علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟
سرخط خبرها

کاهش ۴۰ درصدی شیوع دیابت با روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی

  • کد خبر: ۱۹۴۰۹۰
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کاهش ۴۰ درصدی شیوع دیابت با روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی
عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز ۴۰درصد شیوع دیابت در جامعه را کاهش می‌دهد، اما مردم ما به اندازه کافی فعال نیستند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا حسینی، عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد امروز، ۲۱ آبان‌ماه در نشست خبری روز جهانی دیابت که در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در نقش فعالیت بدنی در پیشگیری و کنترل دیابت شک و شبهه‌ای وجود ندارد. ۳۰دقیقه فعالیت بدنی در روز ۴۰درصد شیوع دیابت در جامعه را کاهش می‌دهد، اما مردم ما به اندازه کافی فعال نیستند.

وی با بیان اینکه فعالیت بدنی از بدو تولد و نوزادی توصیه می‌شود و هر دو سال تغییر می‌کند، عنوان کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن و متابولیک از جمله دیابت، انجام فعالیت بدنی از بدو تولد هم دیر است. برای مادران باردار نیز دستورالعمل بدنی برای کاهش ابتلا به دیابت ارائه شده که موجب می‌شود احتمال تولد کودک با وزن طبیعی و کاهش ابتلا به دیابت کمتر شود، بنابراین مادر باردار باید در دوران بارداری انجام فعالیت بدنی را آغاز کند. معمولا مادران باردار در دوران بارداری سطح فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهند که برای مادر و کودک عوارض دارد.

حسینی بیان کرد: از تولد تا دو سالگی نباید در اتاق کودک صفحه دارای نور وجود داشته باشد و اتاق بچه باید عاری از وسایل الکترونیکی باشد. باید وسایل بازی و ورزشی در اتاق کودک قرار دهیم. مادر باید روزی ۳۰ دقیقه با بچه بازی کند و اوایل تولد در محیط دارای آب از جمله حمام یا تشت انجام شود. برای فرد بالغ و حتی در نوجوانی و کودکی فعالیت به میزان ۶۰۰۰ گام در روز توصیه می‌شود، اما اکنون بیان می‌کنند که این میزان باید به ۱۰ تا ۱۲ هزار گام در روز برسد، البته شدت فعالیت نیز باید بالا باشد.

عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی حداقل ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰دقیقه توصیه می‌شود. تاکید بر فعالیت‌های هوازی شامل پیاده‌روی، تند راه رفتن، کوهنوردی، کار با وزنه‌های سبک، انجام کار‌های خانه و محیط کار و استفاده از پله است.

وی ادامه داد: دو روز در هفته باید فعالیت‌های مقاومتی نیز به فعالیت‌های هوازی اضافه شود؛ یعنی کار با وزنه و فعالیت‌هایی که عضلات را درگیر کند. در کنار این فعالیت‌ها یک تا دو جلسه فعالیت‌های انعطاف‌پذیری یا کششی نیز ضروری است. ۱۵ دقیقه در روز فقط باید فعالیت کششی انجام شود که باعث کاهش قند خون می‌شود. هر کشش می‌تواند ۱۵ ثانیه در سه تا پنج ست انجام شود.

حسینی با اشاره به اینکه بهترین روش کاهش وزن، رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه در کنار دارودرمانی است، تصریح کرد: ما به زودی مرکز تمرینات ویژه بیماران دیابتی را تاسیس خواهیم کرد. اماکن ورزشی خوبی داریم، اما هرچه این اماکن توسعه پیدا کند حال مردم بهتر و هزینه‌های درمان کمتر می‌شود. مدارس نیز نقش بسیار مهمی در آموزش و آگاهی در زمینه فعالیت‌های بدنی دارند.

عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یک اشتباه رایج ما در سبک زندگی این است که در روز مدام قند خون را تحریک می‌کنیم. هرچه در روز کمتر این کار را انجام دهیم به کاهش مقاومت انسولین ما کمک می‌کند. ریزه‌خوری موجب می‌شود در روز قند خون ما بار‌ها افزایش پیدا کند. بهتر است میان‌وعده‌های ما برپایه سبزیجات، میوه‌جات و خشکبار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->