گفت‌وگوی وزیر خارجه طالبان و رئیس دفتر سیاسی حماس درباره غزه نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: دولت مقتدر از دل کابینه منسجم بیرون خواهد آمد تماس رئیس قوه قضاییه با رئیس یک بانک برای پیگیری حکم یک متهم + فیلم انتقاد رئیس قوه قضائیه به حکم سنگین یک قاضی درباره مهریه + فیلم مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، محور گفت‌وگوی سفیر چین در ایران با مقامات وزارت امور خارجه «مرکز اسلامی هامبورگ» از سوی دولت آلمان تعطیل شد دستگیری ۲ نفر از رهبران گروه‌های داعشی و تکفیری توسط وزارت اطلاعات انهدام چهار باند قمار اینترنتی با گردش مالی ۱۸۰۰ میلیارد ریال موافقت اداره کل راهداری خراسان رضوی با حذف عوارض در مرز دوغارون رئیس جمهور منتخب: رفع نیازهای مردم، با همدلی و همگرایی محقق خواهد شد حقوق بازنشستگان نیرو‌های مسلح دوبرابر شد | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی اجرا می‌شود نامه محمود عباس به ترامپ پیش از دیدار او با نتانیاهو منتشر شد سردار نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران شد معاون وزیر امورخارجه روسیه: هیچ‌کس نمی‌تواند میان تهران و مسکو شکاف ایجاد کند واکنش وزارت خارجه به انتشار گزارش کذب جاوید رحمان علیه ایران گمانه‌زنی‌ها از احتمال حضور نخست‌وزیر پاکستان در مراسم تحلیف پزشکیان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مشهد: مرز‌های جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین مرز‌های دنیا هستند | تعهد سه‌ساله برای انسداد مرز شرقی کشور + فیلم ادعای جدید آمریکا: ۳ سکوی پرتاب موشک ارتش یمن را هدف قرار دادیم رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد
سرخط خبرها

دستور زلنسکی برای تغییر نام روسیه!

  • کد خبر: ۱۵۴۴۱۶
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
دستور زلنسکی برای تغییر نام روسیه!
رئیس جمهور اوکراین به دولتش دستور داد طرحی را برای تغییر دادن نام روسیه به "مسکوویا"، نامی غیررسمی که قرن‌ها قبل استفاده می‌شده، را تدوین کند.

به گزارش شهرآرانیوز، ولودیمیر زلنسکی در واکنش به طرح یک طومار در مخالفت با به کارگیری نام "روسیه" در اوکراین این تصمیم را گرفت. در این طومار ادعا شد اوکراین با به کار بردن نام "روسیه" یک "ادعای خطرناک" را مبنی بر این که همسایه‌اش از تبار کشور "روس کی‌یف" دوران قرون وسطی است، تایید می‌کند.

زلنسکی در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد گفت، از دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین خواسته این طومار که حد نصاب لازم ۲۵۰۰۰ رای را کسب کرد، مورد پردازش قرار بگیرد. رئیس جمهور اوکراین خاطرنشان کرد، "لازم است به این مساله چه از جنبه پس زمینه تاریخی و چه فرهنگی و از دورنمای تبعات حقوقی بین‌المللی رسیدگی شود" و نهاد‌های علمی در این فرآیند مشارکت کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اظهار نظر درباره این اقدام زلنسکی گفت، این کار "سند و مدرکی دیگری دال بر تلاش برای تبدیل کردن اوکراین به یک عامل ضدیت با روسیه است. "

نام "مسکوویا" به دوران "دوک نشین بزرگ مسکو"، یکی از شاهزاده نشین‌های کشور "روس کی‌یف" در اواخر قرون وسطی که قبل از روسیه تزاری وجود داشت باز می‌گردد. کشور روسیه مدرن پیرامون این مرکز قدرت شکل گرفت و همزمان برخی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی "روس" را حفظ کرد.

نویسنده این طومار که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ مطرح شد، ادعا کرد که نام "روسیه زمینه را برای دست اندازی بیشتر به تاریخ روس کیِ‌یف فراهم می‌کند، چون خارجی‌ها اغلب کلمات روسیه و روس را اشتباه می‌گیرند. "

بسیاری از ملی‌گرایان اوکراینی این مفهوم را که این دو نوعی پیوند تاریخی دارند را رد و استدلال می‌کنند که تنها اوکراین را می‌توان وارث واقعی کشور "روس کی‌یف" دانست.

این تومار همچنین خواستار جایگزینی کلمه "مسکووی" به جای "روسی" و تغییر نام فدراسیون روسیه به "فدراسیون مسکووی" شده است.

در سال‌های اخیر، مقامات اوکراینی دست به یک کارزار تغییر نام زده و در این راستا نام هزاران مکانی را که به نظرشان مرتبط با روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، هدف قرار دادند. این کارزار پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه کشور همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲ تشدید شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->