نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

کوتاه درباره بی‌احتیاطی‌های برخی از سرویس‌های مدارس

  • کد خبر: ۲۰۲۳۱۲
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کوتاه درباره بی‌احتیاطی‌های برخی از سرویس‌های مدارس
درباره برخی سرویس‌های مدارس که با بی‌احتیاطی جان دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش شهرآرانیوز، مدام زیر گوش پدرش می‌گوید: «گاز بده، سمت راست خودرو جلویی که راه باز است، چرا چراغ زرد را رد نکردی؟ هنوز که چند ثانیه تا قرمز شدن مانده است، بوق بزن تا برود کنار و...» تمام هیجانات مخرب پسر هشت‌ساله‌مان در زمان رانندگی را مدیون آقای راننده سرویس هستیم. هر باری که با راننده سرویس صحبت کرد‌یم منکر ماجرا شد تا اینکه تصمیم گرفتیم یک روز نامحسوس او را تعقیب کنیم. قضیه دردناک‌تر از آن چیزی بود که در رفتار‌های ترافیکی پسرمان می‌دیدیم.

تابلو‌ها و علائم برایش معنایی نداشت، لایی کشیدن و انجام حرکات نمایشی با بوق و نور بالا چاشنی رانندگی عادی او بود و خیلی جا‌ها که ورود و توقف ممنوع بود، وارد می‌شد و روی ترمز می‌زد. این روز‌ها بیشتر سرویس‌های مدارس دو‌سرویسه هستند، عده زیادی از این رانندگان سعی دارند با زیر پا گذاشتن قوانین خودشان را سر ساعت به مقصد برسانند. غافل از اینکه علاوه بر برهم خوردن انضباط ترافیکی با جان دانش‌آموزان و دیگر کاربران ترافیکی از جمله عابران پیاده بازی می‌کنند.

تاریخ را تغییر دهیم!

هر‌ساله سامان‌دهی سرویس‌های مدارس از سوی سه نهاد آموزش‌و‌پرورش، تاکسی‌رانی و پلیس راهور انجام می‌شود. هر نهاد به فراخور فعالیت خود، نظارت بر فعالیت سرویس‌های مدارس دارد. به عنوان نمونه پلیس راهور با برگزاری کلاس‌های آموزشی تأکید بر رعایت قوانین در آمد‌و‌شد‌ها دارد. این قوانین صحبت نکردن با تلفن همراه در زمان رانندگی، آشنایی با تابلو‌ها و احترام به آن‌ها، عبور نکردن از چراغ قرمز و... را شامل می‌شود.

نکته: برخلاف برنامه‌ریزی آموزش‌و‌پرورش با تاکسی‌رانی برای هماهنگی سرویس‌ها، بعد از شروع سال تحصیلی، این اتفاق به لحاظ کارشناسی باید قبل از شروع سال تحصیلی رقم بخورد. تعداد خودرو‌ها و مسیر بهتر است در تابستان مشخص شود تا راننده فرصت برنامه‌ریزی کافی برای طول مسیر را داشته باشد و در ماه‌مهر هر سال شاهد ترافیک سنگین در سطح معابر نباشیم.

قانونی برانیم

یکی از دغدغه‌های مهمی که در سرویس مدارس هر ساله مورد توجه بوده است، نشستن سرنشین اضافه یا زیر دوازده سال در صندلی جلو‌ست. برابر بیمه‌نامه راننده موظف است برابر ظرفیت خودرو، دانش‌آموز سوار کند. در غیر این صورت اگر تصادفی رخ دهد بیمه پاسخگو نخواهد بود.

البته این نکته را فراموش نکنیم که اگر سرویس مدرسه‌ای به این قانون پایبند نباشد از سوی پلیس راهور اعمال قانون می‌شود.

برابر کد ۲۱۲۷ جدول جرائم راهنمایی و رانندگی سوار کردن اطفال کمتر از دوازده سال در صندلی جلو اتومبیل ۲۰ هزار تومان جریمه به دنبال دارد.

هرگز فراموش نشود!

