پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

سرپرست وزارت صمت: ۱۵۴ واحد صنعتی خراسان‌رضوی احیا شد

  • کد خبر: ۱۶۲۷۵۷
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
سرپرست وزارت صمت: ۱۵۴ واحد صنعتی خراسان‌رضوی احیا شد
سرپرست وزارت صمت در گفتگوی اختصاصی با شهرآرا گفت: در سال گذشته ۱۵۴ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی فعالیت خودشان را دوباره شروع کرده اند و روند احیای واحد‌های راکد در این استان، امسال نیز ادامه دارد.

بازار متلاطم ارز، تحریم‌ها و نبود سیاست‌های حمایتی، در سال‌های قبل بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنعتی را به ورشکستگی و تعطیلی کشاند، اما حدود دو سال است که نهضت احیای بنگاه‌های اقتصادی در کشور دست به کار شده است تا در قالب یک کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی، حلقه‌های ازهم گسسته این زنجیر را دوباره به هم متصل کند.

خراسان رضوی هم با برخورداری از ۲۲ شهرک صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است و بر همین اساس، ستاد احیای بنگاه‌های اقتصادی نیز تمرکز ویژه بر احیا، بازتوانی و رونق بخشی به صنایع استان دارد. سیدمهدی نیازی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سفر به مشهد درگفت وگوی اختصاصی با شهرآرا به بیان کم وکیف همین برنامه ریزی‌ها پرداخته است.

این روز‌ها تیتر‌های درشت رسانه‌های معاند درباره تعطیلی کارخانجات و اعتصاب روزافزون کارگران است. این مطلب تا چه حد صحت دارد؟

با وجود تلاش مداوم رسانه‌های معاند که سعی می‌کنند صعودی بودن آمار تعطیلی واحد‌های تولیدی و اعتصاب کارگران را القا کنند، حقیقت این است که اوضاع عمومی صنعت کشور مسیر رو به بهبودی را پشت سر می‌گذارد.

این خط سیر رو به رشد با تشکیل نخستین هسته احیای واحد‌های تولیدی در قوه قضائیه از سه سال قبل آغاز شد و با روی کارآمدن دولت سیزدهم، توانست مدیران اجرایی را هم با خودش همراه کند. هم اکنون نیز نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از پیشرفت در حوزه صنعت و معدن مشاهده می‌شود و در برخی شاخص ها، رکورد‌هایی ثبت شده که در تاریخ اقتصاد کشور بی سابقه بوده است.

به عنوان مثال، امروزه در بسیاری از زمینه‌های فعالیت صنعتی، مدیران واحد‌ها تقاضای نیروی کار دارند و این درحالی است که برای پاسخ به این مطالبه، نیروی کار کافی در کشور وجود ندارد. براساس اطلاعاتی که به دستم رسیده است، در سال گذشته ۱۵۴ واحد صنعتی راکد در خراسان رضوی فعالیت خودشان را دوباره شروع کرده اند و روند احیای واحد‌های راکد در این استان، امسال نیز ادامه دارد. باتوجه به ظرفیت‌های خراسان رضوی، امیدواریم که امسال نیز شاهد روند روبه رشد بازگشت واحد‌های راکد به چرخه تولید در این استان باشیم.

آمار بیکاری هم همین موضوع را تأیید می‌کند؟

بله. حقیقت آن است که آمار‌های جدید نشان می‌دهد نرخ بیکاری به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسیده‌است. در واقع با ثبت آمار ۹ درصدی، کمترین نرخ بیکاری فصلی را شاهد هستیم. دراین باره، تلاش کردیم ارتباط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صاحبان صنایع را تقویت کنیم تا همه کسانی که فراتر از مشاغل سازمانی و اداری، متقاضی کار هستند، بتوانند با صرف کمترین هزینه و البته زمان در کارخانجات مختلف مشغول به کار شوند.

فارغ از ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید، در حوزه احیای واحد‌های تولیدی چه برنامه‌هایی در دستورکار است؟

این یک واقعیت است که نرخ رشد تشکیل سرمایه در وضعیت صعودی قرار گرفته است. دلیل آن هم این است که احیای واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی امروزه به صورت جدی و در سطوح بالای حاکمیتی در دستورکار قرار دارد و پروژه‌های مهمی در کشور اجرا شده است تا صاحبان بنگاه‌ها در عرصه صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع دستی از بسته‌های حمایتی و مشوق‌های مختلف بهره‌مند شوند.

