به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مصیبتهای اقتصاد ایران موضوع بالابودن مصرف بنزین است؛ تردد خودروهای پرمصرف از جمله اصلیترین دلایل ایجاد ناترازی در مصرف بنزین است.
در این بین حتی اگر بر مصرف بنزین بالای خودروهای جدید چشم ببندیم، برای چشمپوشی از تردد روزانه بیش از ۱۲ تا ۱۴ میلیون وسیله متحرک فرسوده هیچ بهانهای نداریم. این آمار زمانی جالبتر میشود که بدانیم هر خودرو فرسوده تقریباً در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر از خودرو غیرفرسوده مصرف میکند.
طبق دادههای وزارت صمت، تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکل میدهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودروها به ۲.۵ میلیون دستگاه میرسد.
۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فرسوده است در کشور تردد میکنند.
از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوسهای درون شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است.
۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد در کشور فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوسهای برون شهری را تشکیل میدهد. همچنین از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل میدهد. ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکند که ۳۲ درصد از این خودروها یعنی ۱۱ هزار خودرو دولتی، فرسوده است.
همچنین طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در یک برنامه ۵ ساله میتواند مجموعاً ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار برای کشور صرفهجویی ارزی در مصرف بنزین داشته باشد.
منبع: مهر