گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده حماس از کشته شدن یک اسیر اسرائیلی خبر داد آخرین مهلت ثبت‌نام نمایندگان کاندیدا‌های مجلس دوازدهم در سامانه داوطلب اعلام شد بند‌هایی در توافق آتش‌بس غزه که نتانیاهو نمی‌پذیرد رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان
سرخط خبرها

چرایی کمک به محور مقاومت (۶)

  • کد خبر: ۱۹۸۸۴۴
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
چرایی کمک به محور مقاومت (۶)
در یادداشت پیش رو از مجموعه یادداشت‌های «چرایی کمک به مقاومت»، به برنامه شوم تشکیل «اسرائیل بزرگ» می‌پردازیم.

در یادداشت پیش رو از مجموعه یادداشت‌های «چرایی کمک به مقاومت»، به برنامه شوم تشکیل «اسرائیل بزرگ» می‌پردازیم. شاید بتوان گفت اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها گام اول از طرح آن‌ها برای منطقه غرب آسیا باشد. زیرا آن‌ها به طرح مهم تری به نام «از نیل تا فرات» یا «اسرائیل بزرگ» اعتقاد دارند.

مفهوم «اسرائیل بزرگ» به گفته تئودور هرتزل، بنیان گذار صهیونیسم، ایجاد یک کشور بزرگ و فراگیر یهودی است و به گفته خاخام فیشمان، سرزمین موعود از رودخانه نیل تا فرات امتداد دارد و بخش‌هایی از سوریه و لبنان را دربرمی گیرد. استفان لندمن، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی، نزدیک به یک قرن پیش، طرح سازمان جهانی صهیونیسم برای یک کشور یهودی را شامل این موارد می‌داند: فلسطین تاریخی، جنوب لبنان تا صیدا و رودخانه لیتانی، بلندی‌های جولان سوریه، دشت حوران و درعا، کنترل راه آهن حجاز از درعا به عمان، اردن و همچنین خلیج عقبه.

غصب راهبردی بخش‌هایی از کشور‌های همسایه رژیم صهیونیستی در راستای همین سیاست بود و غصب فلسطین نیز برای تحقق آن بوده است. بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی، این طرح را نه تنها پروژه صهیونیستی، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از سیاست خارجی ایالات متحده می‌دانند. ایالات متحده سیاست گسترش هژمونی خود و بالکانیزه کردن غرب آسیا را همگام با طرح ینون (طرح استراتژیک اسرائیل برای تضمین برتری در منطقه) دنبال می‌کند که ادامه ترفند قبلی بریتانیا در غرب آسیاست.

طرح ینون در فوریه ۱۹۸۲میلادی در نشریه عبری زبان «کی وونیم» منتشر شد که بیانگر راهبرد جدید رژیم صهیونیستی برای دهه۸۰ میلادی است و توسط اودِد ینون، مشاور پیشین آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، ارائه شد. این طرح، تئوریزه شده رؤیای اسرائیل بزرگ بود.

براساس آن، رژیم صهیونیستی باید محیط ژئوپلیتیک خود را از طریق بالکانیزه کردن، کشور‌های عربی اطراف را به کشور‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر تبدیل کند تا بتواند قدرت مطلق منطقه باشد؛ بنابراین رژیم صهیونیستی خواهان تقسیم عراق (بزرگ‌ترین چالش تاکتیکی) به یک کشور کردی و دو کشور عربی بود و به این منظور داعش را ایجاد کرد، اما این طرح نیز توسط محور مقاومت و سردار سلیمانی شکست خورد.

طرح «اسرائیل به سوی ۲۰۰۰» ذیل طرح ینون در سال ۱۹۹۶ نوشته شد. رژیم صهیونیستی در این سند پیشنهاد «بازگرداندن سوریه» را در حدود سال ۲۰۰۰ یا پس از آن با بیرون راندن سوری‌ها از لبنان و بی ثبات کردن جمهوری عربی سوریه که از سال ۲۰۱۱ بر سر آن آمد، پیشنهاد کرد. جنگ در سوریه و عراق نیز بخشی از روند گسترش ارضی فلسطین اشغالی را محقق می‌کرد، اما شکست آن‌ها به دست نیرو‌های سوری با حمایت روسیه، ایران و حزب ا...، عقب نشینی مهمی برای اسرائیل بود.

طرح «خاورمیانه جدید» را زبیگنیو برژینسکی، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، ژوئن ۲۰۰۶ در تل آویو، توسط کاندولیزا رایس، وزیر وقت امورخارجه ایالات متحده معرفی کرد. این طرح تأییدی بر نقشه راه نظامی انگلیسی_آمریکایی_اسرائیلی در غرب آسیا بود و ایجاد بی ثباتی، خشونت و تجزیه را شامل می‌شد که از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، خلیج فارس، ایران و مرز‌های افغانستان را دربرمی گرفت و هدف آمریکا و غرب از آن، تبدیل ساختار کشور‌های منطقه مطابق میل خود بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->