وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه شکست‌های پیاپی آمریکا از ملت ایران هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد
سرخط خبرها

سخنگوی وزارت خارجه: روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

  • کد خبر: ۲۰۳۳۱۹
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
سخنگوی وزارت خارجه: روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران منافع و روابط خود را موکول به موضوع برجام نمی‌کند و توسعه روابط متعادل و متوازن با مناطق مختلف جغرافیایی دنیا در دستور کار است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی روز یکشنبه در نشست اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی که با محوریت "تبیین رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم" در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: ما وضعیت روابط خارجی خود با سایر کشور‌ها را خارج از کم و کیف برجام دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه هسته‌ای هم برای مذاکرات دیپلماتیک اعلام آمادگی کردیم تا در صورتی که طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند و به حقوق تعریف شده ما احترام بگذارند و به تعهدات خود پایبند باشند، در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مباحثی مثل برجام که طی چند سال انرژی زیادی از دستگاه دیپلماسی گرفت، یکی از موضوعات سیاست خارجی است لذا روابط خارجی را بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت دنبال می‌کنیم و آمادگی داریم بر مبنای منافع، مصالح مشترک و احترام متقابل، روابط خود را با کشور‌های منطقه و همسایگان تقویت کنیم.

وی بیان کرد: در زمینه رفت و آمد‌های دیپلماتیک در حوزه سران کشور‌ها و وزرای امور خارجه شاهد یک رکورد کم نظیر در دولت سیزدهم هستیم همچنین در زمینه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه دارای شاخص‌های امیدوارکننده هستیم.

کنعانی گفت: نگاه نظام سلطه نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده و تحریم ادامه دارد، اما در حوزه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های دنیا روند دلگرم‌کننده‌ای داریم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه ابزار‌ها و مولفه‌ها و عناصر قدرت برای تقویت روابط خود با سایر کشور‌ها استفاده می‌کند و تاکید بر سیاست همسایگی به معنی نادیده گرفتن سایر حوزه‌های جغرافیایی جهان نیست لذا در چارجوب احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی داریم با همه کشور‌های دنیا روابط خود را گسترش دهیم.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی در دستور کار دستگاه دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دولت سیزدهم یکی از ماموریت‌های مهم محوله به دستگاه دیپلماسی توجه ویژه به مقوله اقتصاد و تجارت در تنظیم روابط خارجی با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه بوده است.

وی افزود: رئیس جمهور تاکید ویژه کردند که ۴۰ درصد ظرفیت‌های دستگاه دیپلماسی در حوزه تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بکارگیری شود که این موضوع را به جد در دستور کار داریم و دنبال می‌کنیم.

کنعانی گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با همین نگاه شتاب جدیدی به مناسبات خود در مسائل اقتصادی و تجاری بخشیده و در تمامی ملاقات‌ها و سفر‌ها موضوع اقتصاد و تجارت و تقویت آن از عناصر تفکیک‌ناپذیر گفتگو‌ها با مقامات کشور‌های هدف بوده است.

وی یادآور شد: با کشور‌هایی که دارای سطوح نازلتری از روابط دیپلماتیک بودیم و در سال‌های گذشته به دلایل مختلف دچار تنزل سطح رابطه شده بودیم با تلاش‌های صورت گرفته به ویژه در منطقه پیرامونی ارتقای سطح مناسبات رسمی دیپلماتیک رخ داد و سفرای ۲ کشور مبادله و مستقر شدند.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به شرق و آسیا 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت سیزدهم که ۲ سال از عمر آن می‌گذرد یک شعار راهبردی مطرح کرد و آن شعار نگاه به شرق، آسیا و همسایه‌محوری و سیاست همسایگی، توسعه مناسبات و روابط خارجی متعادل و متوازن بوده است.

