غزه در مسلخِ علوم انسانی غرب هدفشان ایران است، هوشیار باشیم! ابراز نگرانی یونیسف از شدت گرفتن مرگ کودکان در غزه عراقچی خواستار پیوستن توکیو به تهران برای از بین بردن تسلیحات کشتار جمعی شد دولت فلسطین از کمبود شیر خشک و مواد غذایی در غزه خبر داد پزشکیان وارد لاهور پاکستان شد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) ۸ عضو کابینه به مجلس می‌روند؛ از بررسی روند مذاکرات با اروپا تا ناترازی انرژی رسانه‌های صهیونیستی: هزینه جنگ غزه از ۳۰۰ میلیارد شِکِل فراتر رفت نظر یک قاضی دیوان عالی کشور درباره لایحه فضای مجازی: مبهم، سلیقه‌ای و تکراری است مهاجرانی: با شرایط پیچیده‌ای برای ادامه گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای مواجه هستیم انهدام ۳ گروه تروریستی وابسته به داعش در لیبی سی‌ان‌ان ادعا کرد: تصمیم‌گیری درباره حمله جدید به غزه به تعویق افتاد سخنگوی دولت به حادثه قطار شهربازی کرمان واکنش نشان داد سخنگوی شورای نگهبان: مخالفتی با حذف ۴ صفر پول ملی نداشتیم | واکنش به برگزاری رفراندوم رئیس جمهور تهران را به مقصد اسلام آباد ترک کرد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: برنامه آمادگی نیروهای مسلح در سه‌ بازه زمانی پیش می‌رود هشدار نماینده مجلس درباره پیامد‌های خطرناک فروش اینترنتی دارو بدون نظارت داروخانه‌ها وزیر امور خارجه: سفر پزشکیان به پاکستان فرصتی برای بازاندیشی پتانسیل‌های همکاری است پزشکیان پیش از عزیمت به پاکستان: ارتباطات ایران و پاکستان را به نزدیک ۱۰ میلیارد دلار ارتقاء می‌دهیم انتقاد نماینده مجلس از قطع یارانه برخی خانوار‌های کم درآمد و بی بضاعت شهادت حداقل ۱۸ فلسطینی از بامداد امروز تاکنون (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) چشم‌انداز روابط دوستانه تهران-اسلام‌آباد در آستانه سفر پزشکیان دستیار وزیر خارجه در آستانه سفر رئیس جمهور به اسلام آباد: مناسبات ایران و پاکستان وارد مرحله تازه‌ای شده است ترامپ برای جنگ هسته‌ای با روسیه اعلام آمادگی کرد ویدئو | ماجرای تقطیع صحبت‌های علی‌اکبر صالحی درباره جنگ در رسانه‌ها چه بود؟ پزشکیان: در دفاع از ایران و حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین استواریم پاسخ قاطع سفارت ایران در دانمارک به اتهامات بی‌اساس غرب
سرخط خبرها

رسمِ مدرس

  • کد خبر: ۱۸۰۸۳
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
رسمِ مدرس
غلامرضا بنی اسدی روزنامه نگار
وقت انتخابات که می‌شود، برخی‌ها احساس خودمدرس‌پنداری پیدا می‌کنند. آن جمله معروف امام‌خمینی (ره) را هم می‌نویسند که «سعی کنید مثل مدرس را انتخاب کنید»، اما به مشی و کنش و روششان که نگاه می‌کنی، هر چیز و هرکس را می‌بینی به‌جز مدرس. مدعیان محترم به خود زحمت نمی‌دهند چند صفحه مطلب بخوانند درباره مدرس و بعد سنگ او را در ترازو بگذارند که نه برای نفربه‌نفرشان که گاه برای همه جماعت مدعی هم سنگین است، خیلی