سرخط خبرها

آغاز ارزیابی گروه های سرود تشکل ها در «باشگاه سرود حماسی سیمرغ»

  • کد خبر: ۱۶۰۷۵۹
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
آغاز ارزیابی گروه های سرود تشکل ها در «باشگاه سرود حماسی سیمرغ»
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: ارزیابی گروه های سرود تشکل ها برای برگزاری دوره های آموزشی مربیان سرود در دفتر موسیقی این حوزه آغاز شده است.
 «مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز خاطرنشان کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی از حدود آبانماه سال گذشته باشگاه سرود حماسی «سیمرغ» را برای ارتقای کیفی گروه‌های سرود تشکل‌های استان راه اندازی کرده است. در این باشگاه، دوره‌های آموزشی متفاوت طراحی شده که در نخستین گام، دوره رشد مقدماتی گروه‌های سرود وابسته به مساجد، مدارس و تشکل‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: از حدود اسفندماه سال گذشته، فراخوان این دوره منتشر شد و ثبت نام این گروه‌ها آغاز شد. ۶۰ گروه سرود در این فراخوان ثبت نام کردند و بر اساس برنامه اعلام شده به گروه ها، اعضای گروه‌ها به همراه مربیان خود برای ارزیابی اولیه در حوزه هنری حضور پیدا می‌کنند.
عسکری خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی و بر اساس سطح بندی کارشناسان موسیقی، مربیان این گروه‌ها در یک دوره آموزشی ۶ ماهه حضور پیدا می‌کنند. در این دوره، آموزش‌هایی در سرفصل‌های هنر انقلاب اسلامی، مبانی علوم تربیتی و مبانی موسیقی ارائه می‌شود.
وی تاکید کرد: این گروه‌ها حتما می‌بایست به یک تشکل مدرسه، مسجد یا پایگاه وابسته باشند و سرفصل‌های آموزشی نیز با توجه به همین موضوع تهیه شده است.

اجرا‌های «playback» ضربه بزرگی به موسیقی و سرود استان وارد کرده است

«جلیل شریعتمدار» مسئول دفتر موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در ارتباط با برگزارری این دوره‌های آموزشی گفت: بیش از یک دهه است که فعالیت سرود در استان خراسان رضوی که به عنوان قطب سرود کشور مطرح بوده، به سمت اجرا‌های «playback» حرکت کرده که این موضوع، ضربه بزرگی به موسیقی و سرود استان وارد کرده است. موضوعی که از یک سو، علاقمندان به این فعالیت هنری را با سرخوردگی و یاس مواجه کرده و از سوی دیگر موجب آن شده که مخاطب نیز نتواند ارتباط درستی با اجرای سرود به این شیوه برقرار کند.
وی افزود: همه چیز در دریافت پول خلاصه شده و بسیاری مربیان نیز حاضر نیستند در این زمینه تغییری ایجاد کنند. برخی از گروه‌ها حتی حاضر نیستند یک اجرا را با صدای گروه خودشان بازخوانی کنند. همین عامل هم موجب ریزش‌ها و رویش‌های فراوان در جمع اعضای گروه‌های سرود و سرخوردگی و ناامیدی اعضای گروه‌های سرود بوده است.
شریعتمدار خاطرنشان کرد: باشگاه حماسی سرود برای توانمندسازی و تربیت مربی سرود، سوق دادن اجرای گروه‌های سرود به سمت اجرا‌های زنده و آشتی و ارتباط هر چه بیشتر مخاطبان با اجرا‌های سرود آغاز به کار کرد.
وی افزود: با انتشار یک فراخوان در جمع گروه‌های سرود مدارس و مساجد و پایگاه‌های بسیج، ۶۰ گروه اعلام آمادگی کردند تا در دوره‌های توانمندسازی باشگاه حماسی سرود شرکت کنند. این دوره در یک بازه زمانی ۶ ماهه و به صورت رایگان برگزار می‌شود و سرفصل‌های دوره‌ها شامل مبانی هنر، علوم تربیتی و مباحث فنی حوزه موسیقی و سرود به آن‌ها ارائه می‌شود.
مسئول دفتر موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: در ابتدای کار، گروه‌ها به همراه مربیان خود، اثری را به صورت زنده در مقابل اعضای تیم ارزیابی اجرا می‌کنند و در یک سطح بندی قرار می‌گیرند که در سطح نخست، مربی نیاز به شرکت در دوره تخصصی و یادگیری مطالب حوزه فنی موسیقی را نخواهد داشت و فقط برای او، مباحث تربیتی و مبانی هنر تدریس می‌شود. اما سطح دوم، نیاز به فراگیری تمام سرفصل‌های ارائه شده دارد. در پایان دوره ۶ ماهه، گواهی برای مربیان صادر می‌شود که برای حضور در مراکز آموزشی و فرهنگی، مورد نیاز آن‌ها خواهد بود. نکته مهم در این دوره‌های آموزشی، تربیت مربی تخصصی سرود و آشنا با ادبیات موسیقی است که نقش بسزایی در کیفیت کار‌های ارائه شده توسط گروه دارد. علاوه بر آموزش‌های ارائه شده با مربیان، پاتوق‌هایی نیز برای این گروه‌ها برگزار می‌شود تا ضمن اجرای سرود و نقد و بررسی اجراها، این گروه‌ها آثار خود را برای ارائه در جشنواره‌ای که قرار است در دهه آخر صفر برگزار شود، آماده می‌کنند.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اهمیت متن و سرود برای گروه‌ها و فقر متن در این حوزه، تولید محتوا و سرود متناسب با توانمندی و قابلیت‌های گروه نیز برای آن‌ها صورت می‌گیرد. شریعتمدار خاطرنشان کرد: گروه‌هایی که در پایان این دوره بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند، به حضور در یک دوره تخصصی ۲ ساله دعوت می‌شوند که موضوعاتی از قبیل آشنایی با ساز‌ها و آهنگسازی نیز در آن پیش بینی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سوی دیگر، این فراخوان منجر به کشف استعداد‌ها و توانمندی‌های گروه‌های سرودی شد که با وجود نوپا و تازه کار بودن، کار‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر از گروه‌های شناخته شده و مطرح اجرا می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->