نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد
سرخط خبرها

آشنایی با رشته ورزشی بولس

  • کد خبر: ۱۵۶۳۸
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
آشنایی با رشته ورزشی بولس
ریشه بازی بولس به اروپا باز می‌گردد، در قرن نوزدهم این بازی به نام بولز (بولینگ روی چمن) تبدیل می‌شود، اما در فرانسه همچنان به نام بولس شناخته می‌شود.
تمام آنچه برای بازی پتانک نیاز دارید یک دست توپ، یک عدد جک، و یک زمین با هر نوع جنس کفپوش می‌باشد. سطح زمین بازی مورد تائید فدراسیون بین‌المللی، می‌تواند پوشیده از هر جنسی باشد. در اقصی نقاط جهان بر روی ماسه، خاک، چمن، موکت و نوع زمستانی آن روی برف نیز بازی می‌شود. ابعاد زمین بازی دارای ٤ متر عرض و ١٥ متر طول در مسابقات رسمی بوده و این اندازه می‌تواند تا ٣ در ١٢ متر در مسابقات غیررسمی متغیر می‌باشد. توپ‌های استاندارد مورد تائید فدراسیون بین‌المللی پتانک، دارای ٧٠/٥ تا ٨٠ میلیمتر قطر و وزنی معادل ٦٥٠ تا ٨٠٠ گرم می‌باشند. جک استاندارد مورد تائید فدراسیون بین‌المللی پتانک، از جنس چوب و دارای ٣٠ میلیمتر قطر و وزنی معادل ١٠ تا ١٨ گرم می‌باشد.
 

 
بیشتر بخوانید:
 
 


شروع بازی پتانک با قرعه کشی از نوع پرتاب سکه می‌باشد. ورزشکار/ تیم پیروز جک و سپس اولین توپ را در زمین بازی پرتاب می‌کند. جک باید در محدوده بین بعد از ششمین متر و قبل از دهمین متر طول زمین فرود آید.

در پتانک مبنای امتیازدهی نزدیک‌ترین توپ به جک می‌باشد و سایر توپ‌های تیم ملاک نمی‌باشند. در هر ست تنها یک تیم امتیاز می‌گیرد. مبنای تعیین برنده بازی در پتانک، کسب امتیاز ١٣ می‌باشد که در برخی مسابقات مانند لیگ‌ها، کسب امتیاز ١١ مسابقه را به اتمام می‌رساند. ست‌ها تا امتیاز ١٣ ادامه یافته و یک ورزشکار/ تیم به دور بعد راه می‌یابد. ترکیب شرکت‌کنندگان در پتانک به سه شکل امکان پذیر می‌باشد: انفرادی (١ بازیکن در مقابل ۱ بازیکن که هر یک ٣ توپ دارد)، تیمی دو  نفره (٢ بازیکن در مقابل ٢ بازیکن که هر ورزشکار ۳ توپ دارد) و تیمی سه نفره (٣ بازیکن در مقابل ٣ بازیکن که هر ورزشکار ٢ توپ دارد).


 تاریخچه بولس 

ریشه بازی بولس به اروپا باز می‌گردد، در واقع بولس از بازی‌های سنتی و بسیار محبوب اروپایی محسوب می‌شود. البته با توجه به اینکه این بازی ریشه‌های فرانسوی دارد در بسیاری از مستعمره‌های این کشور در آسیا و آفریقا نیز محبوب شده است.

در قرن ششم قبل از میلاد در یونان باستان این بازی را به صورت بیخ دیواری بازی می‌کردند. به طوری که سکه و یا یک سنگ مسطح (که بعد‌ها تبدیل به توپ شد) را به سمت دیوار پرتاب می‌کردند، اما در مرحله بعدی بروز شده آن، هدفی را در فاصله دور قرار می‌دادند و سعی می‌کردند توپ را در حالتی نزدیک‌تر به هدف پرتاپ کنند. البته سال‌های بعد و پس از امپراطوری روم، توپ‌های سنگی جای خود را به توپ‌های چوبی داد.
 
 
پتانک چیست؟


بولس توسط سربازان رومی در سراسر اروپا پخش و فراگیر شد به طوری که طرحی در فلورانس پیدا شده که در آن نشان می‌دهد هنگام انجام این بازی، امتیاز‌ها را بر روی دیوار می‌نوشتند. کراسموس نیز در نوشته‌های خود به این بازی و نام آن اشاره کرده است. از این بازی نقاشی بسیار معروفی نیز به جا مانده و در کتاب کمدی الهی بالزاک بدان اشاره شده است.


شاه هنری سوم پادشاه انگلستان، این بازی را برای کمانداران خود ممنوع اعلام کرده بود، زیرا از تمرین‌های جنگی خود باز می‌ماندند.

در قرن چهاردهم میلادی چارلز پنجم و ششم (پادشاه فرانسه) این بازی را برای مردم عادی ممنوع اعلام کرد که این ممنوعیت تا قرن هفدهم ادامه پیدا کرد.

در قرن نوزدهم این بازی به نام بولز (بولینگ روی چمن) تبدیل می‌شود، اما در فرانسه همچنان به نام بولس شناخته می‌شود.

بولز در فرانسه بسیار محبوب است و کلوپ این بازی در سال ۱۸۵۴ در این کشور تاسیس شد. این در حالیست که به خاطر ممنوعیت این بازی در برخی از کشور‌ها همچنان ممنوع بود و به صورت غیر قانونی انجام میشد.

در سال ۱۹۱۰ بر اساس این بازی بازی پتانک شکل گرفت که با محبوبیت بسیار زیاد در فرانسه جای بولز را گرفت و در تمامی کشور‌های اروپایی پخش شد.


 روش بازی 

در این بازی توپ را به دو صورت پرتاب می‌کنند. در روش اول توپ را مثل بولینگ بر روی زمین قل می‌دهند، اما در روش دوم توپ را پرتاب می‌کنند. به طور مثال در بازی پتانک توپ را پرتاب می‌کنند، اما در باچی توپ را قل می‌دهند.

تکنیک پرتاب نیز به دو دسته تقسیم می‌شود. در دسته اول به صورت ایستا توپ را پرتاب می‌کنند، اما دسته دیگری نیز وجود دارد که با چند گام رو به جلو توپ را پرتاب می‌کنند. یا در موردی دیگر با وسیله‌ای به توپ ضربه می‌زنند.


 انواع توپ 

در بازی‌های مختلف توپ‌های متنوعی استفاده می‌شود. مانند توپ‌های فلزی، چوبی، پلاستیک، رزین (شبیه توپ‌های بیلیارد)، توپ‌های توخالی و... استفاده می‌شود. مثلا توپ‌ها در بازی پتانک به صورت فلزی استفاده می‌شود و یا در باچی از توپ‌های چرمی استفاده می‌شود.

به طور معمول در بازی‌های به سبک بولز توپ را به صورت سافت بال پرتاب می‌کنند.
 
 
آشنایی با رشته ورزشی بولس


 مصدومیت 

بیشترین میزان مصدومیت در این بازی، به خاطر نوع پرتاب، مربوط به کشیدگی دست است.


 انواع بازی 

پتانک / باچی ولو / باچَ / بولَس کریولَس / بولز / ژو پوونسل


 حضور در المپیک 

کنفدراسیون این بازی در سال ۱۹۸۵ در موناکو فرانسه ایجاد شده و تلاش کردند این بازی را وارد المپیک کنند، اما تا الان موفق نشدند. بیشتر ...
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->