رانندگان سرویس مدارس باید به برخی نکات حتی پیش پا افتاده توجه کافی داشته باشند، زیرا این افراد به خصوص برای خردسالان و کودکان مهدکودکی و دبستانی الگوی رفتاری و به‌نوعی معلم زنگ اول و آخر آن‌ها به حساب می‌آیند. برخی از این رفتار‌ها عبارت هستند از:

  • مصرف نکردن دخانیات و خوردن و آشامیدن در زمان رانندگی
  • پخش نکردن موسیقی و آهنگ‌های غیر‌مجاز
  • استفاده نکردن از الفاظ رکیک برای دیگر کاربران ترافیکی یا افراد پشت خط تلفن همراهشان
  • رعایت قوانین و مقررات و احترام به حقوق دیگران

رانندگان بخوانند

رانندگان سرویس مدارس برای آنکه سفر درون‌شهری ایمنی داشته باشند بهتر است چند نکته را به خاطر بسپارند:

  • برای تعداد سفر‌های روزانه خود برنامه‌ریزی داشته باشند.
  • با مسیر‌ها آشنایی کافی داشته باشند.
  • از نرم‌افزار‌های مسیریاب استفاده کنند تا در دام ترافیک گرفتار نشوند.
  • کمبود وقت را با عجله و شتاب و سرعت غیر‌مجاز جبران نکنند.
  • در مکان‌های ممنوعه وارد نشوند یا توقف نکنند.
  • از قبول کردن سرویس‌های موازی اجتناب کنند.
  • حواسشان به چکاپ دوره‌ای و معاینه فنی خودروشان باشد.
  • اگر روزی نتوانستند بنا به مشکلی سرویس‌دهی کنند، به مدرسه اطلاع دهند و از دادن خودرو به فرد دیگر اجتناب کنند.

توصیه کارشناسان ترافیکی این است که بهترین خودرو برای سرویس مدارس، اتوبوس، مینی‌بوس یا ون است.

سرویس مدارسی که خودرو شخصی یا تاکسی هستند باید دارای علائم مشخصی مثل شطرنجی باشند.

حواسمان به جان‌ها باشد

برابر قانون، حفظ و حراست از دانش‌آموزان با راننده سرویس است. او باید در هر حال مراقب سرنشینان خودرواش باشد. موارد زیر از نکات ضروری است که واجب است رانندگان سرویس مدارس به آن‌ها تسلط کافی داشته باشند.

  • باز نکردن ناگهانی در‌های خودرو
  • بیرون نبردن سر و بدن سرنشینان از شیشه خودرو در حال حرکت
  • توقف در لاین‌های موافق برای سوار و پیاده شدن سرنشینان
  • توقف اصولی که نیاز به عبور عرضی نباشد
  • هدایت و به مقصد رساندن سرنشینان در صورت وجود گذرگاه عابر پیاده

نظارت سفت‌و‌سخت

به گفته اکبر فلاح، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد، هر ساله تمامی خودرو‌های فعال در حوزه حمل‌و‌نقل دانش‌آموزی باید به اخذ گواهی صلاحیت راننده شامل، تشخیص هویت راننده، بهداشت فردی، تست روان‌سنجی و برای خودرو، معاینه فنی معتبر، بیمه‌نامه معتبر، ثبت‌نام در سامانه سپند، رعایت تعداد سرنشین مجاز و نصب آرم و علائم اقدام کنند.

در غیر این صورت گشت‌های بازرسی و نظارت سازمان از متخلفان اخذ مدرک خواهند کرد و برابر قانون رانندگان بدون مجوز باید به شرکت‌های مجری سرویس مدارس در ناحیه مربوط مراجعه و پس از اخذ مجوز سرویس مدارس و رعایت کلیه موارد فوق نسبت به دریافت مدارک خود از سازمان تاکسی‌رانی اقدام کنند.

۷۰۰۰ خودرو=۶۰۰۰۰ جابه‌جایی

بیش از ۷‌هزار خودرو در قالب ۵۵ شرکت در حوزه حمل و‌نقل دانش‌آموزی در مناطق هفت‌گانه شهر مشهد و تبادکان فعال هستند که در دو شیفت صبح و بعد‌از‌ظهر با احتساب اینکه برخی خودرو‌ها دو سرویس در روز دارند، بیش از ۶۰‌هزار دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کنند.

توجه!
شهروندان و رانندگان سرویس مدارس می‌توانند مشکلات خود را در خصوص تعیین نرخ مسافت و نوع قرارداد با شرکت‌های سرویس مدارس با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۲۲۲۱۰۳ داخلی ۱ و ۲ آموزش‌و پرورش مشهد و در خصوص تعداد گواهی صلاحیت رانندگان، معاینه فنی، شکل ظاهری خودرو و دارا بودن مجوزات لازم با شماره ۰۵۱۳۱۲۹۷۰۱۳ سازمان تاکسی‌رانی درمیان بگذارند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->