بازهم حمله آمریکا و انگلیس به یمن | «الحدیده» تاوان مبارزه با صهیونیست‌ها را می‌دهد منابع خبری از بازداشت وزیر خارجه پیشین تاجیکستان خبردادند استاندار خراسان رضوی بر ضرورت همراهی اصحاب رسانه برای برگزاری باشکوه انتخابات تاکید کرد تعداد شهدای جنگ در غزه به ۳۷ هزار و ۴۳۱ نفر رسید جوادی‌حصار: نظام جمهوری اسلامی پزشکیان را به خوبی می‌شناسد | مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که برای همه به میدان بیاید سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست وزارت خارجه حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا را محفوظ می‌داند تشکیل ۶۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی مشهد در مراکز آموزشی اخلاق انتخاباتی برای نامزد‌ها و حامیان دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) سفر محمدجواد ظریف به مشهد لغو شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) نامه سفیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل درمورد اتهامات بی اساس آمریکا درباره یمن تظاهرات گسترده خانواده اسرا در مقابل کنست تل آویو چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مخالفت آلمان تصویب نشد انصارالله حمله به کشتی تیوتر را تأیید کرد
سرخط خبرها

طحان نظیف: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و بودجه ۱۴۰۳ تایید شد

  • کد خبر: ۲۳۱۴۰۷
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
طحان نظیف: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و بودجه ۱۴۰۳ تایید شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به تأیید این شورا رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی به ارائه گزارشی از آخرین طرح ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: همچنین بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که مربوط به جداول است از دیگر مصوبات مجلس است که توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تایید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت و اطلاعات با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی انتظامی بین ایران و قرقیزستان به تأیید شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی که درباره جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت بود، پس از اصلاحات، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و جهت اجرا، مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

طحان نظیف عنوان کرد: بررسی طرح استفساریه ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت که زمان لازم‌الاجرا دانستن این مصوبه مورد ایراد قرار گرفت و خلاف اصل ۷۳ تشخیص داده شد. همچنین طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز با وجود اصلاحات مجلس هنوز ایراداتی دارد که به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی‌ نشده است که از ۵ روز اول حتما استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم که از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم. طبیعتاً بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

طحان نظیف درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته اظهار کرد: در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض پایان بررسی‌ها، اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شرط سنی داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مبنای ما مصوبه‌ای است که در آن نسبت به سن، سابقه و مدرک چهارچوبی را مشخص کرده است؛ مبنای ما این مصوبه است. با توجه به اینکه در این مصوبه آمده و تصمیم نهایی با شورای نگهبان است، اگر اعتراضی در این زمینه داشته باشد، مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم و باید دستگاه‌ها و امکانات این نوع انتخابات آماده سازی شود، تاکنون جلساتی با وزارت کشور داشتیم و این جلسات ادامه دارد به محض رسیدن به نتیجه در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: چون این موضوع در لایحه برنامه هفتم آمده بود، در شورای نگهبان در این باره ابهام و اشکالی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم بخاطر برخی از مواد دیگر با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در جلسه اخیر مجمع برخی از این موارد حل و فصل شده و برخی همچنان باقیست و طبیعتاً به محض ابلاغ این لایحه، از ابتدای سال لازم‌الاجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: معیارهای شورای نگهبان معیارهایی است که در قانون اساسی آمده است. همچنین مصوبه شورای نگهبان در خصوص تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر هم در ثبت‌نام و هم در بررسی صلاحیت ها مبنای عمل خواهد بود. ما در همه دوره‌ها تنوع سلایق را داشتیم و رییس جمهور منتخب با رای و اراده و انتخاب مردم همواره از میان جریانات سیاسی مختلف وجود است و ان‌شاءالله در دوره پیش رو نیز به همین صورت خواهد بود.

عضو حقوقدان شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: درباره این لایحه در مراحل قبل هم ما به عنوان شورای نگهبان ایراد داشتیم و هم هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص ایراداتی را داشتند که اخیرا هیئت عالی اعلام کرده که ایرادات برطرف شده است و این موضوع در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برخی شورای نگهبان را مقصر کاهش مشارکت می‌دانند آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای افزایش میزان مشارکت دارد؟ تاکید کرد: متاسفانه برخی از سیاسیون از این حرفها می‌زنند اما این حرفها هیچ گاه مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است. موضوع مشارکت حتما برای شورای نگهبان مهم است و همواره شورای نگهبان برای افزایش مشارکت تلاش کرده است.