وی بیان کرد: ما در حوزه شرق ظرفیت‌های نهفته و بالقوه زیادی داریم که طی سالیان گذشته به بخش قابل توجهی از آن کم‌توجهی شده و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در حوزه همسایگی، شرق و آسیا استفاده لازم را برای تقویت روابط خارجی ببریم، در چارچوب همین نگاه اعلام شد که روابط ما با غرب به عنوان بخشی از حوزه جغرافیای سیاسی جهانی است و طبیعتا همه حوزه سیاست خارجی ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه: روابط خارجی را موکول به برجام نکردیم

کنعانی بیان کرد: سیاست همسایگی لزوما و به تنهایی به معنای تقویت روابط با کشور‌های همسایه مرزی نبوده بلکه روابط با همسایگان منطقه‌ای هم مدنظر است.

سیاست منطقه‌محوری مدنظر قرار دارد

وی افزود: در همین راستا منطقه‌محوری را در حوزه روابط خارجی در نظر داریم، چون در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل پیشینه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و تمدنی و ارتباطات گسترده ملت ایران و منطقه، ظرفیت‌های نهفته بسیاری است که باید از آن در توسعه مناسبات مشترک بهره کافی را ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: در همین چارچوب سیاست همسایگی معنا و مفهوم جدیدی پیدا کرده و در دستور کار جدی دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفته است.

وی گفت: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در نامگذاری‌های سالانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر مولفه اقتصاد تاکید ویژه داشته‌اند بدین معنا که از الزامات توسعه عزتمندانه روابط خارجی، داشتن اقتصاد قدرتمند و قوی است.

اصل حمایت از مقاومت پابرجاست

کنعانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران اصل حمایت از جریان مقاومت در منطقه را مانند گذشته دنبال کرده و در زمینه حقوق بنیادین خود در دفاع از ملت‌های مستضعف و جنبش‌های مقاومت و آزادی بخش از تمامی ظرفیت‌ها در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین در سال جاری بهره گرفته است.

وی افزود: از ظرفیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان برای حمایت از جبهه مقاومت و ملت فلسطین به صورت جدی استفاده کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فلسطین به موضوع مورد اتفاق نظر کشور‌های عربی و اسلامی تبدیل شده است گفت: برخی کشور‌های عربی مدعی بودند که فلسطین موضوع عربی است و ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد که در حال حاضر تبدیل به موضوع مهم منطقه‌ای، اسلامی و بین المللی شده است.

پیوستن به ساز و کار‌های چندجانبه در دستور کار دولت

وی افزود: در حوزه سیاست منطقه‌ای نیز پیوستن به ساز و کار‌های چند جانبه موضوعیت داشت و اکنون ساز و کار‌های چندجانبه به عنوان یکی از ساختار‌های اثرگذار در تقویت نقش منطقه‌ای و بین المللی کشور‌ها مورد اهتمام ویژه همه کشورهاست و پیوستن به این ساز و کار‌ها به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.

کنعانی گفت: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و با مذاکرات انجام شده موانع خارجی و داخلی عضویت ایران در این ساختار چندجانبه مرتفع و عضویت ایران محقق شد همچنین پیوستن ایران به گروه بزرگ اقتصادی و تجاری بریکس در بازه زمانی یک ساله محقق شد و از ابتدای سال جاری میلادی عضو رسمی این گروه خواهیم شد.

وی به مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: برقراری روابط تجاری آزاد بین ایران و این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و در چند روز گذشته موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران با اتحادیه اوراسیا امضا شد و وارد فاز جدید همکاری با این اتحادیه شدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: به رغم تحریم‌های مختلف، آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضوع اساسی مورد توجه قرار گرفت و دارایی‌های ما از انگلیس آزاد و به حساب جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

وی گفت: همچنین دارایی‌های بلوکه شده نزد کره جنوبی به صورت جدی دنبال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته، گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه شامگاه دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد و دیدار با نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار، حضور در نشست شورای اداری، رونمایی از یادمان ۱۴ شهید ترور کشور در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، حضور در دانشگاه بیرجند و چند بازدید از برنامه‌های این سفر دو روزه بوده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->