فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دایره» که به مناسبت ایام صفر روی صحنه می‌رود | تعزیه‌ای به سبک مدرن

  • کد خبر: ۱۷۹۳۰۷
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «دایره» که به مناسبت ایام صفر روی صحنه می‌رود | تعزیه‌ای به سبک مدرن
«دایره» در واقع یک تعزیه و شبیه‌خوانی یک نفره بوده که به داستان ورود امام حسین(ع) به کربلا و شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) پرداخته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، «دایره» نمایشی آیینی به کارگردانی رضا عرفانی است. این نمایش در واقع یک تعزیه و شبیه‌خوانی یک نفره بوده که داستان ورود امام حسین(ع) به کربلا، شهادت حضرت عباس(ع) و حضرت علی اصغر(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) را روایت می‌کند. این نمایش را گروهی متشکل از بازیگرهای هشت شهرستان در مشهد تمرین کرده‌اند و قرار است هم‌زمان با مشهد در هشت شهرستان دیگر نیز اجرا شود.  

رضا عرفانی درباره نحوه شکل‌گیری نمایش «دایره» می‌گوید: با مطالعه بر رفتار بازیگر در نمایش‌های ایرانی و نیز کاوش در نشانه‌های تعزیه در دانشگاه، این تئاتر شکل گرفت.

به گفته این هنرمند، نمایش دایره درواقع حاصل کاوش در تعزیه و راه رفتن در نمایش ایرانی بوده و به معنایی دیگر این نمایش یک تعزیه مدرن است.

عرفانی در ادامه به مدت زمانی که اعضای گروه درگیر تمرین این نمایش بوده‌اند، اشاره و اظهار می‌کند: از حدود چهار ماه پیش کار آغاز شد و در این تمرینات ایده کار نیز کامل شد و فرم نهایی خود را پیدا کرد.  

کارگردان نمایش‌های آیینی «دایره» از اجرای این نمایش در هشت شهرستان، از دهم مردادماه خبر می‌دهد و می‌گوید: این نمایش تا پایان مرداد در سرخس، کاشمر، تهران، گناباد، نیشابور، قوچان و مشهد به طور هم‌زمان اجرا می‌شود.

تأثیر نمایش ایرانی بر نمایش‌های خارجی

عرفانی در ادامه به اهمیت مطالعه در نمایش آیینی اشاره می‌کند: ورود من به این نمایش بر پایه یک تحقیق کلاسی شکل گرفت و بر اساس این تحقیق بر آن شدیم تا بر نمایش ایرانی و تأثیر آن در نمایش‌های خارجی کاوش کنیم. در این میان متوجه شدیم کم‌کاری‌های زیادی صورت گرفته است بنابراین تصمیم گرفتیم تا نمایش دایره را با تکنیک‌های جدید و مدرن تعزیه‌خوانی اجرایی کنیم.

عرفانی اذعان می‌کند: نمایش‌های ایرانی و تعزیه ما نیاز به نو شدن دارد زیرا مخاطب امروزی با قالب تکراری نمایش، حتی تکرار در نوع بیان و اجرا ارتباط مؤثر برقرار نمی‌کند.

کارگردان نمایش «دایره» از حمایت مدیرکل ارشاد مبنی بر ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرا در هشت شهرستان قدردانی می‌کند و می‌گوید: متأسفانه تا این لحظه تمام هزینه‌های نمایش به صورت شخصی پرداخت شده و هیچ حمایت مالی از این نمایش صورت نگرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->