.

تجربه در برابر جوانی

فینال کشتی پهلوانی با آداب و رسوم شروع می‌شود. مرشدان حاضر در سالن می‌خوانند و دو پهلوان به رسم ادب زانو می‌زنند و رو به قبله می‌نشینند. داور دست بر شانه هر دو می‌‎ایستد و چند دقیقه بعد دو کشتی‌گیر آماده مبارزه می‌شوند. در جایگاه ویژه نیز حمید سجادی وزیر ورزش‌و‌جوانان، غفور کارگری رئیس کمیته ملی پاراالمپیک و امین رشیدلمیر پیشکسوت پهلوانی خراسان که خود دارنده بازوبند پهلوانی کشور است، حضور داشتند. در آغاز جدال، پهلوان جوان‌تر، مصطفی طغانی، حریف را از زمین بلند می‌کند؛ اما رهاورد این اتفاق کسب دوامتیاز بیشتر نیست. در وقت دوم، میرزاپور باتجربه، اول حریفش را از تشک خارج می‌کند تا یک‌امتیاز بگیرد و در ادامه بدل تماشایی او طغانی جوان را ضربه‌فنی می‌کند تا برنده این جدال پهلوانی باشد.

از نماز شکر تا بازگشت پهلوانی به دیار خراسان

در پایان این مسابقات، وزیر با تیم همراهش کفش‌ها را به رسم ادب در‌می‌آورند، به روی تشک می‌روند و مراسم اهدای بازوبند پهلوانی آغاز می‌شود. پیش از بستن بازوبند به بازوی میرزاپور، پهلوان جدید ایران، پیش چشم دوربین‌های تلویزیونی نماز شکر به جا می‌آورد. این عنوان بعد از ۹‌سال به خراسان‌رضوی رسید. آخرین‌بار سال ۱۳۹۲ بود که همین احمد میرزاپور بازوبند پهلوانی را به دست آورد و بعد از آن یک‌بار پرویز هادی و هفت‌بار صادق جابرزاده، پهلوان سال ایران شدند. پهلوان خراسانی دومین بازوبندش را دشت کرد و در این مسیر صادق جابرزاده بزرگ را نیز از پیش‌رو برداشت.

تاریخ و پهلوانان خراسانی‌اش

رقابت‌های کشتی پهلوانی سال‌ها قبل از سال ۱۳۲۳ برگزار می‌شد و پهلوانان نامداری، چون اکبر خراسانی، ابوالقاسم قمی، میرزابیک کاشی و... در آن توانسته بودند پهلوان اول کشور باشند؛ اما واقعیت آن است که این مسابقات از سال ۱۳۲۳ جنبه رسمی پیدا کرد. در نخستین دوره رسمی برگزاری این مسابقات، مصطفی طوسی بازوبند را به بازو بست. قهرمانی و پهلوانی که سه سال پیاپی تکرار شد. در طول این سال‌ها پهلوانان خراسانی نامداری توانستند عنوان پهلوان سال را از آنِ خود کنند. از سه‌گانه احمد وفادار در سال‌های‌۱۳۲۹‌تا‌۱۳۳۱ بگیرید تا سه‌گانه حمید قشنگ در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۷۸ و ۱۳۸۱. البته آخرین این افتخارات به همان سال ۱۳۹۲ و احمد میرزاپور برمی‌گردد.

دغدغه‌های قشنگ و بازوبندی که باید خراسانی بماند

تاریخ کشتی پهلوانی نشان داده خراسان همیشه مهد پهلوانان بوده است؛ تاریخی که نام‌های بزرگی در آن درخشیدند. با‌این‌همه در سال‌های اخیر به کشتی پهلوانی بی‌توجهی شده است و همین مسئله پهلوان حمید قشنگ، مربی تیم اعزامی خراسان به مسابقات کشتی پهلوانی کشور، را نگران کرده است. قشنگ در‌این‌باره گفت: «کشتی پهلوانی خراسان رضوی زمانی در سطح کشور صاحب عنوان بود و هر سال قهرمانی یا نایب‌قهرمانی از آن کشتی‌گیران خراسان بود.»

وی افزود: «متأسفانه چند‌سالی است که کشتی پهلوانی افت کرده است و در خراسان‌رضوی حرفی برای گفتن نداریم؛ چرا که در طول سال به کشتی پهلوانی اهمیت داده نمی‌شود.» قشنگ تصریح کرد: «متأسفانه همیشه بیست روز قبل از مسابقات کشوری تیم تشکیل می‌شود و ورزشکاران تمرین می‌کنند که آن هم رضایت‌بخش نیست. این مسابقات برای کسب بازوبند پهلوانی است، رقابت کم‌اهمیتی نیست؛ اما اینکه توجهی به تمرین کشتی‌گیران استان ندارند، جای سؤال دارد، بعد انتظار قهرمانی و پهلوانی هم دارند. امسال همه امید‌ها برای کسب بازوبند پهلوانی به احمد میرزاپور بود که خوشبختانه حاصل شد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->