پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

بیمه شخص ثالث قطار‌ها در ابهام

  • کد خبر: ۱۹۵۹۳۳
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
بیمه شخص ثالث قطار‌ها در ابهام
بر اساس آمار سال ۱۴۰۱ سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر در کشور به ۱۷ درصد رسیده، سهمی که در برنامه ششم برای آن عدد ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس آمار سال ۱۴۰۱ سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر در کشور به ۱۷ درصد رسیده، سهمی که در برنامه ششم برای آن عدد ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است. سهم جابجایی مسافری که صالحی مدیر عامل راه آهن در خصوص آن اظهار کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ با عبور از عدد ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جابجایی مسافر به یک رکورد رسیدیم.

اما به گفته مسئولان یکی از دلایل استقبال از سفر‌های ریلی بحث ایمنی است البته که سفر‌های ریلی همیشه هم بی حادثه نبوده‌اند و در سال‌های گذشته شاهد بروز برخی حوادث برای این وسیله حمل و نقلی بوده‌ایم؛ حوادثی که نقش بیمه را در این حوزه پررنگ‌تر می‌کند اما بر اساس ماده یک قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال ۹۵ در تعریف وسایل نقلیه مشمول این قانون به وسیله نقلیه ریلی هم اشاره شده است.

بیمه شخص ثالث وسایل ریلی که در بهمن ۱۴۰۱ رئیس کل وقت بیمه مرکزی مجید بهزاد پور در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: قانون بیمه شخص ثالث پیش بینی کرده است که تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث شوند. در گذشته وسایل نقلی ریلی تحت پوشش این قانون نبودند اخیرا با تلاش و همکاری خود مجموعه راه آهن و سایر بخش‌ها در ابتدا یک پیش نویس تهیه و برای هیات دولت در مهر ارسال کردیم سقف این نرخ‌ها مشخص و ابلاغ شد.

او در ادامه افزود: روز گذشته (۳ بهمن ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جدول‌ها با توجه به سقف مشخص شده کامل و عدد‌های دقیق تعیین و به مجموعه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد که می‌توانند از الان به بعد تمام افرادی که به خاطر حوادث ریلی دچار حادثه می‌شوند تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار گیرند.

بهزاد پور گفت: در گذشته قرار داد مسئولیتی که راه آهن منعقد می‌کرد بخشی از خسارات را پوشش می‌داد، اما اکنون به شکل کامل این هزینه پرداخت می‌شود. خدایی نکرده اگر فوتی منجر شود با این مصوبه دیه کامل پرداخت می‌شود. به نظر اتفاق بسیار مهمی است که بیش از ۱۰ سال عقب افتاده بود، یک پوشش حمایتی است که برای عموم مردم ایجاد شد.

او در پاسخ به این سوال که افراد برای بیمه باید جداگانه مراجعه داشته باشند؟ بیان کرد: خیر به طور مثال راه آهن قرار داد شخص ثالث با شرکت بیمه‌ای منعقد می‌کند و نیاز نیست خود مردم جدا مراجعه کنند. راه آهن است که این قرار داد را منعقد می‌کند.

حالا بیش از ۹ ماه از ابلاغ این قانون گذشته است و خبری از بیمه شخص ثالث وسایل ریلی نیست. باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری موضوع به سراغ قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و مشعلچی در این خصوص اظهار کرد: درباره بیمه حوادث ریلی باید گفت وسایل ریلی هم جزئی از قانون مصوب سال ۱۳۹۵ هستند که این ریلی شامل موارد بین شهری، داخل شهری و لوکوموتیو‌ها است و باید بیمه نامه شخص ثالث داشته باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: بیمه مرکزی از آن سال اقدامات چندانی را در این حوزه نداشته است در این فاصله زمانی که آئین نامه مصوبی برای مورد نداشتیم دوستان در راه آهن بیمه نامه مسئولیت را خریداری کردند یعنی خود را در قبال اتفاقاتی که برای افراد در حوادث ریلی رخ می‌داد بیمه مسئولیت کردند این بیمه مسئولیت مبلغ کمی را داشت یعنی اگر خدایی نکرده اتفاقی رخ می‌داد سقف بیمه مسئولیت مبلغ کمی را پوشش می‌داد.

او اظهار کرد: زمانی که بیمه شخص ثالث آمد تمام قوانین مرتبط به بیمه اتومبیل، شامل موارد ریلی هم شد. وزارت راه و شهرسازی هم باید برای افرادی که بیمه خریداری می‌کنند این بیمه را پوشش دهد، اما بنظر به چند دلیل مانند افزایش نرخ بلیت و نبود این هزینه در بودجه سنواتی وزارت راه وشهرسازی علی‌رغم این که در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ هستیم و این مورد را در انتهای سال ۱۴۰۱ ابلاغ کردیم، تاکنون اجرا نشده است.

در نهایت قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: پیگیر هستیم که این مصوبه سال ۱۴۰۳ به هر طریقی عملیاتی شود. در کل اقدامات مربوط به بیمه مرکزی در این زمینه به اتمام رسیده است.

بیمه شخص ثالث وسایل ریلی که با گذشت زمان زیادی از ابلاغ آن بنابر اعلام مسئولان بیمه مرکزی همچنان اجرا نشده است؛ اجرای مصوبه قانونی که می تواند اما و اگرهای زیادی را هنگام پرداخت زیان حوادث از میان بردارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->