صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ اندوه اهالی فرهنگ و هنر مشهد در پی شهادت رئیس‌جمهور مردمی پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور محبوب ایران برنامه‌های تلویزیون به‌مناسبت شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی + زمان پخش فیلمنامه‌نویس مشهدی: آرزویم است که درباره امام رضا (ع) فیلمنامه خوبی بنویسم رضا میرکریمی: خبر تلخی بود پیام تسلیت «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد در پی شهادت رئیس‌جمهور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت پیام تسلیت «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزهٔ هنری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی برگزاری سوگواره شعر درپی شهادت رئیس‌جمهور ایران + جزئیات بغض احمد نجفی شکست | امیدوارم راه «شهید رئیسی» گم نشود سریال «عاشورا» در شبکه دو سیما + زمان پخش موسوی‌مهر: شهدای حادثه اخیر، گلچینی از همه خوبی‌ها بودند | حلاوت خدمات شهید رئیسی از کام ملت پاک نمی‌شود + فیلم اشاعه فرهنگ رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری | گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور ۷روز تعطيل است لغو یک‌هفته‌ای تمامی کنسرت‌های موسیقی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو پخش برنامه‌ها و سریال‌های شاد در شبکه نمایش‌خانگی تسلیت نهاد‌های فرهنگی برای شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور
سرخط خبرها

بهار در بهار

  • کد خبر: ۱۵۵۳۰۲
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
بهار در بهار
نوروز پر از معانی زیباست که اهل شعر و عرفان را همواره به وجد آورده و متون و اشعار زیبایی دراین‌باره سروده شده است.

استقبال از نوروز همیشه برای ما پر از هیجان و زیبایی بوده است. فرقی هم ندارد که در چه سن‌وسالی هستیم، طراوت این روز‌ها همه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و دل‌ها را شاد می‌کند.

نوروز پر از معانی زیباست که اهل شعر و عرفان را همواره به وجد آورده و متون و اشعار زیبایی دراین‌باره سروده شده است. در احادیث اهل بیت (ع) نیز به این موضوع پرداخته شده است، ازجمله روایت عجیبی است که اتفاقات بزرگی را که در نوروز به‌وقوع پیوسته است، برمی‌شمارد.

یکی از راویان که از نظر علمای ما مورد وثوق است، به نام معلّی بن خنیس، می‌گوید: در نوروز بر امام صادق (ع) وارد شدم. فرمودند: آیا این روز را می‌‏شناسى؟ گفتم: قربانت گردم! این روز را فارسیان گرامی می‌دارند و به یکدیگر هدیه می‌دهند. فرمودند: سوگند به خانه کعبه که این، رمزى دیرینه دارد و برایت روشن می‌سازم تا آگاه شوى. گفتم: سرورم! آموختن این امر از شما برایم بهتر از آن است که مردگان زنده شوند و دشمنانم بمیرند. آن‌گاه فرمودند: اى معلّى! نوروز، همان روز است که خداوند از بندگان پیمان گرفت که او را بپرستند و به او شرک نورزند، به پیامبران و حجت‏‌هایش بگروند و به امامان ایمان آورند.

این همان روز است که خورشید طلوع کرد، باد‌ها وزیدن گرفتند و گل‏‌هاى زمین روییدند. این همان روزى است که کشتى نوح (ع) بر ساحل جودى آرامش یافت. روز فرود جبرئیل بر پیامبر اسلام (ص) است و روزى است که پیامبر (ص)، امام على (ع) را بر دوش گرفتند تا بت‌‏هاى قریش را در مسجدالحرام شکستند و در همین روز نیز ابراهیم (ع)، بت‏‌ها را شکستند. این همان روزى است که پیامبر (ص) به یارانشان دستور دادند با على (ع) بیعت کنند و در همین روز، على (ع) را براى بیعت‌گرفتن از جنّیان فرستادند.

در این روز، قائم (عج) ما و صاحبان حکومت قیام کنند و در همین روز، قائم (عج) ما بر دجّال پیروز شوند و او را در زباله‏‌دان کوفه به دار آویزند. در هر روز نوروزى، ما آرزوى فرج داریم؛ چرا که آن از روزهاى ما و شیعیان ماست. فارسیان آن را گرامى داشتند و شما آن را ضایع کردید و فرمودند: یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل از خداوند پرسید چگونه مردمانی را که خارج شدند، زنده می‌کند. خداوند بدو وحی کرد که در نوروز، آب بر قبر آنان بپاشد و آن، اولین روز سال فارسیان است و آن‌ها زنده شدند، درحالی‌که سی هزار نفر بودند. از همین‌جا پاشیدن آب در نوروز، سنت شده است. (بحارالانوار، ج ۵۶، ص ۹۱)

نوروز روز زنده‌شدن طبیعت است که درس و یادی از معاد دارد. نوروز روز نوشدن با آمدن بهار است که خیلی‌ها همراه خانه‌تکانی و پوشیدن لباس نو، دل‌ها را نیز می‌تکانند و نو می‌کنند و سینه‌ها را از کینه‌ها پاک می‌کنند. از همه این‌ها گذشته، بهار طبیعت امسال مصادف با بهار قرآن، یعنی ماه مبارک رمضان است که این، مبارکی و رازآلود بودن ایام را دوچندان می‌کند از خداوند بزرگ می‌خواهیم دل‌های ما را نیز در این بهاردربهار زنده گرداند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->