شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

آغاز همایش ملی افغانستان و چشم‌انداز‌های آینده در دانشگاه فردوسی مشهد

  • کد خبر: ۱۶۴۴۴۱
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
آغاز همایش ملی افغانستان و چشم‌انداز‌های آینده در دانشگاه فردوسی مشهد
صبح امروز همایش ملی افغانستان و چشم‌اندازهای آینده در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز،  اولین همایش ملی افغانستان و چشم‌انداز‌های آینده صبح امروز در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

سفرای سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل، چند دیپلمات از وزارت خارجه طالبان، اساتید رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه‌های سراسر کشور و چهره‌های مختلف افغانستانی و ایرانی از جمله میهمانان این همایش هستند.

این همایش در محور‌های سیاسی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی امروز چهارشنبه در پنل‌های مختلف برگزار خواهد شد.

محمدرضا رحمانی و بهادر امینیان؛ سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کابل و شماری از چهره‌های علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله میهمانان ویژه این مراسم هستند.

اولین همایش علمی در مشهد

دکتر بیدالله خوانی؛ دبیر علمی همایش ملی افغانستان و چشم انداز‌های آینده با بیان اینکه این اولین همایش علمی در مشهد است که با موضوع افغانستان برگزار می‌شود گفت: این همایش به همت گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده است.

دبیر علمی همایش ادامه داد: فراخوان مقاله در دو نوبت انجام شد و اعضای علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور برای این همایش انتخاب شدند.

بیدالله خوانی ادامه داد که دبیرخانه این همایش ۱۲۰ مقاله که ۷۰ درصد ایرانی و ۳۰ درصد آن خارجی بود دریافت کرد و سرانجام ۳۵ مقاله برای ارائه انتخاب شد.

دبیر همایش ملی افغانستان، چشم‌انداز‌های آینده با اشاره به اینکه ۱۵ مقاله در پنل‌های همایش قرارداده شده است افزود: بین ما و افغانستان هیچ تفاوتی نیست این‌ها تن واحد هستند و مشترکات زیاد آن‌ها را با هم متصل کرد.

خوانی تاکید کرد: هدف همایش یادآوری پیوند‌هایی است که این دو کشور را به هم گره زده است.

آمریکا افغانستان را گروگان گرفته است

همچنین در ادامه این همایش، بهادر امینیان سفیر پیشین ایران در افغانستان در همایش ملی افغانستان و چشم انداز‌های آینده اظهارداشت: ما و افغانستان اشتراکات زیادی داریم و نمی‌توانیم نسبت به هم بی‌تفاوت باشیم. روابط ایران و افغانستان مملو از تهدید و فرصت است و متاسفانه در دو کشور مغفول مانده است.

امینیان تاکید کرد: ما با یک پدیده بسیار مهمی روبرو هستیم مسئله افغانستان برای ایران تنها یک مسئله سیاست خارجی نیست و حوزه‌های زیادی را در بر می‌گیرد.

سفیر سابق ایران در کابل خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حضور آقای کاظمی قمی امروز در شرایط بهتری قرار داریم که همه بخصوص دانشگاه باید به ایشان کمک کنیم. ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا موضوع افعانستان خود به خود حل شود.

او با بیان اینکه امروز افغانستان با مشکلات اقتصادی جدی مواجه است گفت: سیاست امریکا تبدیل افغانستان به کشوری بوده که دستش جلوی دیگران دراز است و آمریکا هنوز افغانستان را گروگان گرفته‌اند.

امینیان خاطرنشان کرد: ما باید هزینه تصمیمات اشتباه آمریکا در حوزه افغانستان را بدهیم. مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند چه نوع حکومتی می‌خواهند، ایران حتما نظر خود را به امارت می‌گوید. اما تصمیم گیری با خود افغان‌ها است.

سفیر پیشین ایران در کابل تاکید کرد: تا زمانی که مردم افغانستان فقیر باشند ما با سیل مهاجران روبرو هستیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->