عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

رئیسی: علیرغم خواست دشمن، گشایشی اقتصادی برای مردم ایجاد خوهد شد

  • کد خبر: ۱۵۶۴۳۰
  • ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
  • ۱
رئیسی: علیرغم خواست دشمن، گشایشی اقتصادی برای مردم ایجاد خوهد شد
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در جلسه شورای اداری هماهنگ میان تمام استان‌ها گفت‌: باید تحول درونی در همه ما ایحاد شود و نگاه، مردم داری، انقلابی و جهادی باشد نگاه ما می‌توانیم باشد. در شرایطی که در کشور به تحول و اقدام جهادی داریم ناامیدی مردم گناهی نابخشودنی است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس جمهوری در این جلسه گفت: در سال جدید علیرغم خواست دشمن راه‌های بسیاری و گشایشی رقم خواهد خورد اقدامات خوبی انجام شده است باید نقاط قوت تقویت و ضعف‌ها جبران شود.

رئیسی تصریح کرد: نگاه رهبری به تحول نگاهی انقلابی به تحول است که باید تفاوت بین وضع موجود و مطلوب را دریابیم و تلاش کنیم این دو را بهم نزدیک کنیم. دولت وعده‌هایی داده است بنا داریم دولت صادق الوعد باشیم باید نسبت به پیشرفت‌ها به مردم گزارش داد تا کاستی‌ها برطرف شود و برای مردم شفاف سازی شود بنا داریم با اتکا به طرفیت‌های داخلی و نگاه متوازن به سیاست داشته باشیم.

وی افزود: اینکه می‌گویند دولت متمایل به شرق است نگاه غلطی است در تعامل با همه کشور‌ها هستیم و سیاست متوازن داریم. کشور‌هایی که میخواهند با ایران کار کنند زمینه‌های آن آماده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: خدمت خالصانه به مردم و بازکردن گره‌های مردم از اهداف دولت سیزدهم است و همه در کنار هم هستیم. برای همه مسائل باید تلاش کنیم حفط هویت اسلامی و هویت ملی اهمیت دارد که وطیفه دستگاه‌های فرهنگی است در حوزه علم و فناوری اگر پیشرفت کنیم منشا آن فرهیختگان دانشگاهی است که در حال علم آموزی اند و وظیفه همگان است که موانع را برطرف کنند.

رئیسی گفت: اما امروز مساله مهم در کنار همه توجهات به دیگر موصوعات، موصوع اقتصاد و دغدغه‌های اقتصادی است به این معنا نیست که مسائل اقتصادی در سال‌های گذشته محور نبوده، اما در سال جدید باید فکر کنند چگونه می‌توانند بهتر و برتر از گذشته فعالیت کرد.

وی ضمن بیان اینکه کسری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی در ابتدای دولت و کرونا و تورم و مسائل مختلف در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله چالش‌های دولت سیزدهم بود که با همت و قوت و همراهی مردم پشت سر گذاشتیم، افزود: کسری بودجه فقط با کار و تلاش و تولید ثروت انجام شد و در شرایطی عبور کردیم که عده‌ای فکر می‌کردند دولت نتواند از عهده آن بر آید.

رئیس جمهوری ادامه داد: یکسری ناترازی‌ها را باید در بودجه نطام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و انرژی را باید طراز کرد و احتیاج به کار و تلاش دارد انگیزه و اقدام و عمل می‌خواهد. دولت باید انصباط مالی داشته باشد و جلوگیری از اسراف را از خود شروع کند ابتدا از همه مخاطب دولتی هاست آب و برق گاز حتما الگوی مصرف تهیه شود در رسانه ملی ترویج شود

