برای اطلاع از اهمیت هر پروژه عمرانی در شهر، باید دید بهره برداری از این پروژه چقدر میتواند در حل مشکلات و معضلات در آن محدوده موفق عمل کند و این مدل برنامه ریزی میتواند به شکل درخورتوجهی میزان بهره وری و رضایت عمومی را در اجرای پروژهها بالا ببرد.
اگر تا به حال در مسیر جاده سیمان تردد کرده و ساعتها در ترافیک سنگین آن معطل مانده باشید، دلیل اهمیت پروژه تعریض پل دهرود را که شاید این روزها بنرهای اطلاع رسانی افتتاحیه آن را در شهر زیاد ببینید، متوجه خواهد شد.
در طول دو دهه اخیر، شاهد گسترش روزافزون ساخت وساز در روستاها و محدودههای حاشیه شهر منطقه ۳ شهرداری مشهد مقدس بوده ایم؛ به شکلی که با احداث شهرک مهرگان و همچنین پانصد کارگاه صنعتی، جمعیت ساکن و شاغل در این محدودهها به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید. جاده سیمان تنهاگذرگاه ساکنان روستاهای گرجی سفلی، همت آباد، علی آباد، فارمد، حاجی آباد، قصر، برقی، مسعودآباد، جغری و محلات مهرگان و قرقی است. ورودی این معبر گلوگاهی پلی به نام پل دهرود است.
پل دهرود حدود چهار دهه پیش روی رودخانه کشف رود برای عبور خودروهای سنگین کارخانه سیمان بنا شد؛ اما هم عرض کمی داشت و هم به علت تردد زیاد خودروها، تخریب آن نیز دور از انتظار نبود. اهالی روستاهای واقع در این مسیر، همیشه از ترافیک سنگین وسایل نقلیه به خاطر عرض کم پل گلایه داشتند و از آن به عنوان یک گره ترافیکی چندده ساله یاد میکردند که عزمی برای اصلاح آن وجود نداشت.
درخواست مکرر مردم منطقه و اهمیت تسهیل تردد در این محدوده باعث شد من و همکارانم در شورای ششم که با رویکرد تغییر شیب تخصیص اعتبارات و تعریف پروژههای عمرانی در مناطق حاشیه شهر و محلات کم برخوردار به دنبال تحول آفرینی در این مناطق هستیم، توجه خود را بر بولوار رسالت معطوف کنیم. دراین راستا پروژههای متعددی را همچون ساخت دوربرگردان غیر هم سطح شهید میرزایی و ساما ن دهی انتهای بولوار رسالت با تعریض پل دهرود در دستورکار خود قرار دادیم و با وجود اینکه این پروژه فراتر از محدوده شهر مشهد واقع شده بود، عملیات تعریض پل دهرود در این دوره کلید خورد.
معضل ترافیکی این منطقه فقط تردد مردم را تحت تأثیر قرار نداده بود و رونق اقتصادی نیز در محدوده رسالت در سایه این گره ترافیکی در خطر جدی قرار داشت؛ همچنین در صورت بروز حوادث، دسترسی برای امدادرسانی در منطقه نیز به سختی انجام میشد و همه این مشکلات اهمیت اجرای این پروژه روی زمین مانده را بیشتر میکرد.
در یکی از بازدیدهایی که از منطقه داشتم، یکی از اعضای شورای اجتماعی محله اذعان میکرد «ما سرمایه گذاران زیادی را به علت ترافیک اطراف پل دهرود از دست دادیم. آخرین بار شانزده نفر سرمایه گذار از تهران که برای سرمایه گذاری در یک پروژه تجاری بزرگ به جاده سیمان آمدند، از موقعیت منطقه خوششان آمد؛ اما هنگام خروج، در ترافیک مسیر گیر افتادند و نظرشان عوض شد. یک هفته بعد هم اعلام کردند منصرف شدند.
از پانزده سال پیش، مردم از طریق بخشداری و راهداری درخواست تعریض پل را مطرح کردند و از دو سال پیش هم موضوع را با اعضای شورای شهر مشهد و شهرداری در میان گذاشتند. خوشبختانه اعضای شورای شهر و شهرداری با اینکه پل دهرود در محدوده فضای مسئولیتی آنها نبود و وظیفهای درباره آن نداشتند، پای کار آمدند و بزرگترین مشکل ساکنان روستاهای حاشیه جاده سیمان را حل و فصل کردند.»
کاهش زمان سفر در بولوار رسالت شمالی، ساکنان ناحیه منفصل قرقی و شهرک مهرگان، افزایش ایمنی تردد، کاهش آلودگی محیط زیست، بهبود منظر و سیمای شهری و بهبود دسترسی برای امدادرسانی در مواقع بروز بحران از دستاوردهای اجرای این پروژه است. با توجه به درخواست چندین وچندساله مردم محدوده جاده سیمان و روستاهای اطراف آن، بهره برداری از این پروژه موجب ایجاد آرامش روان، نشاط و شادابی و در نهایت افزایش رضایت مندی ساکنان در منطقه و روستاهای اطراف خواهد بود.