«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت
سرخط خبرها

دستگیری اعضای باند سرقت از بیماران مشهدی + عکس

  • کد خبر: ۱۵۱۷۲۳
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
دستگیری اعضای باند سرقت از بیماران مشهدی + عکس
اعضای باند معروف به «پاکج» که با شگردی خاص در مراکز درمانی و تنها طی ۹۰ ثانیه به حساب بانکی بیماران یا همراهان آن‌ها دستبرد می‌زدند، با تلاش نیرو‌های انتظامی دستگیر شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس پلیس مشهد روز گذشته در تشریح ماجرای سرقت‌های ۹۰ ثانیه‌ای گفت: از مدتی قبل گزارش‌هایی به پلیس می‌رسید که بررسی محتویات آن‌ها نشان می‌داد فرد یا افراد ناشناسی از طریق دستگاه‌های ATM (خودپرداز‌های دیواری) به حساب بانکی بیماران یا همراهان شان دستبرد زده اند.

سرهنگ احمد نگهبان افزود: این درحالی بود که مال باختگان ادعا می‌کردند به هیچ وجه کارت بانکی و رمز آن را در اختیار افراد ناشناس و غریبه قرار نداده اند، اما سرقت‌ها همزمان با حضور آنان در بیمارستان یا مراکز درمانی برای پرداخت وجه دارو یا ویزیت انجام شده است.

مقام ارشد انتظامی افزود: اهمیت ماجرا موجب شد گروهی تخصصی از عوامل تجسس کلانتری میرزا کوچک خان سرقت‌های مذکور را با بررسی همه ابعاد آن زیر ذره بین تحقیقات ببرند و به ریشه یابی موضوع بپردازند چرا که افزایش شکایت‌ها و گزارش‌های شهروندان منجر به بی اعتمادی به مراکز درمانی می‌شد.

به همین دلیل جلسات کارشناسی و تجزیه و تحلیل جرایم زیر نظر سرهنگ علی برزنونی (رئیس کلانتری میرزا کوچک خان) برگزار شد و پرونده‌های مال باختگانی که در بیمارستان امام حسین (ع) طعمه دستبرد‌های مذکور شده بودند مورد واکاوی دقیق قرار گرفت.

از سوی دیگر با همکاری مدیران بیمارستان و بررسی دوربین‌های مدار بسته سرنخ‌هایی از دو مرد و یک زن به دست آمد که هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز دیواری توسط مال باختگان در محل حضور داشتند.

سرهنگ نگهبان تصریح کرد: کنکاش‌های پلیسی و کارشناسی و همچنین استفاده از نظرات مدیران مراکز درمانی بیانگر آن بود که سارقان از فرصت ۹۰ ثانیه‌ای برای انجام امور بانکی سوء استفاده می‌کنند و با فریب بیماران یا همراهان آن‌ها بلافاصله موجودی کارت بانکی طعمه‌های خود را به کارت‌های اجاره‌ای معتادان انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به چهره نگاری از ۳ عضو این باند سرقت اضافه کرد: بررسی‌های میدانی پلیس هویت فردی به نام «ابوالفضل- ب» را مشخص کرد که از معتادان سابقه دار است و حدود ۳۰ سال دارد؛ بنابراین دامنه عملیات به پاتوق‌های معتادان کشید و عوامل تجسس به چندین پاتوق خلافکاران در مناطق پنجراه، کوی رضاییه، جاده سرخس و شهرک شهید رجایی سرزدند، اما هیچ کدام از متهمان تحت تعقیب در آن مکان‌ها حضور نداشتند.

در همین حال شگرد‌های اطلاعاتی پلیس نشان داد که پاتوق نشینان از محل اختفای متهمان فراری خبر دارند، اما برای آن که خودشان در مخمصه‌های خماری قرار نگیرند، اطلاعاتی را بروز نمی‌دهند. کلیددار امنیت شهر خاطرنشان کرد: این گونه بود که پاتوق‌های مذکور در محاصره نامحسوس قرار گرفتند و در نهایت یکی از عوامل تجسس در پوشش خرید مواد مخدر به محل اختفای مصطفی (جوان ۳۰ ساله) در یکی از پاتوق‌های منطقه بولوار وحدت دست یافت.

وی گفت: طولی نکشید که نیرو‌های عملیاتی با کسب مجوز‌های قضایی از قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) وارد عمل شدند و این جوان سابقه دار معتاد را به دام انداختند.

سرهنگ نگهبان افزود: با اعترافات وی در مقر انتظامی، عملیات میدانی وارد مرحله جدیدی شد و نیرو‌های انتظامی زن ۳۷ ساله‌ای به نام حوریه را نیز دستگیر کردند که هنگام ارتکاب جرم و برای عادی سازی صحنه‌های سرقت در کنار باند سارقان قرار می‌گرفت، اما هر دو متهم فرد سابقه داری به نام مجید معروف به «پاکج» را سردسته باند معرفی و اظهار کردند: آن‌ها فقط با «مجید» همکاری می‌کردند تا بتواند طعمه‌ها را برای دستبرد به حساب‌های بانکی فریب دهد.