سنگین. مدرس یک انقلابی تمام بود. یک سیاست‌مرد که امام (ره) او را تراز نمایندگی مجلس معرفی کرد، اما انقلابی بودن فقط در بلند صحبت کردن و به دیگران تاختن و فقط خود را انقلابی دانستن نیست، بلکه آرامش و سیاست‌ورزی و تعامل در میان کنشگران سیاسی و درک درست زبانِ زمان ازجمله مؤلفه‌های تشکیل شخصیت سیدحسن مدرس بود؛ اویی که روزی برای تحقق هدف با رجال گوناگون چای می‌نوشید و یک روز قلیان را بر سرشان خرد می‌کرد. یک روز با فلان رجل سیاسی رفیق بود و دیگر روز از او یقه می‌درید. یک جا با جانب‌داری از مشروطیت، ارکان اقتدار سلطنت مطلقه را به تیغ کلام می‌گرفت و از هدم حکومت فردی دم می‌زد و، چون می‌دید میوه رسیده آن را خان قلدر میرپنج خواهد چید، آجر‌های افتاده نظام سلطنت را روی هم می‌چید؛ چراکه زیان شاه قاجار را برای کشور کمتر از رضاخان
می‌دید. او متناسب با شرایط تصمیم می‌گرفت، اما تحت‌تأثیر «شرایط‌سازی» پهلوی‌پرستان قرار نمی‌گرفت و در نقشه شازده‌های کهنه و نوی قجری هم بازی نمی‌کرد. او انقلابی‌ای بود که دیپلماسی را هم در حد اعلی می‌دانست و به‌کار می‌بست تا به هدف نزدیک‌تر شود؛ البته باتوجه‌به هدف بلندی که داشت، دستش کوتاه ماند؛ چون پشتش خالی بود و چهارپایه همراهی افراد خبیر و بصیر هم زیر پایش نبود، اما او با این‌همه، در آن شرایط به‌تن‌هایی یک نهاد بود، یک رسانه و یک مکتب سیاسی. چیزی که صفحه‌ای از آن را هم مدعیان شاید نخوانده باشند که اگر می‌خواندند و درس می‌گرفتند، رفتار سیاسی‌شان جور دیگری تعریف می‌شد. مدرس در زمانِ وزیر جنگی رضاخان هم به مجلس رفت و کار منفعت ملک و ملت را به پیش برد و هرگز از منطق مبارزاتی خود و حق ملت کوتاه نیامد، پس کسانی که می‌خواهند پا جای پای مدرس بگذارند، اول باید سبک زندگی او را به رفتار درآورند. او ساده‌زیست بود به معنای تام‌وتمام. خود را نمی‌دید. جیبی ندوخته بود برای مطامع نمایندگی و دلش را عناوین و سمت‌ها، آشوب نمی‌کرد. خود را وقف عام خدمت کرده بود و یک ایران را نماینده‌ای شایسته بود. همین رفتار و نگاه بود که او را به‌عنوان تراز نمایندگی مردم ایران تعریف کرد. حالا هم هرکس می‌خواهد مدرس شود، اول باید با خود و خدای خود صادق باشد و بعد با خلق خدا و قول بدهد پی منفعت شخصی و جناحی نرود. عهد کند کم نگذارد برای رفع مشکلات مردم. پیمان ببندد که در پای منافع ملی از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و چشم ببندد بر نگاه حذفی و قدرت نمایندگی همه مردم ایران را در خویش بارور کند. بداند که امروز رضاخان نیست، اما مصائب و مشکلاتی هست که قلدرتر از خان میرپنج دست بر یقه مردم دارد. مشکلاتی، چون گرانی و تحریم و بی‌کاری و... که رفع آن، همتی مدرس‌وار می‌خواهد و تدبیری نیز این‌گونه. بدانند و بدانیم که با یک دست نمی‌توان موانع کوه‌شده را از سر راه برداشت. باید «دست در دست هم دهیم به مهر» تا «میهن خویش را کنیم آباد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->