رئیسی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۴ درصد بوده است رشد باید در زمینه‌های سرمایه گذاری، تولید وشرکت‌های دانش بنیان و اشتغال نمود داشته باشد، گفت: دولت از وعده اشتغال پایدار عقب نیست و دولت خلف وعده نکرده است در اشتغال و رشد کمی و کیفی دانش بنیان و رشد تولید باید موانع تولید برداشته شود. تولید کننده و کار آفرین نباید مانعی داشته باشد نقدینگی اگر کنترل نشود و هدایت به تولید و کار مولد نشود خطرناک است. اگر تامین مالی را به طرف مردم و بازار ببریم بسیار مهم است. باید در عمل به مردم بگوییم در تعهدات به مردم پایبندیم. اقتصاد ما برای تولید کننده باید قابل پیش بینی باشد اگر نبود شاهد عدم ثبات و نوسانات هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین تکریم ارباب رجوع انجام دادن کار است که به موقع انجام شود. رشد اقتصادی در گرو دو رکن اساسی افزیش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است. در گزینش افراد و انتخاب همکاران به صلاحیت‌های واقعی توجه شود بومی گزینی را رواج دهید. کارجهادی باید با اراده و با هدف انجام شود در حرکت جهادی باید دشمن را در پیش رو ببینیم و تلاش را مضاعف کنیم و حرکت جهادی کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید جلوی تمام تصمیمات تورم زا را گرفت لذا در ابتدای سال کمیته‌ای تشکیل می‌دهیم تا تمام تصمیمات تورم زا را حذف کنند. برنامه و بودجه موظف است در اسرع وقت بخش‌های تورم زا را حذف و اصلاح کنند. رشد تولید باید در صمت و جهاد کشاورزی، نفت، نیرو و انرژی محوریت کار‌ها باشد تا بتوانیم تورم مهار شود رکود هم نداشته باشیم. در اداره امور و انتخاب افراد اصل بر اعتماد و کنترل است. 

مقابله با اقدامات تورم زا بانک‌ها

رئیس‌جمهور با اشاره به معضل اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن، تاکید کرد که این موضوع باید حل شود و جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست‌ها از سوی همه شرکت‌های صادراتی، تصریح کرد که اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیات مدیره آن شرکت باید عزل شوند.

آیت‌الله رئیسی گفت: بگذاریم کشور پیش برود. در دنیا اینگونه است که وقتی انتخابات می‌شود و یک نفر مسئولیت دارد یا دولتی سر کار می‌آید دیگران تلاش می‌کنند آن دولت موفق شود و آن بخش بتواند کارها را انجام بدهد نه اینکه با قلم زدن‌های بیجا، حرف زدن‌های نادرست، مردم را ناامید و دل آنها را خالی کنیم. ایجاد یاس کردن که هنر نیست.

رئیس‌جمهور افزود: هنر، کار کردن و تلاش کردن است، هنر، انجام وظیفه برای مردم است. کسی امروز در دولت یا مجلس آمده و مسئولیت وزارتخانه یا استانی را پذیرفته است همه باید کمک کنند که او در کارش موفق شود. نگاه باید نگاه گره‌گشایی و انجام کار درست باشد.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: نقد و نقدپذیری از ویژگی‌های دولت است و نقد حتماً به اصلاح امور کمک می‌کند. نقد منصفانه و مصلحانه حتماً به دستگاه‌ها کمک می‌کند و گوش دولت و دولتی‌ها باید نسبت به نقدها کامل شنوا باشد، باید قدردانی کنند از کسانی که اشکالی می‌گیرند و راهکاری هم ارائه می‌دهند. لذا ارتباط نخبگانی ارتباط بسیار درستی است که باید همواره همکاران ما از این قضیه استقبال کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: باید تلاش کرد که دولت کم‌هزینه باشد. دولت اگر پرخرج باشد موجب تورم می‌شود. دولت کم‌هزینه پسندیده است. من از دوستان مجلس خواسته‌ام که تلاش کنند هزینه‌ای بر دولت بار نکنند. بگذارند دولت کم‌هزینه اداره شود. اگر دولت پرخرج و پرهزینه شد حتماً موجب ایجاد تورم خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: انضباط مالی در دولت بسیار مهم است. رهبری در سخنرانشان در مشهد در مورد جلوگیری از اسراف صحبت‌هایی فرمودند. مخاطب اول ما دولتی‌ها هستیم. البته مردم هم مخاطب هستند اما اول ما مخاطب هستیم. آقایان و بانوان در سازمان‌های خودشان نگاه کنند و جلوی اسراف‌ها گرفته شود.

