واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران: بهره‌وری نیروی کار متناسب با ارتقای مدرک تحصیلی، افزایش پیدا نمی‌کند

  • کد خبر: ۲۰۸۰۴۶
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران: بهره‌وری نیروی کار متناسب با ارتقای مدرک تحصیلی، افزایش پیدا نمی‌کند
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: محاسبات ما در شاخص بهره‌وری نیروی کار نشان می‌دهد با افزایش مدرک تحصیلی، به همان میزان بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا نمی‌کند و این زنگ خطر بزرگی است.

به گزارش شهرآرانیوز، میرسامان پیشوایی امروز، ۴ بهمن‌ماه، در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه اصلی ما در جمع‌های نخبگانی و عمومی مردم موضوع پیشرفت و توسعه کشور است. آنچه امروز دشمن ما روی آن سرمایه‌گذاری کرده توسعه و پیشرفت کشور است. دشمن ما امروز با عَلَم کردن موضوع ناکارآمدی به خصوص در حوزه اقتصادی تلاش می‌کند به کشور فشار بیاورد.

وی افزود: در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اکثر سال‌ها را در حوزه اقتصاد و رشد اقتصادی نام‌گذاری کردند. رشد اقتصادی از دو مجرا بیشتر اتفاق نمی‌افتد؛ یا مبتنی بر تزریق نهاده و سرمایه است  یا باید از منابعی که داریم بهتر استفاده کنیم. راه دوم را بهره‌وری می‌گویند. امروز یک تکلیف بزرگ داریم.

پیشوایی بیان کرد: مقام معظم رهبری در صدر سیاست‌های کلی برنامه هفتم فرمودند هدف کلی و اولویت اصلی برنامه پنج ساله هفتم تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی با تاکید بر افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید بوده و چهار مورد از جمله مدیریت، سرمایه، منابع انسانی و فناوری است. اگر می‌خواهیم این مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه رشد اقتصادی اجرا شود، باید نسبت به این چهار موضوع بازنگاه داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: معنای بهره‌وری این است که از منابع در اختیار به بهترین نحو و به گونه‌ای استفاده کنیم که ارزش بیشتری برای جامعه خلق شود. بهره‌وری هم فوریت دارد و هم از نظر راهبردی برای کشور مهم است. برای تحقق بهره‌وری باید جامعه کوثری داشته باشیم، یعنی مصرف و خرج کم و خروجی زیاد. ما در حوزه بهره‌وری گنجی را در کشور داریم. قرار بود در برنامه ششم توسعه ۲.۸درصد از رشد اقتصادی را از محل بهره‌وری محقق کنیم، اما در دهه ۹۰ رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید ۰.۴ درصد بود که الان وارث آن زمان هستیم.

وی اضافه کرد: به برکت تلاش در دولت مردمی متوسط رشد همین شاخص در دو سال اول به ۳.۷ درصد رسیده و ۷۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری انجام شده است. اگر بخواهیم دهه ۹۰ را جبران کنیم باید پنج سال متوالی رشد بالای ۳درصد داشته باشیم و این امکان‌پذیر است.

پیشوایی با بیان اینکه ما در کشور ۲۰ میلیون کولر آبی داریم که تابستان‌ها کار می‌کند، عنوان کرد: در تابستان کار کشور به جایی می‌رسد که برق ادارات را قطع می‌کند تا این کولر‌ها در خانه‌ها کار کنند. اگر الکتروموتور‌های این کولر‌ها را تعویض کنیم، ۵۰۰۰ مگاوات برق در تابستان صرفه‌جویی می‌شود که معادل ۵ نیروگاه اتمی بوشهر است. یک راه این است که این سیستم را رها کنیم و نیروگاه جدید بزنیم که این رشد مبتنی بر سرمایه‌گذاری است و سه تا چهار سال زمان می‌برد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران خاطرنشان کرد: ما در کشور ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در سال تولید می‌کنیم که ۲۵ میلیون تن در طول زنجیره دور ریخته می‌شود. این ۲۵ میلیون تن غذای ۱۸ میلیون نفر است و برای تولید آن ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که معادل کل مصرف آب شرب ماست. آیا دانشگاه‌ها نمی‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند؟

وی با اشاره به اینکه تحقق بهره‌وری دو ریشه دارد، تصریح کرد: این موضوع یا باید از طریق نظام تدبیر درست به دست بیاید یا از طریق نفوذ نوآوری و فناوری. علم تاکنون روش سومی را مطرح نکرده است. ما در بخش‌هایی در زمینه تدبیر مشکل داریم. نفوذ نوآوری و فناوری برعهده دانشگاه است و باید کمک کنند. برای وزارت علوم، نقش بهره‌وری را درون وزارت علوم قائل هستیم و موضوع بزرگ‌تر اینکه باید پیشران فناوری برای همه بخش‌ها باشد.

پیشوایی گفت: ما پژوهشی را انجام دادیم و نتیجه این بود که محاسبات ما در شاخص بهره‌وری نیروی کار نشان می‌دهد با افزایش مدرک تحصیلی، به همان میزان بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا نمی‌کند و این زنگ خطر بزرگی است. این موضوع ریشه‌های مختلفی دارد. یکی از موارد عدم تطابق آموزش‌ها با نیار بازار است، گاهی برای مشاغلی که نیاز نیست تحصیلات بالاتری داریم و همچنین ممکن است کارایی بازار کار دچار مشکل باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: ما طرح دانشگاه معین کمیته بهره‌وری را داریم که به تایید رئیس‌جمهور رسیده است. هر دانشگاهی ماموریت دارد در استان معین کمیته بهره‌وری استان شود و دانشگاه‌های طراز اول باید با دستگاه‌های ملی ارتباط بگیرند. در این زمینه با پنج دانشگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->