آغاز فروش محصولات ایران‌خودرو از امروز جمعه (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) تخصیص ۵ همت برای تکمیل مطالعات پروژه‌های زیرساختی استان | پیش‌بینی جهش در سهم اعتبار خراسان رضوی از بودجه ۱۴۰۵ مشهد، کانون نام‌های تجاری کشور | «ویژند»، راه میان‌بر برای تقویت تولید و صادرات خراسان رضوی جزئیات پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان رضوی | ثبت ۸۹۶ پرونده قاچاق کالا در سال ۱۴۰۳ روند دلار زدایی از اقتصاد کشور با مبادلات ارزی دوجانبه با کشور‌های همسایه قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو‌های داخلی را اعلام کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) تداوم تزریق ۲۹۰ همتی بانک مرکزی در بازار باز بررسی دردسر جدید مستأجران با نزدیک‌شدن به فصل جابه‌جایی افت قیمت طلا در مشهد | سکه ۲ میلیون تومان ریزش کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) شعار سال، سواد رسانه‌ای و راهکار‌های استراتژیک قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | افت قیمت دلار در آستانه دومین جلسه مذاکرات قیمت طلای جهانی امروز (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | سقوط دلار جهانی و پرواز طلا به مرز ۳۳۰۰ دلار منتظر عرضه انبوه نوبرانه‌ها از ۲۰ روز دیگر در مشهد باشید | کاهش قیمت ملون از هفته آینده اولویت‌های شعار سال ۱۴۰۴ در خراسان رضوی جنجال خانه‌های خالی در ایران | قانونی که اجرا نشد دستورالعمل وام ودیعه مسکن مستأجران ابلاغ شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) | ثبت‌نام فقط در سامانه «تم» حجم دلار خانگی چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) نرخ اقلام میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار مشهد چقدر است؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + جدول تمرکز قدرت در پایتخت شکسته می‌شود | تفویض اختیارات محلی به استانداری خراسان رضوی، روی میز رئیس‌جمهور تا اطلاع ثانوی، کل تجارت ایران و افغانستان به واحد «ریال» خواهد بود عوارض ویژه صادرات زعفران «صفر» شد | ایجاد نمایندگی جدید صندوق ضمانت توسعه صادرات در خراسان رضوی پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴) افزایش گمرکات خراسان رضوی به ۷ پایانه | تعرفه صفر برای ۸۰ درصد از اقلام تجارتی استان با اوراسیا آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی برگزار شد | ۳۰ کشور جهان، مشتری اقلام صادراتی خراسان رضوی + فیلم تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال ۱۴۰۴ اعلام شد+جزئیات پزشکیان: باید تفکر سیستمی و توانمندی کار تیمی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم علت عدم شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟
سرخط خبرها

اجرای طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی به ترکمنستان و سایر کشور‌های آسیای میانه از اول آبان ماه

  • کد خبر: ۱۸۴۷۷۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
اجرای طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایرانی به ترکمنستان و سایر کشور‌های آسیای میانه از اول آبان ماه
رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: افزایش سهم حمل یکسره کالا به کشور ترکمنستان تا حد زیادی می‌تواند عقب ماندگی و کاهش سهم ناوگان ایرانی در حمل و نقل ترانزیتی را جبران کند.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، نصیر برادران در این باره تصریح کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده است از تاریخ اول آبان سال جاری رویه حمل یکسره ناوگان ایرانی برای جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد بطور کامل جایگزین رویه های ترانشیپمنت و تبادل یدک شود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم شامل کالاهای صادراتی هم می شود بیان داشت، طبق بررسی ها و توافقات صورت گرفته با گمرکات استان رویه حمل یکسره برای ناوگان حامل کالای ترانزیتی در اولویت اجرا قرار دارد و تصمیمی در خصوص کالاهای صادراتی گرفته نشده است. 

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان به‌صورت حمل یکسره بوده است و بعد از همه گيري کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد تأکید کرد:  متاسفانه رایج شدن این شیوه در دو مرز سرخس و لطف آباد امروزه سبب بروز مشکلات و آسیب هایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت می تواند جبران ناپذیر شود. 



وی وارد شدن آسیب و خسارت به محمولات تجاری، کانتینرها ، یدک ها و عدم عودت به موقع و متعاقب آن افزایش شکایات و چالش های روزافزون با همتایان ترکمنی،  ازدحام یدکها و محمولات و ایجاد آشفتگی در محوطه های گمرکی و مرزی ، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد ناگریز مراحل کنترل اسنادی و بطور کلی منطبق نبودن بر رویه های نظام مند تجاری را از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک برشمرد و گفت:  روش تعویض تریلر در حمل و نقل جاده ای بین المللی علاوه بر موارد فوق می تواند تأثیرات منفی بر رقابت پذیری مسیرهای ترانزیتی و سهم ترانزیتی ناوگان ایرانی داشته باشد. 

وی کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات بعدی این مشکلات دانست و تأکید نمود: عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت های گذرگاه های مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل می شود.

این مسئول همچنین اظهار داشت: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بین المللی باید علاوه بر توجه به منافع کوتاه مدت، کارایی بالقوه توسط حمل یکسره و بدون توقف را دنبال کنند تا در بلند مدت تأثیر اقتصادی آن در توسعه پایدار ترانزیت کشور نمایان شود.

به گفته برادران، باتوجه به تداوم بخشی رویه تعویض یدک در مرزهای ایران و ترکمنستان که منجر به حمل محمولات کانتینری و غیرکانتینری ایرانی توسط ناوگان ترکمن به مقصد ازبکستان شده است، به دلیل مشکلات مربوط به مجوزهای تردد ثالث به ناوگان ترکمن حامل محمولات ایرانی از طرف ازبکستان، ضمن ایجاد اختلال در تردد، موجبات توقف تعداد قابل توجهی از بارگیرهای ایرانی و مشکلات عدیده ای برای شرکتها و تجار ایرانی فراهم شده است. برادران یادآور شد توسعه حمل یکسره عملیات لجستیک را ساده می کند و در نتیجه کارایی زنجیره تامین را افزایش  و باعث تقویت روابط تجاری می شود که این امر در بلند مدت به نفع تجار و صاحبان کالا خواهد بود.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ادامه بر ضرورت استفاده بهتر از منابع و حمایت از ناوگان ملی تأکید نمود و گفت: حمل یکسره سبب تسهیل تردد ناوگان ایرانی در امر ترانزیت می شود و به رشد بلندمدت تجارت کشور کمک می کند. وی اشاره داشت در آخرین نشست کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جاده ای با ترکمنستان که در اسفند سال گذشته به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد طرفین بر ضرورت افزایش سهم حمل و نقل یکسره در جایگزینی با تعویض تریلر و ترانشیپمنت تأکید داشته و در تفاهم نامه منعقد شده این موضوع لحاظ شده است و لذا طرفین مکلف به پیگیری اجرایی شدن موضوع می باشند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در بخش صدور ویزا و همچنین هزینه های غیر رسمی وجود دارد که پیگیری و رفع آنها  از اولویت های بخش حاکمیتی است. وی با تأیید این مطلب که الگوهای تجاری و شیوه های لجستیکی در دنیا به طور مداوم در حال تکامل هستند، تصریح کرد در سیاستگذاری در حوزه ترانزیت کشور باید الزامات ان به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد و این عوامل برای تصمیم گیری آگاهانه در نظر گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->