نوت‌پد مایکروسافت بعد از ۴۰ سال به ویژگی تصحیح خودکار املای کلمات مجهز می‌شود صرافی بایبیت توکن «همستر کامبت» را پیش‌فروش کرد! + قیمت اولیه زمان رونمایی از تاشوهای میکس فولد ۴ و میکس فلیپ شیائومی مشخص شد اعتصاب کارکنان سامسونگ با هدف افزایش حقوق و مزایا کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (دوشنبه ۱۸ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (دوشنبه ۱۸ تیر) + آموزش چرا گربه‌ها بیشتر به انسان‌ها میومیو می‌کنند؟ جزئیاتی جدید از اپل واچ سری ۱۰ | صفحه نمایش بزرگتر و طراحی نازک‌تر قیمت گلکسی بادز ۳ و گلکسی بادز ۳ پرو سامسونگ مشخص شد قابلیت ترجمه همزمان تماس‌ها با Galaxy AI به واتساپ اضافه می‌شود کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۷ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۷ تیر) + آموزش وعده‌های مسعود پزشکیان درباره اینترنت و مسئله فیلترینگ چه بود؟ کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (شنبه ۱۶ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (شنبه ۱۶ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) اولین تصاویر از گلکسی بادز ۳ سامسونگ پیش از رونمایی رسمی + عکس حسگر اثر انگشت اولتراسونیک در گوگل پیکسل ۹ | قدرت شناسایی حتی هنگام رطوبت و چرب‌بودن دست علت ریزش قیمت بیت کوین در روز‌های اخیر چیست؟ (۱۵ تیر ۱۴۰۳) کدمورس جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۱۴ تیر)
سرخط خبرها

تشخیص آلزایمر، ۲۰ سال زودتر از بروز علائم

  • کد خبر: ۱۸۵۴۵۳
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
تشخیص آلزایمر، ۲۰ سال زودتر از بروز علائم
محققان تا کنون هیچ راهی برای درمان بیماری آلزایمر یا جلوگیری از آن نیافته‌اند، اما به‌تازگی راه خاصی پیدا کرده‌اند که ممکن است آن‌ها را به مقصد برساند.

به گزارش شهرآرانیوز، فیزیکدانان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) روش جدیدی را با کمک نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی و زیست‌شناسی مولکولی طراحی کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده‌های پروتئین بیماری آلزایمر را ۲۰ سال قبل از بروز علائم آن در خون جستجو و شناسایی کند.

محققان در این مطالعه یک تراشه سیلیکونی فوق‌العاده نازک با حفره‌های کوچک ایجاد کرده‌اند که با قراردادن مقداری خون روی آن می‌توان مخلوط پیچیده‌ای از پروتئین‌های موجود در خون را جدا کرد. سپس این تراشه در دستگاهی به‌اندازه گوشی قرار می‌گیرد و، با کمک یک الگوریتم هوش مصنوعی، محققان به‌دنبال نشانه‌های پروتئینی می‌گردند که با علائم مرتبط با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر مطابقت دارند. این نشان‌دهنده‌ها تخریب عصبی زودهنگام را نشان می‌دهند و در حال حاضر بهترین راه مقابله با پیشرفت آلزایمر تشخیص زودهنگام است.

پروفسور پاتریک کلوت، یکی از نویسندگان این مطالعه از ANU می‌گوید:

در حال حاضر، آلزایمر بیشتر براساس نشانه‌هایی از زوال روانی تشخیص داده می‌شود که در آن مرحله بیماری آسیب جدی به مغز وارد کرده است. تشخیص زودهنگام که برای درمان مؤثر یک امر حیاتی است، معمولاً، شامل روش‌های جراحی و گران‌قیمت بیمارستانی مانند پونکسیون کمری می‌شود که می‌تواند از نظر جسمی و ذهنی برای بیماران ضرر داشته باشد.

محققان در آزمایش‌های خود متوجه شدند که مدل آن‌ها دقت قابل‌توجه و بالایی (۹۶.۴درصد) را در شناسایی ترکیبی از چهار پروتئین ارائه می‌کند.

در حالی که این مطالعه بیشتر روی آلزایمر متمرکز شده است، دانشمندان به این موضوع اشاره کرده‌اند که الگوریتم مورداستفاده را می‌توان برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز آموزش داد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به پارکینسون، ام‌اس و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک اشاره کرد. شانکار دات، یکی از محققان این مطالعه، در این زمینه توضیح می‌دهد:

خون مایع پیچیده‌ای است که بیش از ۱۰هزار بیومولکول مختلف دارد. با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته فیلتراسیون و استفاده از پلتفرم نانوحفره‌ای، همراه با الگوریتم‌های هوشمند یادگیری ماشینی، ممکن است بتوانیم حتی گریزان‌ترین پروتئین‌ها را شناسایی کنیم.

تیم تحقیقاتی دانشگاه ملی استرالیا اکنون امیدوار است تا این روش غربالگری طی پنج سال آینده در دسترس قرار بگیرد.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->