ویدئو| آمار بهُت‌آور از رشد ۱۲۵ برابر نقدینگی کشور در ۲۰ سال اخیر معاون توانیر: امسال وضعیت بدتری برای تولید برق داریم‌ پیش بینی قیمت ارز و دلار (دوشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۴)| کاغذ آمریکایی در مسیر نزول فاصله بی‌سابقه بین شاخص آلتکوین‌ها و قیمت بیتکوین+نمودار پیش‌بینی بورس (دوشنبه، یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) | روزهای سبز ادامه دارد؟ استاندار خراسان رضوی: این استان رتبه نخست ظرفیت تولید انرژی پاک در کشور را دارد جوجه‌هایی که نمی‌توانند قاطی مرغ‌ها شوند! قیمت روز موبایل‌های سامسونگ و آیفون (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) + جدول ریزش شدید قیمت خودرو‌های خارجی (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) کمبود آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی | سهم ۳.۹ میلیاردی در مقابل نیاز ۷ میلیارد مترمکعبی بررسی قیمت خودرو‌های داخلی (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) | تاثیر ریزشی قیمت دلار بر بازار خودرو + جدول فرصت خرید در بازار طلا | چه سرنوشتی در انتظار نرخ طلا و ارز است؟ ورود روزانه حدود ۲۰۰ تن انواع روغن به خراسان رضوی ادامه رکوردشکنی‌های بورس | شاخص ۶۵ هزار واحد رشد کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) سفیر چین در آمریکا از واشنگتن خواست به‌جای جنگ تجاری با ما به دنبال تفاهم باشید ریزش ۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد | طلا هم ارزان شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) آیا طلا به نصف قیمت خواهد رسید؟ ساعت فعالیت پارک شهربانو وکیل‌آباد مشهد + روز تعطیلی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد: ریزش قیمت خودرو تا خرداد ۱۴۰۴ ادامه‌دار خواهد بود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) | دلار ۸۳ هزار و ۱۵۰ تومان ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه با دستورالعمل جدید بانک مرکزی | دریافت وام قرض‌الحسنه آسان‌تر شد چگونه می‌توان از سرمایه خود محافظت کرد؟ | عبور امن از بازار‌های طوفانی آغاز ثبت سفارش گوشت قرمز و چای از اول اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد: در حال حاضر بازار لوازم خانگی گیج است تا وضعیت مذاکرات مشخص شود ورود رسمی «بابک زنجانی» به صنعت ریلی کشور | سرمایه‌گذاری اول ۶١ همت! حداقل و حداکثر حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟ + جدول علت واریزنشدن یارانه فروردین ۱۴۰۴ برخی از خانوارها چه بود؟ خودرو ایکس ۵ MVM محصول جدید مدیران خودرو را بیشتر بشناسید
سرخط خبرها

وزیر صمت: بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

  • کد خبر: ۱۸۴۰۶۲
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
وزیر صمت: بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم، اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو‌ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.

علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو‌ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودرو‌ها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->