رئیس‌جمهور گفت: در آب، برق و گاز و اینگونه مسائل حتماً لازم است الگوی مصرف تعریف شود. در رسانه ملی و آنهایی که تریبون‌دار هستند بر الگوی مصرف صحیح تبلیغ کنند. اینکه ۱۰۶ میلیون، ۱۱۴ میلیون یا ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین در یک روز مصرف شود تا کجا می‌خواهیم پیش برویم حتی با وجودی که کارخانه، پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه‌های دیگری هم ایجاد می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: دولت باید انضباط مالی را با جلوگیری از اسراف را از خود شروع کند لذا همه دستگاه‌ها و بخش‌ها در ارتباط با خودمان را موظف بدانیم برای اینکه کم‌هزینه و پربهره حرکت داشته باشیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ براساس برخی آمارها بیش از ۵ درصد و براساس برخی آمار ۴/۴ درصد بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به رشد نقدینگی ۴۳ درصدی در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم گفت: رشد نقدینگی با کنترل‌هایی که انجام شده و آخرین آماری که گرفتم ۲۵ درصد است اما به نظر ما اگر نقدینگی کنترل نشود و به سمت تولید و کار مولد هدایت نشود خطرناک است و به هر جا که بخورد مانند سیل بنیان‌کن است.

آیت‌الله رئیسی افزود: بخش تأمین مالی دولت برای تولید که بسیار مهم است باید به نحوی برنامه‌ریزی کند که این نقدینگی به طرف تولید هدایت شود، کار مولد بتواند میدان پیدا کند و کارهای غیرمولد پرهزینه شود مانند دلالی‌هایی که مولد نیست و بسیاری از قضایایی که در جریان آن هستید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته اگر ما علاوه بر بانک‌ها به عنوان مرکز تأمین مالی، تأمین مالی را به طرف مردم و بازار ببریم یعنی علاوه بر بانک‌ها، بازار و مردم هم بتوانند منبع تأمین مالی برای تولید شوند بسیار مهم است. یعنی به کار گرفتن پولی که در دست مردم است و اصل سرمایه و سود سرمایه به مردم تضمین داده شود.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: اگر یک روز اعلام شده است که هر کس که نزد او پولی است در حساب بانکی بریزد. اینگونه نباشد که زمانی که موعد سررسید آن فرا رسید، بانک بگوید که من آن روز قول دادم سود را اینگونه حساب کنم اما امروز وضعیت و شرایط تغییر کرد و باید طور دیگری عمل کنم. بسیار ناپسند است کسی که در جایگاه قدرت قرار دارد تعهد خود را به مردم نقض کند.

رئیس‌جمهور گفت: بانک در موضع قدرت قرار دارد و مردم به بانک نیاز دارند. نباید از طرف خودش به یکباره در هیات مدیره مطرح کند تا دیروز قول دادیم که سود را اینگونه پرداخت کنیم اما از فردا اینگونه پرداخت می‌کنیم این به هیچ عنوان قابل قبول نیست. ما باید در عمل به مردم ثابت کنیم که نسبت به تعهدات با مردم پایبند هستیم و به آنچه می‌گوییم عمل می‌کنیم و اینها با سخنرانی نیست.

معطلی جایز نیست تمامی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های تحولی خود را آغاز کنند

استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: امیدواریم در سال جدید حرکت تحولی مبتنی بر نگاه تحولی در بخش‌های مختلف باشد و اثار آن را در استان ببینیم و بهره برداری کنیم.
دستگاه‌ها معطل نشوید هر کسی در حوزه خود برنامه تحولی خود را تنطیم کند و مبتنی بر سیاست‌های بالا دستی کار خود را شروع کند.

یعقوبعلی نظری تصریح کرد: انتطار ما از تمامی دستگاه‌ها طرح‌های تحولی است آنچه را که لازم است به عنوان پروژه‌های تحولی معین و مشخص باشد در برنامه ریزی‌ها آورده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سکولار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
1
دقیقا مشخص کنید «دشمن» کیه که چندین ساله همه مشکلات گردنشه و شما نمیتونید کاری بکنید.

کلی گویی خوب نیست.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->