بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟

  • کد خبر: ۱۸۳۰۲۹
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟
در اقدامی عجیب ساختمان قدیمی رادیولوژی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که قدمتی بیش از ۷۰ساله داشته و یکی از مکان‌رویدادهای مهم حوادث انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، تخریب شد تا ساختمان دیگری جایگزین این اثر تاریخی شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مجموعه باغ بیمارستان امام رضا (ع) یکی از آخرین بازماندگان واجد ارزش تاریخی و معماری در دوران معاصر مشهد است که در دوره پهلوی اول ساخته شد. این مجموعه عظیم در طول سال‌های اخیر با مرمت‌های متعدد و افزودن ساختمان‌های گوناگون در خدمت درمان مردم مشهد و سایر نقاط کشور بوده است و از ۸ مرداد سال ۱۳۸۱ با شماره ثبتی ۵۹۵۸ به عنوان اثری ملی شناخته می‌شود.

با این حال، به تازگی خبری منتشر شد که بخشی از بناهای تاریخی این بیمارستان برای ساخت واحد مدرن و مجهز «پیوند مغز استخوان» تخریب شده است. تصاویر نشان می‌دهد بنای اصلی تخریب و فقط نمای تاریخی آن به لطف داربست باقی مانده است.  

ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟

مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکنون از اعلام پاسخی قانع کننده در ارتباط با تخریب شبانه و بی سر و صدای این ساختمان قدیمی طفره رفته اند. با این حال، برخی مدیران اسبق و کنونی این نهادهای مرتبط با ساختمان تخریب شده، پاسخ هایی را ارائه داده اند.

علوم پزشکی مشهد: با هماهنگی میراث تخریب کردیم

رئیس اسبق بیمارستان امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به این ساختمان عنوان کرد: ساختمان رادیولوژی بیمارستان اواخر دهه ۳۰ شمسی در باغ بیمارستان اضافه شد و نمای خاصی نداشت.

دکتر عبدا... بهرامی ادامه داد: دکتر داوودی که از پزشکان و اعضای کادر درمان بیمارستان در آن سال‌ها بودند، دستور دادند تا نمای این ساختمان با قالب‌هایی که از دوران مهندس کریم طاهرزاده بهزاد به جا مانده بود، تزئینی مشابه ساختمان‌های اصلی بیمارستان پیدا کند و اینگونه شد که شکل این ساختمان، هم تراز با ساختمان‌های قبلی شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه  در مورد اتفاق پیش آمده در تخریب این ساختمان عنوان کرد: ساختمان بازسازی خواهد شد و قرار است نمای اصلی حفظ شود. از سوی دیگر، ما برای بخش پیوند مغز استخوان نیازمند ساختمانی بودیم که از نظر وسعت، استقلال از سایر ساختمان‌ها و شرایط زیست محیطی مناسب باشد. بخش قدیمی رادیولوژی بیمارستان، سال‌ها بود که خالی بود و ریاست دانشگاه تشخیص داد مکان مناسبی برای بیماران مبتلا به سرطان خون باشد.

ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟

دکتر بهرامی در واکنش به چرایی تخریب ساختمانی ۷۰ ساله و عدم یافتن مکانی دیگر برای ساخت مرکز جدید درمانی تصریح کرد: من پزشک هستم و جان بیمار برای ما اهمیت دارد. البته این به منزله بی توجهی ما نسبت به تاریخ و هویت مان نیست. بهتر آن است که میراث فرهنگی پاسخ لازم را بدهد؛ زیرا تخریب بنا با همراهی میراث فرهنگی انجام شده است و اگر آن‌ها چنین مجوزی نمی‌دادند، ما هم ساختمان جدید را در آن نقطه کلید نمی‌زدیم.

میراث فرهنگی: ساختمان تخریب شده، ثبت تاریخی نبود

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی با تایید تخریب ساختمان قدیمی رادیولوژی بیمارستان امام رضا(ع) عنوان کرد: ساختمان ثبت ملی نشده بود و مدیران بیمارستان بنا به نیاز توسعه مجموعه های درمانی خود اقدام به راه اندازی ساختمان پیوند مغز استخوان کردند.

احسان زهره وندی ادامه داد: نمای اصلی ساختمان حفظ شده است و کارشناسان مرمت میراث فرهنگی در مدت زمان ساخت و ساز جدید، برای نگهداری و عدم تخریب این ساختمان حضور خواهند داشت.

ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی یادآور شد: هر ساختمان ارزش تاریخی خود را دارد و اینگونه نیست که اگر ساختمانی ثبت نشود، فاقد وجاهت تاریخی است. اما در مورد این ساختمان، ما به نیاز بیمارستان توجه کردیم و البته ملاحظات خود را هم اعلام کردیم.

تغییر و تحول سال های اخیر درون بیمارستان، سیمای کلی آن را تغییر داده است و جز ابنیه های تاریخی، بسیاری از ساختمان های قدیمی بیمارستان قربانی توسعه شده اند. محل یکی از سرنوشت‌سازترین تحصن‌های علما و مردم این شهر علیه رژیم ستمشاهی به ساختمان توسعه بیمارستان تبدیل شد.

ماجرای تخریب بی‌سروصدای بخشی از ساختمان‌های قدیمی بیمارستان امام رضا(ع) چیست؟

حال پرسش این است که ضرورت توسعه خدمات در یکی از منحصربفردترین محوطه‌های واجد ارزش تاریخی چیست؟ مجموعه‌ای که علاوه بر ارزش‌های معماری، یادآور اتفاقات دوره‌های تاریخی ۹۰ساله اخیر بوده و به‌صورت مصداقی محل سخنرانی خاطره‌انگیز رهبر معظم انقلاب در جریان واقعه ۲۳ آذر ۱۳۵۷ بوده است. آیا با وجود تنوع محیط‌های بیمارستانی و مجموعه درمانی و امکان توسعه و ساخت محیط‌های تازه، همین معدود فضاهای باقیمانده از تاریخ این شهر نیز قابل چشم‌پوشی از تخریب نیست؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->