وی ادامه داد: در مسأله مشارکت باید همه عوامل را مورد نظر داشت؛ قطعا شورای نگهبان به سهم خود توجه دارد اما مسأله اصلی برای مردم عمل به وعده‌ها، وضعیت کشور و حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. رسانه‌ها در چنین شرایطی وظیفه دارند که ایجاد امید و شور و نشاط انتخاباتی را در دستور کار قرار دهند و از صحبتهای ناامید کننده پرهیز کنند. هیچ تغییر و بهبودی جز از مسیر صندوق رای رخ نخواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشتیم ولی در آخرین مصوبه‌ای که دریافت کردیم هیچ مشکل و ابهامی نداریم و هیات عالی نظارت مجمع اشکالاتی را وارد کرد که اخیرا مجلس یازدهم بر مصوبه خود اصرار کرد و این مصوبه برای رسیدگی به مجمع ارجاع شد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلسه رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس از جمله غلامرضا تاجگردون گفت: شورای نگهبان نظر خود را هنگام بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده و مسئولیت بررسی اعتبارنامه ها با نمایندگان مجلس است؛ در حدی که اطلاع دارم بصورت کتبی چیزی در این زمینه استعلام نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت مخالفت شورای نگهبان با ثبت‌نام الکترونیکی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مبنا قرار گرفتن مصوبه سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ شورای نگهبان صحنه‌هایی که در گذشته شاهد بودیم را در این دوره شاهد نیستیم؛ نتیجه این موضوع این شده است که از افرادی که شرایط شکلی را ندارد اصلا ثبت‌نام به عمل نمی‌آید. بر اساس قانون، ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری باید حضوری انجام شود و شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور در خصوص دریافت الکترونیکی مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفتی نداشت اما در نهایت جمع‌بندی خود عزیزان وزارت کشور این بود که دریافت مدارک را نیز بصورت حضوری انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره محل تولد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مبنای ما اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری است؛ در قانون ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت ایرانی اشاره شده است و طبیعتاً هر کسی این دو شرط را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین جایگزین نمایندگان شهید این مجلس برگزار خواهد شد، عنوان کرد: این موضوع را در شورای نگهبان هم مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی از جمله برگزاری آزمون را دارد، با بررسی‌های پیش‌رو چنین انتخاباتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای اقناع بهتر افکار عمومی پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چه تدبیری دارد؟ تاکید کرد: همواره سعی کردیم که پاسخگویی لازم را در مواقع مختلف داشته باشیم و در این دوره نیز این رویکرد استمرار خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما دو انتظار داریم یکی از رسانه‌ها که  در تبیین موضوعات به کمک شورای نگهبان بیایند و از نشر اخبار غیر واقعی و نادرست پرهیز کنند و انتظار دوم ما از صاحبان تریبون و سیاسیون است که در اظهار نظرهای خود منافع ملی را در نظر بگیرند تا ان‌شاءالله مبتنی بر اخلاق مداری و در فضایی همدلانه بتوانیم انتخابات پیش رو را برگزار کنیم.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که افراد برجسته جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات پیش رو حضور داشته باشند؟ گفت: همه دستگاه‌هایی که در انتخابات مسئولیت دارند در حال انجام وظیفه هستند و مهم‌ترین تضمین شورای نگهبان نیز این است که به وظایف قانونی خود عمل کند و مبنای قانون را در بررسی صلاحیت‌ها مورد نظر داشته باشد؛ ملاحظه سوابق گذشته در ادواری که پشت سر گذاشتیم نیز نشان دهنده حضور همه جریانات سیاسی است.

وی تاکید کرد: افرادی که قصد کاندیداتوری دارند باید مسئولیتهای خطیر ریاست جمهوری را مورد نظر داشته باشند و با دیدی باز و برآوردی صحیح و واقعی از توانایی های خود و اقبال عمومی نسبت به خود به این عرصه ورود کنند. گاهی بوده که افرادی به این عرصه ورود کردند که حتی در جریان سیاسی خودشان نیز اقبالی نداشتند؛ لذا لازم است داوطلبان کاندیداتوری از پشتوانه سیاسی و مردمی خودشان برآوردی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات لایحه شفافیت اظهار کرد: در فرآیند بررسی این لایحه هم ما و هم هیئت عالی نظارت مجمع نکاتی را داشتیم که در رفت و آمد با مجلس برطرف شد و آخرین مرتبه‌ای که این لایحه به شورای نگهبان آمد درباره سازوکار تعیین استثنایی که قید شده بود را خلاف اصول قانون اساسی تشخیص دادیم؛ که مجلس بازهم در روزهای آخر بر مصوبه خود اصرار کرد و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در جلسه اخیر مجمع این مصوبه تعیین تکلیف شد و الان این مصوبه تبدیل به قانون شده و باید فرایند ابلاغ و اجرا را طی کند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی مبنی بر  اینکه با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار داریم، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها این شرایط خاص را در نظر می‌گیرد؟ گفت: به لطف خدا قانون اساسی حتی در چنین شرایطی پیش‌بینی‌های لازم را داشته مجری و ناظر انتخابات مبتنی بر  ضوابط قانونی در حال انجام فرآیندهای انتخابات هستند و نگرانی‌ای در این خصوص نداریم.

وی تاکید کرد: ما شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی را داریم؛ لذا هر کسی این شرایط را در خود می‌بیند و احساس می‌کند که توان اداره کشور را دارد می‌تواند در این عرصه ورود کند و ما نیز در شورای نگهبان بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->