«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

خیانت به موقوفه گوهرشاد

  • کد خبر: ۱۷۳۷۸۶
  • ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۳
  • ۱۴
خیانت به موقوفه گوهرشاد
محمد حسین زاده - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

حال این روز‌های فضای مجازی این گونه است، یک نفر ادعایی می‌کند و هر چقدر این ادعا جنجالی‌تر و حرارتش بالاتر، قدرت انتشارش بیشتر و در مرحله بعدی، رسانه‌های کوچک و بزرگ خارجی چنان پررنگ به آن می‌پردازند، که در قطعیت آن شک و شبهه‌ای نداشته باشی!

ماجرای تولیت موقوفه گوهرشاد که حالا تیتر یک رسانه‌های ایران ستیز شده است و همچون یک کشف بزرگ به آن می‌پردازند، ماجرایی محرمانه و پنهان نبوده است، نه یک سند محرمانه است و نه یک اتفاق سری.

سازوکار تولیت موقوفه گوهرشاد متفاوت از سازوکار تولیت آستان قدس رضوی نیست.

وقف یک سرمایه گذاری ماندگار در ساختار اقتصادی اسلام است و خیرین با وقف، سرمایه خود را برای سال‌های بعد از خود، بصورت صدقه و حسنه پس انداز می‌کنند و تولیت موقوفه برای صیانت از ماندگاری اهداف وقف است.

نحوه‌ی استفاده از حق التولیه شرعا و قانونا در اختیار متولی شرعی موقوفه است. تولیت این موقوفه نیز همچون بسیاری دیگر از علمای وارسته، حق تولیت خود را به امور خیریه برای کمک به فقرا اختصاص داده، هزینه‌ی جهیزیه‌ی عروس‌هایی کرده است که خانواده هایشان بضاعت مالی اندکی داشته اند، کمک‌های معیشتی برای نیازمندان مشهد و خراسان رضوی ترتیب داده و اهل علمی که سفره‌ی معیشتشان دچار مشکل شده را مساعدت رسانده است. منابع مالی این‌ها و مواردی دیگر از این دست از محل حق تولیت موقوفه گوهرشاد تامین شده است.

کاش کاشفی که ندای یافتم یافتم سرداده و ارشمیدس وار در کوی و برزن فضای مجازی داد و فریاد به راه انداخته است و بوقچی‌های بهایی و انگلیسی پوشش می‌دهند، پرس و جویی ساده می‌کرد که تمام مباحث مالی این موقوفه تحت اشراف نظارتی، سازمان بازرسی است و تا ریز هزینه‌های دریافتی و پرداختی موقوفه در سامانه جامع موقوفات کشور مشخص است. با این که موقوفات عام از جنس بیت المال نیست، ولی گردش مالی آن‌ها تحت اشراف دستگاه‌های نظارتی مختلف رصد می‌شود.

جناب آقای کاشف، چون نتوانسته تخلفی را کشف کند، اصل تولیت را که امری قانونی و شرعی است می‌خواهد زیر سوال ببرد!

بله، نه تنها با یک اقدام عدالت خواهانه مواجه نیستیم، که با یک پروپاگاندای سیاسی-روانی در مقابل ساده‌ترین مسائل شرعی و قانونی رو به رو هستیم؛ که مردم را به وقف و اهداف واقف و تلاش‌های تولیت‌های موقوفه بدبین کنند و به اسم حمایت از وقف به موقوفه مهم و جریان سازی در طول تاریخ خراسان به نام گوهرشاد خیانت کنند.

*تهمت پراکنی به موقوفه گوهرشاد در آستانه سالگرد قیام گوهرشاد هم قابل تامل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
1
21
مردم دیگه شمارا شناختن به فکر اخرتون باشین
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
آخرت از آن من و شماست روحانیت به این خرافات اعتقادی ندارند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
1
23
توجیهات دیگه رنگ باخته چون اصل همچی زیر سواله
امیر رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
13
میشه لطف کنین وقف نامه زنده یاد مرحومه گوهرشاد را منتشر کنین تا ببینیم بدان عمل شده یا نه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
توکی هستی که ادعا داری بوق بوق.....
م.م
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
10
شما شفاف کنید درآمد موقوفه کجا وبرای چه کسانی هزینه شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
15
،اگر ازاین کمکها می‌کردید نباید توی مشهد اینهمه زباله گردی ، فقر و فساد باشه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
12
آینه برای دیدن ما ورفع عیوب ماست پس هرچه آینه تمیز ترعیب ما وازه تر وبرای خود ما بهتر است خود شکن باشیم آینه شکستن خطاست
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
8
کاری به درآمد وهزینه کرد موقوفه ها ندارم واقف خودش عقل ودرایت داشته که چه چیزی رو بابت چی وقف کرده،اما عملکرد متولیان وکارمندان وابسته یک موقوفه برای مردم شک وشبهه ایجاد میکنه،،البته اگر موقوفه ها فعالیت اقتصادی دارن باید مالیات هم پرداخت کنن،،مطمئنا درآمدشون بیشتر از کارگر وکارمندان هست،حتی سالهای قبل زمزمه هایی بود،که آستان قدس هم باید مالیات پرداخت کند،اما نتیجه ؟؟
چغوک
Germany
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
0
17
مسول عزیز ماست مالی بس است اگر آقای علم الهدی در جایگاه فعلی نبود باز هم این موقوفه به ایشان واگذار می شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
بوق بوق بیا بالا بریم.....!؟ 0۰
Ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
1
0
این بحث موقوفه را برای این دشمنان راه انداختن که بحث حجاب و عفاف را که از مسجد گوهر شاد با دادن شهدای زیاد به رهبری شیخ بهلول بوده و توسط انگلیس خبیث سرکوب شد را سرپوش بگذارن. و دفاع از حجاب مغفول بماند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
0
1
سلام توضیحات داده شده خیلی راه گشا بود
من خودم که ساکن مشهد و جزو مستاحرین موقوفه گوهرشاد هستم تا الان نمی‌دانستم تولیت این موقوفه با چه شخصی هست که الان با این مطالب مجازی متوجه شدم
چه خوبست تولیت موقوفه در دو خط جهت روشنگری و شفاف سازی در دو خط ،درامدها و هزینه کرد موقوفه در هر سال را برای مردم شریف توضیح دهد و آمار کارهای خیریه ای که با درامد موقوفه و حق التولیه انجام داده به اطلاع برساند
تا رسوا شود هر که در او غش باشد .
ضمنا بنظر می‌رسد که با توجه به درآمد موقوفات در خراسان بایستی بسیاری از مشکلات معیشتی مردم ناتوان حل شده باشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->