به گزارش شهرآرانیوز، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، تنها شرکت داخلی ایران است که اقدام به فروش بلیتهای پرواز در مقاصد داخلی برای ۴ گروه شهروندان بالای ۶۰ سال، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و جوانان بهصورت نیمبها میکند.
افراد دارای معلولیت و جانبازان، گروههایی هستند که با توجه به شکل معلولیت و ناتوانیهای جسمیای که دارند، عموما باید از پرواز برای ترددهای خود بهرهمند شوند و این در حالی است که صندلیهای اختصاصیافته به بلیتهای نیمبها معمولا کم هستند و همین مسئله دردسرهایی برای پیداکردن بلیت ایجاد میکند.
از سوی دیگر، فرسودگی ناوگان هوایی و کمبودن تعداد هواپیماها برای مقاصد پرتعداد در ایران، مشکل خطوط هوایی در ایران است و بهعنوان مثال، یک فروند هواپیما شاید در ۳ تا ۵ خط پروازی در حرکت باشد.
بررسیهای خبرنگار شهرآرانیوز نشان میدهد، افراد دارای معلولیت متقاضی پرواز در خط مشهد-تهران و برعکس که قصد سفر در خردادماه را داشته باشند، امکان تهیه بلیت ندارند و وبسایت فروش این شرکت، برای خردادماه هیچ جای خالیای ندارد.
حملونقل برونشهری هوایی، ریلی، دریایی و جادهای از زمان تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اسفند ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، موظف بودهاند خدمات خود را به معلولان بهشکل نیمبها ارائه دهند؛ اما واقعیت ماجرا با این مصوبه حمایتی متفاوت است.
قانون در تبصره ۲ از ماده ۵ خود میگوید: «استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانههای حملونقل ریلی و اتوبوسرانی درونشهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانههای برونشهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیمبها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیشبینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور نماید.» اما هیچ یک از شرکت خدمات برونشهری چنین اقدامی را برای مخاطبان تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور ارائه نمیدهند.
حجتالاسلاموالمسلمین نصرا... پژمانفر در همین راستا در گفتوگو با شهرآرانیوز اعلام کرده بود تخلفات شرکتهای خدمات مسافرتی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیری و با خاطیان برخورد خواهد شد. اینک باید دید جدا از این تخلف، مسئله کمبود بلیت و افزایش قیمتها تا ۸۰درصد، چه آسیبهایی را برای مددجویان بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی بهدنبال خواهد داشت.