البته باید توجه کرد که احیا همیشه به معنای سوق دادن تولیدکننده به سمت بانک برای دریافت وام و تسهیلات نقدی نیست، زیرا تجربه نشان داده است این امر در صورتی که به چالش‌های کار به صورت ریشه‌ای رسیدگی نشود، زمینه بدهکاری بیشتر تولیدکننده و ورشکستی‌های سنگین‌تر را فراهم می‌کند.
از دو سال قبل، روال کاری وزارت صمت به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که از ابتدای سال، برای احیای بنگاه‌های اقتصادی چشم انداز دقیق و هدف‎گذاری مشخصی تعیین شود.

پس از آن نیز ستاد احیای فعالیت‌های اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌ها مأموریت داد به فراخور حوزه‌های مأموریتی شان از صنعت، معدن، کشاورزی یا صنایع دستی حمایت کنند. این حمایت‌ها هم در قالب تسهیل شرایط کاری، معافیت‌های مالیاتی، صدور جواز‌های هدفمند و البته مشاوره‌های فنی صورت می‌گیرد تا بدون اینکه نقدینگی کاذب به واحد‌ها تزریق شود، هر تولیدکننده بتواند به صورت دانش بنیان کسب وکارش را توسعه دهد.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد

برنامه ریزی برای احیای ۱۰۲ واحد تولیدی راکد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا گفت: در سال گذشته ۱۵۴ واحد صنعتی از مجموع واحد‌های راکد به چرخه تولید بازگشته اند. این بنگاه‌های اقتصادی در دوره‌های گذشته راکد شده بودند و البته از مجموع آن ها، ۱۰۲ واحد باقی مانده است که براساس هدف‎گذاری سال ۱۴۰۲، تا پایان سال احیا خواهند شد.

به گفته امیررضا رجبی، نواقص مدیریتی، مشکل سهام، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و بازاریابی نادرست محصول، چهار مسئله اصلی واحد‌های تولیدی استان هستند که در هر زمینه، سازمان صمت به صورت تخصصی به میدان عیب یابی و احیا آمده است.

رجبی ادامه داد: برای آن‌هایی که چالش مدیریتی دارند، سازوکار قانونی ویژه برای تعیین هیئت مدیره و مدیرعامل تعریف شده است. برای کارخانه‌هایی که در وضعیت سهام آن‌ها ابهاماتی وجود داشت، هماهنگی با سازمان بازرسی و قوه قضائیه انجام شده است. برای بنگاه‌هایی که کمبود نقدینگی داشتند، معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی فراهم شده است و حتی برای تولیدکنندگانی که با بازاریابی غیراصولی، محصول آن‌ها از ردیف نیاز بازار خارج شده بود، جواز تأسیس و پروانه فعالیت جدید صادر شده است تا درنهایت، مسیر احیای واحد‌های اقتصادی راکد و نیمه فعال هموار شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد

پیگیری افزایش ظرفیت تولید ۲۴۰ واحد صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس برنامه‌های تدوین‌شده قرار است ۷۹ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی استان دوباره به چرخه تولید برگردند، گفت: در کنار این مسئله، افزایش ظرفیت واحد‌هایی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند نیز در دستورکار قرار دارد.

جعفر فرشچی افزود: براساس بررسی‌ها، ۲۴۰ واحد تولیدی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت درحال فعالیت هستند، شناسایی شده‌اند. مشکلاتی مانند مسائل مالیاتی، تأمین اجتماعی، دسترسی به بازار، تسهیلات بانکی و بحث‌های مدیریتی از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده این واحد‌ها نتوانند با همه ظرفیت به فعالیتشان ادامه دهند. براین‌اساس، امسال تلاش می‌کنیم از طریق حل مسائل اشاره‌شده به رشد تولید در این واحد‌ها کمک کنیم. به‌عنوان مثال سعی می‌شود بستر‌های لازم برای توسعه بازار‌های واحد‌های تولیدی در داخل و خارج از کشور فراهم شود یا اگر مشکل کمبود نقدینگی دارند، بتوانند این مسئله را با تسهیلات مناسب تأمین کنند.
وی ادامه داد: در صورت احیای هفتاد واحد تولیدی و افزایش ظرفیت ۲۴۰ واحد در شهرک‌های صنعتی، این اقدام ۵ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->