به گزارش شهرآرانیوز، از اینترنتی شدن نوبت دهی تا حدودی راضی اند، اما هنوز چالشها و نقدهایی برای کارگشابودن بانک کارگشایی مطرح است. میگویند: فقط به صورت اسمی کارگشایی است، وگرنه رسما این بانک نه تنها کارگشا نیست، بلکه سنگ اندازی و موانع در اعطای وام هم بی شمار دارد.
نقد اصلی و تکراری بسیاری از مراجعه کنندگان به مبلغ وام قرض الحسنه است. آن طور که مردم میگویند، با وجود آنکه مبالغ هر گرم طلا در یک سال گذشته روند صعودی و افزایشی داشته است، بانک کارگشایی همچنان در قبال ۲۵ گرم طلا، ۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه میدهد. طولانی بودن صفهای انتظار برای انجام امور بانکی در بانک کارگشایی از موارد دیگری است که مردم در این بازدید سرزده نیمروزی به آن اشاره کردند.
شلوغی کوچه ثبت انگار بر پیشانی این کوچه ثبت شده و جزو جدایی ناپذیر کوچه است. ابتدای کوچه تجمع دلارفروش هاست. داستان داخل کوچه نیز پیداکردن جای پارک و فضایی مناسب برای پارک خودروها و انجام امور اداری شهروندانی است که به هر دلیلی سروکارشان به این مسیر افتاده است. داخل کوچه بانک کارگشایی چند راننده خودرو شان را دوبله پارک کرده اند.
پارکبان داخل کوچه به این نوع توقف ایراد میگیرد. یکی از شهروندان از نبود پارکینگ شاکی است. ایمانی میگوید: حاشیه خیابان در محدوده برج مرمر چند نفر با لباس نگهبانی ایستاده اند و اجازه پارک حاشیهای نمیدهند. مردمی که میخواهند به اداره ثبت اسناد و بانک کارگشایی مراجعه کنند، با مشکل جای پارک روبه رو هستند.
داخل محوطه بانک و کنار باجه نگهبانی یک ردیف صندلی گذاشته شده است. خانمی با کودکی که در آغوش دارد، روی صندلی نشسته است. میگوید اولین باری است که قصد دارد از بانک کارگشایی وام قرض الحسنه دریافت کند. او در ادامه بیان میکند: سال قبل بود که خواهرم به دلیل بیماری شوهرش مشکل اقتصادی پیدا کرد. مبلغی که برای جراحی همسرش باید فراهم میکرد، حدود ۲۰ میلیون تومان بود. به همه اقوام موضوع را اطلاع داد، اما از آخر ۷ میلیون تومان کم داشت. طلاهایش را به بانک کارگشایی سپرد تا بتواند ۵ میلیون تومان قرض بگیرد: من نیز به خاطر چکی که همسرم کشیده است، اینجا آمده ام. باید تا آخر ماه ۵۰ میلیون تومان مهیا کنیم.
او به ساختمان بانک کارگشایی اشاره و بیان میکند: این بانک هم دردی از من دوا نکرد و برای ما کارگشا نبود. رقمی که پرداخت میکنند، در مقابل طلایی که گرفته میشود، بسیار ناچیز است. قیمت طلا را اگر گرمی ۲ میلیون تومان حساب کنیم، برای حدود ۲۵ گرم طلایی که بانک از مردم میگیرد، حدود ۶۰ میلیون تومان میشود. بانک این میزان ودیعه را میگیرد، اما در نهایت فقط ۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه میدهد.
با وجود آنکه چند ردیف صندلی داخل شعبه گذاشته شده است، همه صندلیها پر است. بیشتر مشتریان بانک کارگشایی بانوان هستند که برای دریافت وام قرض الحسنه مراجعه کرده اند و در صف عریض وطویل نوبت قرار گرفته اند. گلایه مراجعان بانک کارگشایی از نبود گشایش است و اینکه در این اوضاع اقتصادی در مسیر حل مشکلات ریالی شهروندان سنگ اندازی میشود؛ روایت ۵ میلیون تومانی که در ازای حدود ۶۰ میلیون تومان طلا به مشتری داده میشود.
گلایههای شهروندان در حالی است که حمید صفایی نیکو، دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی، پاسخگویی به مشکلات مطرح شده مردم در بانک کارگشایی را با توضیحاتی درباره طلای ودیعه گذاشته شده شروع میکند. دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان دراین باره میگوید: تا سال گذشته و برای پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی قرض الحسنه به ازای هر گرم طلا یک میلیون ریال پرداخت میشد؛ اما امسال با افزایش صددرصدی، این مبلغ به ۲ میلیون ریال برای هر گرم طلا افزایش داشته است. صفایی نیکو تأکید میکند که طلای مشتریان به عنوان ودیعه تسهیلات تا یک سال (سررسید تسویه تسهیلات) نزد بانک نگهداری میشود و در پایان مدت، عینا به مشتریان بازگردانده میشود.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی در ادامه آماری از تعداد وامهای قرض الحسنه پرداخت شده بانک کارگشایی میدهد و میگوید: در دو ماه ابتدای امسال ۱۶۸۹ فقره تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون ریالی به متقاضیان این شعبه پرداخت شده است.
او در توضیحاتی تکمیلی بیان میکند: دریافت این وام قرض الحسنه با ارائه ۲۵ گرم طلای ساخته شده و با کارمزد ۴ درصد هزینه نگهداری طلا امکان پذیر است.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی رقم کارمزد نگهداری طلا را این طور توضیح میدهد: کارمزد لحاظ شده برای هر گرم طلایی که مشتریان برای دریافت وام قرض الحسنه به بانک میدهند، حدود ۱۳۴ هزار ریال در سال است.
صفایی نیکو درباره شلوغی بانک و طولانی بودن زمان انتظار مراجعه کنندگان بانک این طور پاسخ میدهد: با عنایت به راه اندازی نوبت دهی اینترنتی، متقاضیان میتوانند با استفاده از پیام رسان بله درخواست ثبت کنند. دراین باره و برای سهولت کار مردم، به مشتریان گرامی اطلاع رسانی شد تا برای دریافت نوبت از طریق این پیام رسان اقدام کنند.
به گفته دبیر شورای بانکهای خراسان رضوی، ایجاد بستر برای دریافت نوبت اینترنتی از تجربه تلخ نوشتن لیست در پشت در بانک و ساعتها معطلی مشتریان قبل از شروع ساعت اداری بانک کارگشایی جلوگیری میکند.
صفایی در ادامه بیان میکند: مراجعه کنندگان میتوانند باتوجه به نوبت داده شده در بانک حاضر شوند، اما همان طور که گفته شد، با وجود اطلاع رسانیهای بسیار و به علت تعدد مراجعه، تعدادی از مراجعه کنندگان مطابق روال سالهای قبل، از ابتدای روز کاری در بانک حاضر میشوند.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای استان به تلاش بانک کارگشایی برای گره گشایی از مردم اشاره میکند و میگوید: تأکید مدیرعامل بانک ملی ایران و بانک مرکزی بر گسترش خدمات بانک کارگشایی است تا این بانک بتواند هر روز بهتر و پررنگتر در عرصه انجام وظیفه و رسالت خویش که گره گشایی و کاستن اندکی از مشکلات مردم است، گام بردارد.