یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked
سرخط خبرها

دلیل علمی ایجاد ابرهای عدسی‌شکل در آسمان خلخال چیست؟

  • کد خبر: ۱۵۱۳۹۸
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
دلیل علمی ایجاد ابرهای عدسی‌شکل در آسمان خلخال چیست؟
ابرهای خبرساز عدس‌گون در آسمان خلخال تایید شد. ابرهایی که شایعاتی درباره ارتباط شان با زلزله در روزهای اخیر سر زبان ها افتاده است.

به گزارش شهرآرانیوز -  با انتشار تصاویر ابر‌هایی عجیب در آسمان شهر خلخال مطالبی در فضای مجازی درباره ارتباط آن‌ها با زلزله‌های ترکیه و فناوری هارپ منتشر شد که بیشتر به یک شایعه غیر علمی می‌مانست. سازمان هواشناسی شهرستان خلخال هم با اشاره به اینکه در دو روز اخیر این ابر‌ها پدیده غالب در این شهرستان هستند درباره این ابر‌های عدس‌گون توضیح داد که این ابر‌ها نشانه وزش باد شدید در سطوح فوقانی جو هستند.

یکی از شایعات پربازدید درباره زلزله ترکیه، دیده شدن ابر‌های عجیب و غریب پیش از این رویداد دردناک طبیعی بود که به صورت گسترده و اشکال گوناگون در فضای مجازی وایرال شد. روز گذشته و ساعاتی پیش از زلزله انتاکیه، این ابر‌ها که دیده شدنسان قبل از زلزله قهرمان مرعش جنجالی شده بود، انگار در خلخال دیده شدند.

دلیل علمی ایجاد ابر‌های عدس‌گون چیست؟

ابر‌های عدس‌گون گرچه شکل غیرعادی به خود می‌گیرند، اما پدیده‌ای طبیعی هستند که در گوشه گوشه دنیا روی می‌دهند. این ابر‌ها منشأ کوهستانی دارد، اما ممکن است در نواحی نیمه‌کوهستانی نیز دیده شود. سخنگوی هواشناسی سلطنتی هلند درباره شکل گرفتن این ابر‌ها در بورسا می‌گوید: «بورسا منطقه‌ای ایده‌آل برای شکل‌گیری این ابر‌ها است.» او ایده تشکیل شدن این ابر‌ها بر اثر فعالیت هارپ را کاملا رد می‌کند و می‌گوید: «هارپ نمی‌تواند باعث تشکیل این ابر‌ها شده باشد. هیچ فناوری انسانی قادر به این کار نیست.»

نکته جالب توجه این است شهر بورسا که محل دیده شدن این ابر بوده است، صد‌ها کیلومتر با مرکز زلزله مرگبار ششم فوریه در ترکیه فاصله دارد.

هنگامی که هوا در سرتاسر یک رشته‌کوه می‌دمد، در شرایط خاص می‌تواند دنباله‌ای از امواج ایستاده بزرگ را در هوای پایین‌دست ایجاد کند؛ تقریباً شبیه ریزموج‌هایی که هنگام جریان یافتن آب رود بر روی یک مانع شکل می‌گیرند. اگر رطوبت کافی در هوا وجود داشته باشد، حرکت بالارونده این موج باعث متراکم شدن بخار آب و تشکیل ابر‌های عدس‌گون با ظاهری منحصر به فرد می‌شود.

منبع: خبرآنلاین


در ادامه حتما ببینید

ویدئو | ابرهای عجیب و تماشایی بر فراز آسمان خلخال

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->