سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی در واکنش به احتمال تخریب روستای کنگ؛

تجاری‌سازی، به نوعی حذف ارزش‌ها و از بین بردن اصالت یک اثر تاریخی است

  • کد خبر: ۱۶۷۲۸
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
تجاری‌سازی، به نوعی حذف ارزش‌ها و از بین بردن اصالت یک اثر تاریخی است
برای حفظ ارزش‌ها باید از ابزار خود آن استفاده کنیم، حدود تردد ماشین در روستا که تاکیدی روی آن وجود دارد و موضوع تجاری‌سازی در حاشیه این معبر به نوعی حذف ارزش‌ها و از بین بردن اصالت یک اثر تاریخی است و باعث تخریب این اثر که در طول سالیان ساخته شده است، خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: عمر طرحی که قرار بود در روستای کنگ اجرا شود به پایان رسیده و پاسخگوی بافت این روستا نیست. ضمنا درست است که این طرح‌ها می‌تواند به نوعی یک سند واحد باشد؛ اما میراث فرهنگی هیچ چیز را تایید نکرده است.

مرجان اکبری با تاکید بر این که برای سازمان‌دهی این روستا باید به دنبال نسخه‌ای باشیم که آن نسخه با شکل و ویژگی‌های کنگ هم‌خوانی داشته باشد، گفت: برخی پیشرفت روستا را در تعریض معابر و تخریب قسمتی از آثار تاریخی می‌بینند که قطعا این راهی برای رسیدن به مقصود نیست و به لحاظ ارزش‌های تاریخی- فرهنگی مردود است؛ افرادی که به عنوان گردشگر از آب‌وهوای کنگ بهره می‌برند، بخش اعظم خاطرات و یادگاری‌هایی که با خود می‌برند، به دلیل معماری خاص کنگ بوده و دردوره‌ای تحت عنوان «ماسوله خراسان» شناخته می‌شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای حفظ ارزش‌ها نیز باید از ابزار خود آن استفاده کنیم تا بتوانیم از ارزش‌ها به نحو شایسته بهره ببریم، حدود تردد ماشین در روستا که تاکیدی روی آن وجود دارد و موضوع تجاری‌سازی در حاشیه این معبر به نوعی حذف ارزش‌ها و از بین بردن اصالت یک اثر تاریخی است و باعث تخریب این اثر که در طول سالیان ساخته شده است، خواهد شد.

اکبری افزود: این آثار سالیان سال در یک فضای فرهنگی، تاریخی و بومی- محلی شکل گرفته‌اند و مشابه این موارد را نمی‌توان در زمان کوتاه و با هزینه‌های مشخص ساخت. لذا حفظ این ارزش‌ها به همگان مربوط می‌شود که میراث فرهنگی بخش تخصصی کار را بر عهده دارد.

تعدد اقامتگاه‌های بوم‌گردی نشانه توسعه روستاست

وی خاطرنشان کرد: چند نمونه بوم‌گردی در این روستا ایجاد شده که هرکدام شخصیت کاری خود را دارند و روابط سالمی نیز با هم برقرار کرده‌اند و این که این روابط می‌تواند افزایش پیدا کند، تعدد اقامتگاه‌ها یک نوع توسعه محسوب می‌شود و میراث فرهنگی هیچ موقع با تعریض معبری موافق نبوده است. ضمنا در این روستا معبری جایگزین این معبر وجود دارد که از ضلع شمالی به ضلع غربی دسترسی ایجاد کرده و در حال حاضر از آن استفاده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: نه تنها در ایران و در این روستا؛ بلکه در بسیاری از نقاط دنیا محدودیت‌های وسیله نقلیه وجود دارد و این ما هستیم که باید از این محدودیت به عنوان یک فرصت و یک قوت استفاده کنیم.

اکبری در خصوص حل مسأله روستای کنگ افزود: با توجه به آنچه گفته شد، طرح این مسأله به نظر می‌رسد جایگاهی ندارد، یا ما می‌خواهیم ارزش‌ها و اصالت‌هایمان را حفظ کنیم یا تصمیم گرفته‌ایم همه چیز را نابود کنیم، یعنی از اساس این موضوع جایگاه ندارد. اگر افراد می‌خواهند چیزی را حل کنند باید صورت مسأله شفاف باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سال‌های قبل به بنیاد مسکن هم نوشته شد که طرح هادی پاسخگوی ویژگی‌های بافت با ارزش روستای کنگ نیست و این روستا نیازمند طراحی و نوعی طرح بهسازی است؛ هم‌زمان نیز طرح بهسازی برای این روستا تهیه شد و حال آن که طرح هادی برای این مدل روستا پاسخگو نیست.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: روستای ریاب روستایی کویری بود که بافت منسجمی مانند روستای کنگ نداشت ولی مشاور و بنیاد مسکن، با تایید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور طرح بهسازی برای این روستا را به پیشنهاد میراث فرهنگی طراحی کردند که نتیجه آن رونق گردشگری و توسعه فرهنگی این روستا شده است.

اکبری افزود: اهداف طرح بهسازی با طرح هادی بسیار متفاوت است و روستایی که دارای بافتی با ارزش است، طرح هادی برای این روستا با هر شکل ظاهری که دارد مناسب نیست. بنابراین برای ساماندهی این روستا باید به دنبال نسخه‌ای باشیم که آن نسخه با شکل و ویژگی‌های کنگ هم‌خوانی داشته باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->