به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی وجود داشت و بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار شهیدان رجایی و باهنر این نهاد شکل گرفت، اظهار کرد: معاونت پرورشی سال ۱۳۶۳ در وزارت آموزشوپرورش ایجاد شد، اما در سال ۱۳۸۰ حذف شد؛ آنهم با این منطق که معلمان در کلاس درس به جز فعالیت آموزشی باید فعالیت پرورشی و تربیتی نیز داشته باشند.
وی افزود: انتظار اقدامات آموزشی از تمام اجزای آموزشوپرورش صحیح است، اما این موضوع دلیل نمیشود که فعالیتهای پرورشی و تربیتی تعطیل شود. سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس به تصویب رسید و تا به امروز با گذشت ۱۸ سال، رهبر معظم انقلاب به عدم رضایت از معاونت پرورشی اشاره دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: از معاونت پرورشی در حوزه مسائل تربیتی این انتظار وجود دارد که فرایند رشد دانشآموز را تسهیل کند و به آن سرعت دهد. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش تأکید دارد که دانشآموز باید در تمام ساحتهای تربیتی رشد کند.
پورثانی با اشاره به اینکه اگر مسائل تربیتی حل شود، مشکلات آموزشی دانشآموزان مرتفع خواهد شد، مطرح کرد: بنده زمانی که مدیر مدرسه بودم، دانشآموزان معدل پایین داشتند و مدرسه برای حل این موضوع کلاس فوقبرنامه برگزار میکرد، اما بنده برای حل مسائل آموزشی، اقدامات تربیتی طراحی کردم؛ دانشآموزان را به اردو بردیم، کلاس ریاضی فوقبرنامه را تعطیل و به جای آن فعالیتهای تربیتی را برگزار کردیم و درنهایت، معدل مدرسه ۴ نمره افزایش یافت. وقتی دانشآموز از حضور در مدرسه حس خوشایند داشته باشد و برای رسیدن زنگ آخر لحظهشماری نکند، قطعاً به آموزش علاقهمند میشود.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری دانشآموزان گفت: یک دانشآموز دختر از شهر میناب استان هرمزگان در این جشنواره رتبه نخست را کسب کرد. او توانسته بود بدون هیچ کلاسی استعداد شعر را در خود شناسایی کند و به رشد آن بپردازد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش درباره اقدامات این معاونت در راستای تبیین دلایل شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» برای دانشآموزان عنوان کرد: کنشگری دانشآموزان، یکی از نکات مهم در فعالیتهای پرورشی است و دانشآموز را عنصر فعال و مؤثر میدانیم. ۵۰ هزار گروه جهاد تبیین دانشآموزی داریم و دانشآموزان در گروههای پنجنفره و هفتنفره، اثر تولید میکنند. دانشآموزان دختر کتاب «بیپرده با حجاب» و دانشآموزان پسر کتاب «یک ون شبهه» را مطالعه کرده و تولید اثر میکنند.
وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار عنصر فعال را در قالب بزرگترین رویداد جهاد تبیین داریم و معتقدیم فضای دانشآموزی نباید به فضای تخصصی تبدیل شود. سرودی دارای اهمیت است که در کلاس درس، از محتوای کتاب درسی و توسط معلم و دانشآموزان کلاس تهیه شود.
پورثانی درباره اقدامات معلمبلاگرها عنوان کرد: دانشآموز وسیله نیست؛ بلکه ما وسیلهای برای رشد دانشآموزان هستیم. آن معلمبلاگری که برای جمعکردن دنبالکننده در فضای مجازی، دانشآموز را وسیله میکند، از تربیت هیچ چیزی دریافت نکرده و رسالت اصلی معلم و تربیت را فراموش کرده است.
وی ادامه داد: در بحث فعالیت معلمبلاگرها باید در در دو حوزه اقدام کنیم؛ نخست حوزه سلبی است که طی آن، وزارت آموزشوپرورش با چند نفر از افراد معلمنما به واسطه حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد کرده است و این افراد از سیستم حذف شدهاند. برخورد با معلمبلاگرها در مدارس دولتی و غیردولتی بوده است و با هر معلمی که شأن معلم یا همان رسالت انبیا را فراموش کند و از دانشآموز به عنوان وسیله استفاده کند، برخورد خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش بیان کرد: حوزه دوم، اقدامات ایجابی یا فرهنگی است که طی آن، باید دانشآموزان را نسبت به نقش خود در فضای مجازی آگاه کنیم و در حوزه هوش مصنوعی و سواد رسانهای اطلاعات آنها را افزایش دهیم تا خودشان اجازه ندهند که دستمایه این افراد شوند.
وی درباره نحوه گزینش معلمان مناسب و اینکه در برخی موارد شاهد تنبیه بدنی دانشآموزان بهدلیل ورود معلمان نامناسب به آموزشوپرورش هستیم، گفت: ورود به آموزشوپرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد، اما در مقطعی از زمان این دانشگاه تضعیف شد. همچنین ۳۰۰ هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و افراد حقالتدریس با مصوبه مجلس بدون گذراندن یک روز آموزش وارد مدارس شدند. هماکنون در گزینش جدید، کانونهای ارزیابی مستقر هستند که افراد را بهطور دقیق بررسی میکنند.
منبع: تسنیم