جواد روحانی در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه ۱۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور در مدارس این استان تحصیل میکنند اظهار کرد: در خراسان رضوی ۱۹ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در هفت گروه با آسیب شنوایی، آسیب بینایی، جسمی حرکتی، چندمعلولیتی، بانیاز ذهنی، اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری در ۲۷۰ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند که ۱۰ درصد کل دانش آموزان استثنایی کشور را تشکیل میدهند.
وی افزود: این موضوع بدین معنی نیست که جمعیت افراد با نیازهای ویژه در این استان بالاست؛ بلکه به معنای جذب تعداد زیادی از دانش آموزان استثنایی به چرخه تحصیل و تعلیم است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در آموزش و پرورش عمل فراگیرسازی به جای جداسازی باید صورت گیرد؛ اما در برخی شرایط مانند وجود دانش آموزان معلول ذهنی، مجبور به جداسازی هستیم.
روحانی تصریح کرد: اغلب خانوادهها فرزندان معلول خود را در خانه نگهداری میکنند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی و جامعه جلوگیری میکنند از اینرو ارزش قائل نشدن برای دانش آموزان استثنایی سبب ایجاد آسیبهای اجتماعی خواهد شد.
وی یکی از مهمترین مأموریتهای آموزش و پرورش را فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان کرد و گفت: هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیازهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیبهای اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با همکاری سایر نهادها این آسیبها را به حداقل برسانیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با کسب اموزش و مهارت به دانش اموزان بانیازهای ویژه بسیاری از توانمندیها و استعدادهای این عزیزان شکوفا میشود چرا که این دانش آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندیهای بسیاری برخوردارند.