نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نرخ تورم در خراسان رضوی و مشهد چقدر شد؟ (۷ اسفند ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۵۲۲۲۳
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
نرخ تورم در خراسان رضوی و مشهد چقدر شد؟ (۷ اسفند ۱۴۰۱)
مرکز آمار ایران نرخ تورم ماه گذشته را به تفکیک استان اعلام کرد. در استان خراسان رضوی در ماه گذشته تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانی به ۷۵.۱ درصد رسید که این رقم حدود ۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز آمار ایران در گزارشی وضعیت نرخ تورم بهمن ماه را به تفکیک مناطق شهری و روستایی برای استان‌های مختلف کشور اعلام کرد.

بر اساس اعلام این مرکز در بهمن ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه برای کل کشور ۳.۵ درصد و برای خراسان رضوی ۴.۱ درصد بود که این رقم نشان دهنده شدت بیشتر تورم در خراسان رضوی است.

بررسی تورم نقطه‌ای در کشور و مقایسه آن با خراسان رضوی نیز بیان گر شدت بیشتر تورم در خراسان رضوی است. در ماه گذشته تورم نقطه‌ای در کل کشور ۵۳.۴ درصد بود. این یعنی مردم برای خرید اقلام و خدمات مشخصی در بهمن ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۳.۴ درصد بیشتر هزینه کرده اند.

تورم ۷۵ درصدی اقلام خوراکی در خراسان رضوی

تورم نقطه‌ای در خراسان رضوی در ماه گذشته ۵۸.۲ درصد بوده است. البته اگر نگاهی به نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیاندازیم، بیشتر متوجه شدت تورم خواهیم شد. نرخ تورم سبد اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانی برای خراسان رضوی در بهمن ماه ۷۵.۱ درصد بوده که این رقم حدود ۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

بررسی گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در بهمن ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای کالا‌های غیرخوراکی و خدمات در خراسان رضوی در این ماه ۴۲.۷ درصد بوده است که این رقم اندکی از میانگین کشوری (۴۳.۵ درصد) کمتر است.

نرخ تورم در مشهد چقدر است؟

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای شهری در خراسان رضوی در ماه گذشته ۵۷.۵ درصد بوده است. از آنجا که نیمی از جمعیت کل استان و بخش اعظمی از جمعیت شهرنشین استان در مشهد ساکن هستند می‌توان نرخ تورم شهری در استان را به نوعی نرخ تورم در شهر مشهد تلقی کرد.

لازم به ذکر است که نرخ تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات برای نقاط شهری خراسان رضوی در بهمن ماه ۷۵ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای اقلام غیر خوراکی و خدمات در ماه گذشته ۴۲.۵ درصد بوده است.

متاسفانه نرخ تورم در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است. به طوری که تورم نقطه‌ای در نقاط روستایی خراسان رضوی در بهمن ماه ۶۰.۷ درصد بوده است که این رقم حدود ۳ درصد بیشتر از در نقاط شهری است.  

تورم چیست به زبان ساده

تورم بیان گر میزان رشد قیمت هاست. مقایسه نرخ ها در بازه زمانی مشخصی تورم را در آن بازه به ما نشان می‌دهد. تورم ماهانه بیان گر میزان رشد قیمت‌ها در یک ماه است. تورم نقطه‌ای بیان گر میزان رشد قیمت ها در یک ماه به خصوص نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود تورم نقطه‌ای در کل کشور در بهمن ۵۳.۴ درصد بوده است این یعنی هر شخص برای خرید یک سبد مشخص از کالاهای خوراکی و غیر خوراکی در بهمن امسال نسبت به بهمن سال قبل ۵۳.۴ درصد بیشتر هزینه کرده است. 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->