زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

قتل عمد یا شبه عمد؟

  • کد خبر: ۲۳۱۱
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
قتل عمد یا شبه عمد؟
سومین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل «میترا استاد» برگزار شد

سومین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد.
در ابتدای جلسه پس از صحبت های قاضی کشکولی، گودرزی وکیل محمدعلی نجفی در جایگاه حاضر شد و گفت: نجفی هیچ گاه در اعترافات خود نگفته است که اسلحه را گرفتم و مستقیم به سمت میترا شلیک کردم و انگیزه خود را اختلاف خانوادگی مطرح کرده است.
وی افزود: دادسرا باید روشن کند که شلیک گلوله به سمت مقتول مستقیم بوده و یا غیرمستقیم تا مجهولات رفع شود. زمانی که گلوله مستقیم ورود می کند، دایره شکل و وقتی غیرمستقیم است شکل بیضوی دارد و پزشکی قانونی اعلام کرده ورود گلوله به سینه بیضوی شکل بوده یعنی غیرمستقیم وارد شده است.


آخرین دفاعیات نجفی
در ادامه محمدعلی نجفی در جایگاه حاضر شد. رئیس دادگاه از او پرسید آیا از شب قبل تا روز وقوع قتل به غیر از شما و همسرتان و فرزندش فرد دیگری در منزل شما بود که نجفی گفت: خیر به غیر از من و میترا و مهیار صفری کسی در منزل نبود.
مسلح کردن اسلحه یکی از مجهولات این پرونده بود که نجفی در این باره گفت: قبلا هم گفته ام ابتدا من شوکه شده بودم و نمی دانستم چه اتفاقی افتاده است اما بعد که خودم را پیدا کردم به یاد آوردم که این اسلحه قبلا مسلح بوده است.
او درباره تعداد شلیک ها بیان کرد: ماجرا در چند ثانیه اتفاق افتاد و نمی توانم تعداد گلوله ها را بشمارم. فقط آخرین گلوله که خورد و دستم را رها کرد یادم است که از پشت، در وان افتاد.
قاضی پرسید، چه موقع متوجه شدید به سینه مرحوم گلوله زده شده است که متهم پاسخ داد: زمانی که دستم را رها کرد و در وان افتاد. جلوتر رفتم دیدم سینه اش تیر خورده دستم را بر روی سر و صورتش کشیدم دیدم فوت شده است.
سرگرد عزتی راد دیگر فردی بود که از سوی قاضی کشکولی فراخوانده شد. او به عنوان اولین مأموری که صحنه جرم را بررسی کرده بود در جایگاه حاضر شد.
او با اشاره به تأیید گفته‌های وکیل مدافع نجفی که گلوله مستقیم اصابت نکرده است، درباره مطرح شدن فاصله یک تا پنج متری متهم با مقتول بیان کرد: ما دو فرضیه داشتیم که با توجه به اظهارات آقای نجفی فرضیه اول قوت گرفت. یعنی شلیک یک گلوله که منجر به فوت شده است و اگر پشت دست را نگاه کنید نشان می دهد که تخریبگر بوده است.
وی افزود: گلوله ای که ۹ میلی متر باشد و از اسلحه برتا هم باشد اگر به سینه بخورد از بدن خارج می شود. به این دلیل بود که 5متر را گرفتیم، اما چرا گلوله خارج نشده است چون به کف دست خورده و ضرب آن گرفته شده است.
در ادامه قاضی کشکولی از میررئیسی، پزشک پزشکی قانونی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.
میررئیسی گفت: زمانی که ما به صحنه جرم رسیدیم صحنه کاملا دست کاری شده بود. در بررسی های اول گفتیم گلوله به صورت مدور وارد بدن مقتول شده است اما با انتقال جسد به پزشکی قانونی و بررسی های دقیق مشخص شد که گلوله به صورت بیضوی وارد بدن مقتول شده است. قاضی کشکولی درباره زمان و علت مرگ مقتوله پرسید که میررئیسی زمان مرگ را حدود چند ثانیه بعد از اصابت گلوله بیان کرد و گفت: به علت پارگی ریه و قلب مقتول چند ثانیه بعد از اصابت گلوله فوت کرده است.
در ادامه وکیل نجفی در جایگاه حاضر شد و گفت: در بررسی ها اعلام شده است 3گلوله به کمد، گوشه وان، دیوار و بالای وان و آخرین هم به دست و بدن خورده است اما من اینجا وارد علم کارشناسی می شوم و می گویم آن گلوله ای که به گوشه وان خورده همان است که به دست اصابت کرده است.
قاضی گفت: دلیل محکم علمی می خواهد. قدرت اسلحه این را نمی گوید.
وکیل گفت: دفورمه شدن یعنی اینکه گلوله به جسم سختی خورده باشد نه به بدن. شکل نصف گلوله از بین رفته است.
قاضی گفت: البته شکل گلوله از بین نرفته، ضربه خورده و کمتر از یک سوم گلوله موجود است. حتی با چشم مسلح ضربه وارده قابل شناسایی نیست و انگار گلوله سالم است.
گودرزی ادامه داد: زمانی که اقرار وجود دارد نوبت به قرائن نمی رسد، اقرار زمانی است که اقرار متهم به ارتکاب قتل عمدی باشد. با شما موافقم یک بار اقرار کافی است ولی در مورد قتل عمد؛ اقرار به شلیک غیرارادی گلوله کافی نیست و موکلم همه جا گفته دستم را گرفته و کارشناس هم این را تأیید می کند. وقتی عمد و اراده وجود ندارد به معنی این است که عمد خاص وجود ندارد و اقرار زمانی قاطعیت دارد که افراد به ارتکاب قتل عمد اقرار کرده باشند نه شبه عمد.
قاضی کشکولی خطاب به گودرزی گفت: این بحثی که شما مطرح می کنید در شأن شما و دادگاه نیست و بحث اظهارنظر قضایی است.
رئیس دادگاه گفت: ما در این چارچوب با رعایت موازین قانونی اقدامات آقای نجفی را که منجر به سلب حیات شده را بررسی خواهیم کرد. این ابهامات مرتفع شده و ما آماده گرفتن آخرین دفاعیات هستیم.در ادامه متهم به قتل با حضور در جایگاه یک بار دیگر تمام صحبت های خود را در 6بخش به صورت خلاصه بیان کرد. رئیس دادگاه نیز با اعلام اینکه به زودی رأی دادگاه اعلام خواهد شد، بیان کرد: ما تلاش کردیم با توجه به حقوق مساوی همه افراد در برابر قانون و مجوزی که رئیس قوه قضاییه در اختیار ما قرار داده بود با توجه به آثار اجتماعی این پرونده دادگاه علنی برگزار شود.تلاش بر روشنگری بود .

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->