پرش در جا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ تیر ۱۴۰۳) آخرین اخبار از پرداخت وام اربعین ۱۴۰۳ طلا به کانال بالاتر ورود کرد | قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) تردد در جاده مخصوص تهران-کرج محدود شد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بازگشت دلار به کانال ۵۸ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۲۷ تیر ۱۴۰۳) فروش محصول سایپا از یکشنبه آینده (۳۱ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات و لینک ثبت‌نام وزیر نفت: سوخت پایدار تامین و بدون مشکل ارائه می‌شود بالاخره پایان کار ۱۹ هزار واحد مسکن مهر گلبهار صادر می‌شود خراسانی‌ها می‌توانند دست کم ۲۰ درصد قطعات خودرو‌های کشور را  تأمین کنند معامله غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن توسط بنگاه‌های املاک | فریب سوداگران را نخورید قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | میوه گران شد آیا ترور ناموفق ترامپ رکورد جدیدی برای قیمت جهانی طلا ثبت می‌کند؟ قیمت طلا در بازار جهان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) سهم ۷۰ درصدی خراسان رضوی از تجارت ایران و افغانستان قیمت جدید دام زنده اعلام شد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام خودرو‌های فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان + لینک | سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟ قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق پرواز کرد! | قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به نجف چقدر است؟ سازمان بازرسی: از تعطیلی شرکت صنایع سیم و کابل مشهد و بیکاری ۴۰۰ نفر جلوگیری شد استقرار ۱۱ جایگاه ارزاق عمومی و ۵ نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی گوشی‌های موبایل کارکرده را چند بخریم؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) + یک اطلاعیه مهم بازار بورس متعادل به استقبال تعطیلات محرم رفت | گزارش وضعیت بورس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) نشست شورای معادن خراسان‌رضوی با حضور استاندار برگزار شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا چه زمانی است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ تیر ۱۴۰۳) پیامک سازمان مالیاتی؛ مهلت اظهارنامه شرکت‌ها تمدید نمی‌شود
سرخط خبرها

دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۲۸۸۳۷
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سریال کاهش در بازار ارز به انتهای هفته گذشته رسید و قیمت دلار یک محدوده حمایتی دیگر را از دست داد.

به گزارش شهرآرانیوز، با از دست رفتن این مرز، قیمت دلار یک کانال دیگر عقب نشست. در معاملات پنجشنبه قیمت دلار هرات مرز حمایت ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان را بعد از سه روز درگیری با این سطح از دست داد. با از دست رفتن این نقطه حمایت در هرات، دلار تهران هم که در ورود به کانال ۵۸ هزار تومان مقاومت کرده بود کانال ۵۹ هزار تومان را از دست داد.

برای کاهش این روز‌های بازار ارز پنج دلیل عنوان می‌شد. دلیل اول مداخله بازارساز در بازار ارز و تعطیلی بازار طلا بود. گروهی از معامله‌گران معتقدند قیمت دلار از سمت بازارساز تحت فشار است و با تزریق قیمت دلار توانسته در روز‌هایی که بازار طلا تعطیل بوده قیمت دلار را کاهشی کند. دلیل دوم اخباری است که از مذاکرات برجامی به بازار مخابره می‌شود. از هفته گذشته خبر‌ها درمورد مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا از طریق عمان در بازار زیاد شده است. 

دلیل سوم صحبت‌های مثبت گروسی از سفرش به ایران بود که به بازار ارز مخابره شد. فشار فروش در بازار رمزارز هم دلیل چهارم عنوان می‌شد. از هفته گذشته یک خبر به بازار آمد که در آن گفته شده احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم وجود دارد. با این خبر ریزش قیمت تتر بیشتر از دلار شد و قیمت تتر به زیر دلار هرات رفته است. البته گروهی از معامله‌گران هم مدعی‌اند بازارساز در تتر هم مداخله دارد و از آن طریق در بازار تزریق دارد. دلیل پنجم را معامله‌گران به نبود نقدینگی در بازار به خاطر تعطیلی بازار طلا و آخر ماه مرتبط می‌دانند که بازار را به وضعیت بلوکه برده است.

قیمت دلار هرات شنبه را در ۵۸ هزار و ۲۵۰ تومان شروع کرد و در ابتدا یک بالایی داد و بعد از بازگشایی بازار دبی، کاهشی شد. با کاهش قیمت درهم، قیمت دلار هرات با افت کانال ۵۸ هزار تومان را از دست داد و در ۵۷ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد. البته در پشت خط قیمت دلار هرات به سمت کف ۵۷ هزار تومان حرکت کرده است.

قیمت درهم امارات با گپ منفی آغاز به کار کرد و کانال ۱۶ هزار تومان را از دست داد. قیمت درهم در نیمه دوم با کاهش ۲۳۰ تومانی در ۱۵ هزار و ۷۶۰ تومان بسته شد. 

در بازار طلا و سکه دامنه نوسان کوتاه شده و قیمت سکه به سمت کف ۴۰ میلیون حرکت کرد. حباب سکه در روز شنبه دو درصد افت داشت و به ۲۱ درصد رسید که از ۵ اردیبهشت بی‌سابقه بوده است. 

حباب طلای آبشده هم همچنان منفی است و به عقیده معامله‌گران به واسطه این حباب، قیمت آبشده با دلار حرکت کاهشی خاصی نداشت.

با این حال که تعطیلی بازار طلا دارد وارد هفته سوم می‌شود همچنان بازار طلا تق و لق کار می‌کند. در روز شنبه یک خبر به بازار رسید که توافق جدیدی بین طلافروشان و وزارت صمت رخ داده، اما رئیس اتحادیه طلای مشهد در این باره گفته وزارت صمت بین خودشان توافق کرده و با ما توافقی نداشته که مغازه‌ها باز کنند.

در بازار توییت رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بود. حمیدرضا مقصودی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته پس از پایین رفتن نرخ ارز رسمی، نوبت به تعطیل کردن مراکز سفته‌بازی است. از بورس کالا و چهارراه استامبول تا بانک‌های خصوصی.

یکسری از تحلیلگرانی که به بازارساز نزدیک بودند در واکنش به این توییت می‌گفتند ما ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم. یکسری‌های دیگر می‌گفتند در بحث سیاست‌های ارزی مواضع بانک مرکزی مهم‌تر از مواضع مدیران سازمان برنامه‌ست.

اما یکسری‌ها بودند که می‌گفتند فارغ از اینکه این توییت چه اثری می‌تواند بر بازار داشته باشد، نشاندهنده این است که یک مدیر نشسته بر صندلی استراتژیک در سازمان برنامه با سازوکار حواله و اسکناس آشنایی ندارد. این گروه اعتقد داشتند اینچنین مواضع در زمان ریزش قیمت می‌تواند رشته‌ها را پنبه کند.

تحلیل‌ها از ادامه روند بازار ارز متفاوت شده؛ درحالی که گروهی از معامله‌گران معتقدند بازار به محدوده کف مهمی رسیده و توان کاهش بیشتر ندارد، اما در مقابل گروهی می‌گویند که قیمت دلار هنوز کف نزده و نشانه‌های کف در بازار دیده نمی‌شود. یک تحلیل هم از قیمت طلای آبشده دست به دست می‌شد که در آن نوشته شده با توجه به حباب منفی طلای آبشده اگر بازار طلا باز شود قیمت می‌تواند نوسانی شود.

نکته بازار ارز این بود که یک کانال تحلیلی در حال فروش قیمت درهم زودتر به بقیه بود. هزینه هر ماه هم برای درهم زودتر ۱۰۰ تتر عنوان شده بود.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->