افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

بازارهای مشهد سوت و کور شد

  • کد خبر: ۱۹۳۷۸
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
بازارهای مشهد سوت و کور شد
در روز‌های پایانی سال برخلاف سال‌های گذشته اصناف مشهد عید ندارند و بازار این کلانشهر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا فوق‌العاده خلوت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود بنانژاد، رییس اتاق اصناف مشهد با بیان این مطلب گفت:  فعالان صنفی در حوزه توزیع کالا و خدمات همه ساله به طور معمول چشم به روز‌های پایانی سال دارند تا موجودی‌های انباشته شده کالایی و خدمات خود را به طور کامل عرضه نموده و به فروش برسانند.

 

وی به پیامد‌های اقتصادی - اجتماعی ناشی از برداشت‌های افراد و ذهنیت عمومی نسبت به بیماری مسری و نوظهور کرونا اشاره و بیان کرد: سایه وضعیت ناشی از پدیده کرونا در چنین ایامی آنچنان بر بازار مشهد سنگین شده که وضعیت فعالیت‌های اصناف را دچار رکود و کسادی شدید کرده است.

 

بر اساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون ۹۱ نفر از شهروندان مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی برای تشخیص دقیق نوع بیماری، مورد آزمایش تخصصی قرار گرفته و از این میان دو نفر مبتلا به ویروس کرونا شناخته شده‌اند.

 

بحران بیماری کرونا در اقدامی پیشگیرانه از سوی مراجع مسوول موجب تعطیلی همه دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مدارس، ورزشگاهها، سینماها، باشگاه‌های ورزشی و حتی مجامع، رویداد‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی هنری در سطح این استان شده است.

 

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: رستورانها، تالار‌های پذیرایی، فروشندگان شیرینی و آجیل، واحد‌های عرضه فست‌فود، کارگاه‌های خشکشویی، قالیشویی و همچنین برخی دیگر از صنوف خدماتی زیان‌دیدگان اصلی وضعیت کنونی بازار در سطح این کلانشهر هستند.

 

بنانژاد افزود: اعلام تعطیلی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالای بهاره نیز که سبب شکل‌گیری اجتماعات پر رفت و آمد می‌شوند و در شرایط وجود بیماری مسری فعالیت آن‌ها به صلاح سلامت عمومی نیست مزید بر علت شده، زیرا فرصت کسب درآمد را از اصنافی که به فعالیت تجاری در چنین بازار‌های نمایشگاهی امید بسته بودند گرفته است.

 

وی ادامه داد: همچنین از سوی مراجع مسوول به تالار‌های پذیرایی و رستوران‌های فعال در سطح مشهد توصیه شده تا در صورت انصراف سفارش‌دهندگان از رزرو‌ها و سفارش‌های قبلی، با هرگونه درخواست مشتریان مبنی بر لغو قرارداد‌های پیشین موافقت کنند.

 

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: هرچند وضعیت بازار در مورد فروش کالا‌های بهداشتی و اقلامی همچون ماسک، مواد ضدعفونی و شوینده‌های مورد نیاز برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری، وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده، اما سایر صنوف فعال در سطح کل بازار مشهد هم‌اینک وضعیت مناسبی در امر فروش و تجارت کالا و خدمات ندارند.

 

کرونا بازار مشهد را دچار رکود کرده است

بنانژاد به وجود رکود در بازار تا پیش از بروز بیماری مسری کرونا اشاره و بیان کرد: مطرح شدن این پدیده آن هم در روز‌های پایان سال که اصناف امید به افزایش حجم فروش و تجارت را داشتند رکود حاکم بر بازار را در این کلانشهر تشدید کرده است.

وی اضافه کرد: با وضعیت حاصل از این روند، پیش‌بینی می‌شود می‌بایست حتی در صورت توقف تدابیر عمومی پیشگیرانه از شیوع بیماری مسری و پایان یافتن نگرانی‌های اجتماعی آن، منتظر "پدیده کرونا ۲" مختص حوزه اقتصاد کشور به ویژه برای اصناف توزیعی، عرضه و فروش کالا و خدمات باشیم.

 

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: نگرانی جدی کنونی در ارتباط با تبعات اقتصادی بروز بحران کرونا برای صنوف این است که فعالان بازار که در هر شرایطی مجبور به صرف هزینه‌های ثابتی مانند حقوق کارگران، اجاره مغازه، هزینه بیمه، آب، برق و گاز هستند لاجرم به خاطر کاهش درآمد قادر نباشند حتی از پس چنین هزینه‌هایی برآیند و بهای آن‌ها را پرداخت کنند.

 

بنانژاد به تدابیری برای مقابله با این وضعیت بازاریان اشاره و بیان کرد: نامه‌ای از سوی اتاق اصناف مشهد برای ارائه به استانداری خراسان رضوی تنظیم شده مبنی بر اینکه برای مدیریت صحیح این وضعیت تحمیلی بر بازار، به دستگاه‌هایی همچون سازمان تامین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، اداره‌های امور اقتصادی و دارایی و نیز امور مالیاتی دستور داده شود تا در زمان سررسید دریافت بهای خدماتشان و ادای تکالیف قانونی مالی بازاریان، نسبت به فعالان صنفی انعطاف نشان دهند و در دریافت هزینه‌ها از آنان مساعدت صورت گیرد.

۹ درصد از کل جمعیت صنفی فعال در سطح ایران را اصناف خراسان رضوی تشکیل می‌دهند. سهم صنوف تولیدی این استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری نیز از بازار کشور ۲۲ درصد است.

۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد صنفی دارای "پروانه کسب" در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدمات و فنی خراسان رضوی فعالیت دارند که جمع آن با کاسبان فاقد پروانه به ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی در سطح این استان می‌رسد.

حدود ۴۸ درصد این صنوف توزیعی هستند. فعالیت حدود ۱۷ درصد آن‌ها تولیدی، ۱۶ درصد خدماتی و ۱۸ درصد خدمات فنی است.

بازاریان خراسان رضوی ۵۱۳ اتحادیه صنفی در سطح ۳۰ شهرستان این استان دارند.

جمعیت سه و نیم میلیون نفری کلانشهر مشهد نیز از خدمات ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ و احد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی بهره می‌برند.

۵۵ هزار و ۴۱۹ واحد از اصناف مشهد را نیز صنوف توزیعی، ۱۷ هزار و ۱۲۹ مورد را واحد‌های تولیدی، ۱۶ هزار و ۹۲۹ واحد خدماتی و ۱۶ هزار و ۱۳۰ واحد فنی تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->