گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ آغاز ویژه برنامه «المپیک ۲۰۲۴ پاریس» با اجرای پیمان اسدیان + جزئیات
سرخط خبرها

«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»

  • کد خبر: ۱۷۹۹۲۰
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
«خرده‌روایت» بازسازیِ خاطره است | حرف‌های کارگردان تهرانی در یکی از مجموعه‌کارگاه‌های «روایت شهر»
کارگردان «خرده‌روایت‌ها» در یکی از کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» گفت: فیلمِ کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است.

به گزارش شهرآرانیوز، باقر مفیدی‌کیا امروز، ۲۸ مرداد، در کارگاه «ساختار خرده‌روایت» از مجموعه کارگاه‌های رویداد «روایت شهر» که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در هنر، تعریفِ متقن کار غلطی است؛ نمی‌توان گفت این خرده‌روایت است و این نیست. ما در هنر اختلاف‌نظرهای اساسی در تعاریف داریم.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت بازسازی خاطره است، عنوان کرد: یکی از جذابیت‌های خرده‌روایت بازسازی است که با مستند و گزارش متفاوت است و بازیگر و دیالوگ دارد. خرده‌روایت باید حداقل سه اپیزود داشته باشد؛ درغیراین‌صورت، به‌صرفه نیست.

مفیدی‌کیا گفت: غیر از هسته مرکزی خرده‌روایت که مستند است، در دیگر مسائل، دستِ کارگردان در تخیل‌کردن باز است. در خرده‌روایت، باید از توضیح اضافه پرهیز کرد، نباید بیشتر از نیاز اطلاعات داد؛ در خرده‌روایت اطناب نداریم. 

این کارگردان بیان کرد: راوی و نقال، ساخت خرده‌روایت را جذاب می‌کند و مخاطب آن را دوست دارد. استفاده از نریشن نیز در خرده‌روایت جذاب است. 

وی با اشاره به اینکه خرده‌روایت از نظر اجرا به سینما نزدیک می‌شود، تصریح کرد: خرده‌روایت غایت ندارد و مبتنی بر پیش‌فرض مخاطب است. هرقدر از عناصر سینما بیشتر در خرده‌روایت محقق شود موفق‌تر خواهد بود.

مفیدی‌کیا خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه از هیچ به‌وجود‌آوردن است، اما خرده‌روایت بر پایه واقعیت و درباره افراد مشهور است. خرده‌روایت یک ابزار فرهنگی است.

این کارگردان افزود: من به هنرجوی فیلم‌سازی که نخستین‌بار است می‌خواهد فیلم بسازد اجازه نمی‌دهم خرده‌روایت بسازد، زیرا خرده‌روایت دوپینگ است و فرد با آن معروف می‌شود، درحالی‌که او چیزی خلق نکرده، بلکه در واقعیت وجود داشته و او فقط آن را پررنگ کرده است.

وی با بیان اینکه خرده‌روایت تاریخ مصرف ندارد مگر اینکه محتوای روز آن تاریخ مصرف داشته باشد، عنوان کرد: خرده‌روایت بیشتر از ۷ تا ۱۰دقیقه جواب نمی‌دهد؛ هرچه کمتر باشد بهتر است. اگر در خرده‌روایت منبع داده شود، خوب است. خرده‌روایت دادن پند اخلاقی است، اما وقتی عمیق‌تر می‌شویم به‌سمت فیلم کوتاه می‌رویم.

محمدباقر مفیدی‌کیا، کارگردان اهل تهران، سازنده چند فیلم کوتاه از جمله «ما ایستاده‌ایم۲»، است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->