دستگیری اعضای باند سرقت از بیماران مشهدی + عکس

متهمان همچنین با افشای شگرد جدید سرقت هایشان گفتند: ما در داروخانه بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی دیگر کنار دستگاه‌های خودپرداز دیواری می‌ایستادیم و صحنه را طوری جلوه می‌دادیم که قصد استفاده از دستگاه را داریم. در این هنگام وقتی بیمار یا همراه وی برای پرداخت وجه دارو یا دیگر خدمات درمانی، کارت خود را می‌کشید بلافاصله «مجید» به آن فرد می‌گفت: دستگاه خراب است و «رسید» نمی‌دهد، بهتر است از دستگاه کناری استفاده کنید! طعمه هم بدون آن که کلید تصحیح یا قطع خدمات را فشار دهد بی درنگ کارت خود را به محفظه شیاری دستگاه خودپرداز دیواری دیگر می‌کشید.

در همین زمان «مجید» به صفحه کلید چشم می‌دوخت و رمز حساب بانکی طعمه را همزمان در دستگاهی وارد می‌کرد که چند ثانیه قبل طعمه مذکور کارت خود را در آن کشیده بود و با این ترفند و زدن کلید انتقال وجه، همه موجودی حساب بانکی طعمه را به کارت بانکی دیگری انتقال می‌داد که از معتادان پاتوق نشین خریده است.

رئیس پلیس مشهد همچنین به آغاز عملیات دستگیری سرکرده باند اشاره کرد و گفت: پس از بازجویی‌های تخصصی از متهمان و افشای شگرد آن ها، بلافاصله عملیات دستگیری مجید، مرد ۴۵ ساله‌ای که بیش از ۳۰ فقره سابقه کیفری دارد در حالی با دستورات قاضی شعبه ۴۲۲ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد آغاز شد که وی متوجه دستگیری همدستانش شده بود و مدام محل اختفایش را تغییر می‌داد.

سرهنگ احمد نگهبان تاکید کرد: نیرو‌های تجسس کلانتری میرزا کوچک خان که پاتوق‌های زیادی را زیر نظر داشتند، مرد معتادی به نام «حسن» را در یک پاتوق زیرزمینی دستگیر کردند که مبلغ میلیونی به حساب بانکی همسر وی واریز و سپس برداشت شده بود.

این مرد معتاد که ابتدا ادعا داشت فردی به نام «مجید پاکج» را نمی‌شناسد، در نهایت محل اختفای او را در یکی از پاتوق‌های منطقه پنجراه لو داد و بدین ترتیب روز گذشته ماموران انتظامی در یک عملیات غافلگیرانه وی را در حالی به دام انداختند که خود را با عنوان جعلی «محمد جوادی» معرفی می‌کرد، اما یکی از افسران انتظامی که در سال ۸۹ نیز او را به اتهام سرقت دستگیر کرده بود، هویت واقعی اش را در همان پاتوق فاش کرد و این گونه با کشف چند کارت بانکی از جیب‌های وی، تحقیقات در این باره ادامه یافت.

رئیس پلیس مشهد گفت: سرکرده این باند که یقین داشت داستان سرایی هایش نتیجه‌ای نخواهد داشت، در همان بازجویی‌های مقدماتی لب به اعتراف گشود و اظهار کرد: من می‌دانستم که دستگاه‌های خودپرداز دیواری تا ۹۰ ثانیه بعد از کشیدن کارت بانکی فعال است و می‌توان خدمات بانکی را انجام داد به همین دلیل در پاتوق‌های استعمال مواد مخدر کارت‌های بانکی را از معتادان به مواد مخدر صنعتی، بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردم و سپس با همدستی دیگر اعضای باند به بیمارستان یا درمانگاه‌هایی در شهرک شهید رجایی، جلال آل احمد، خیابان وحید و ... می‌رفتیم و با ترفند «دستگاه رسید نمی‌دهد!» طعمه خود را وادار می‌کردیم تا از دستگاه خودپرداز دیگر استفاده کند و در همین فاصله با مشاهده رمزی که وارد دستگاه می‌کرد به حساب بانکی او دستبرد می‌زدیم!

رئیس پلیس با تجربه مشهد افزود: تاکنون بیش از ۱۰ شاکی به مراکز انتظامی مراجعه کرده اند، اما بررسی‌های اولیه پلیس نشان می‌دهد که اعضای باند سرقت‌های ۹۰ ثانیه‌ای «پاکج» به حساب بانکی شهروندان زیادی دستبرد زده اند که تحقیقات توسط ستوان توزنده جانی (افسر پرونده) همچنان ادامه دارد چرا که این احتمال وجود دارد که آن‌ها از این شیوه در دستگاه‌های خودپرداز جایگاه‌های سوخت (پمپ بنزین) هم استفاده کرده باشند.

سرهنگ احمد نگهبان ضمن هشدار به شهروندان مبنی بر این که مراقب سوء استفاده تبهکاران هنگام استفاده از خودپرداز‌ها باشند و رمز بانکی خود را طوری وارد کنند که دیگران متوجه نشوند، به بانک‌های عامل و همچنین متصدیان مراکز تجاری و درمانی نیز توصیه کرد نحوه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و چگونگی پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی را به مراجعان یادآوری کنند.

وی اضافه کرد: این کار از طریق تبلیغات و نوشته‌های کنار دستگاه یا نصب بنر در مکان‌های مذکور امکان پذیر است. از سوی دیگر نیز کاربران و مراجعان به دستگاه‌های خودپرداز به خاطر داشته باشند به محض این که به هر دلیلی قصد داشتید از دستگاه‌های مذکور استفاده نکنید حتما کلید پایان عملیات بانکی را فشار دهید یا از متصدیان مراکز درمانی و تجاری کمک بخواهید.

منبع: خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->