برخورد قطار با دختر ۱۷ ساله+ جزییات تصادف کامیون و پژو در مشهد ۱۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ تیرماه ۱۴۰۳) محدوده جغرافیایی ثبت‌نام مدارس تغییر کرد عمل جراحی خارج‌کردن ساچمه از مغز مامور نیروی انتظامی با موفقیت انجام شد دستگیری شرور عربده کش در خیابان پاسداران (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازداشت ۷ متهم در خصوص گروگان‌گیری ۱۴ میلیاردتومانی | آدم‌ربایان جسد مقتول را مثله کردند! کدام غذاها عامل اضطراب هستند؟ رفع توقیف هشت هزار خودرو متخلف در زمینه کشف حجاب سلاخی زن و مرد جوان مقابل چشمان فرزند سه ساله به دست مرد همسایه (۲ تیر ۱۴۰۳) سیلاب راه ارتباطی ۱۴ روستا در خراسان رضوی را مسدود کرد (۲ تیر ۱۴۰۳) قتل خونین برادر در رختخواب| قاتل روانی با پلیس تماس گرفت تنور داغ خرید در صفحات اینستاگرامی استاد دانشگاهی که تبدیل به سارق معتاد شد! قبل از عمل‌های زیبایی از نظام پزشکی استعلام بگیرید یک شرکت هرمی در مشهد شناسایی شد| دستگیری ۱۱ متهم (۲ تیر ۱۴۰۳) با این کار‌ها صد سال عمر کنید اگر تنها زندگی می‌کنید مراقب این چند مورد باشید کاشت رایگان حلزون شنوایی برای دو هزار کودک در دولت سیزدهم نرخ باروری در کشور‌های ثروتمند چه میزان است؟ فرمانده مرزبانی انتظامی از پایش اپتیکی و الکترواپتیکی مرز‌های کشور به صورت شبانه‌روزی خبرداد
سرخط خبرها

نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا خطر سکته قلبی را به دنبال دارد

  • کد خبر: ۲۳۲۷۱۰
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا خطر سکته قلبی را به دنبال دارد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند خطر کوچک، اما قابل توجهی را برای تجربه یک رویداد قلبی تهدید کننده زندگی (ایست قلبی) در میان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ژنتیکی ایجاد کند.

به گزارش شهرآرانیوز، در مطالعه‌ای که در ژورنال «ریتم قلب» (Heart Rhythm) منتشر شد، محققان کلینیک مایو در مینه‌سوتا، گروهی متشکل از ۱۴۴ بازمانده از ایست ناگهانی قلبی را که از قبل دارای شرایط قلبی و ژنتیکی مورد بررسی قرار دادند.

محققان این مطالعه اعلام کردند که ۷ نفر، حدود ۵ درصد از شرکت کنندگان، قبل از ایست قلبی، نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف کرده بودند، که نشان دهنده ارتباط احتمالی بین حمله قلبی و مصرف نوشیدنی انرژی زا است.

محققان هشدار می‌دهند که این صرفا یک ارتباط است و مطالعات قوی تری برای اثبات علیت مورد نیاز است، اما نتایج به اندازه کافی نگران کننده هستند تا منجر به انجام بررسی‌های بیشتری شوند.

دکتر مایکل جی. آکرمن، نویسنده اصلی مطالعه و متخصص قلب و عروق در کلینیک مایو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: اگرچه خطر نسبی مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا کم است و خطر مطلق مرگ ناگهانی پس از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا حتی کمتر است، بیماران مستعد بیماری‌های ژنتیکی و قلبی باید خطرات و مزایای مصرف چنین نوشیدنی‌هایی را ارزیابی کنند.

دکتر مستعلی دوهادوالا، متخصص قلب و مدیر پزشکی «هارت سیف» (Heartsafe) نیز گفت: اگرچه این یک مطالعه گذشته نگر بسیار کوچک از یک جمعیت بسیار نادر و منتخب است، به نظر می‌رسد که این یافته‌های بالینی فراتر از شانس هستند و احتمالا ارتباط بالینی قابل توجهی دارند و حتی بر جمعیت بسیار بزرگتری تاثیر می‌گذارند. این یافته‌ها ممکن است در نهایت منجر به نگرانی بسیار گسترده‌تری برای سلامت عمومی شود.

این اولین مطالعه‌ای نیست که ایمنی نوشیدنی‌های انرژی زا، به ویژه در هنگام مصرف زیاد و برای کسانی که مستعد مشکلات قلبی هستند، را زیر سوال می‌برد. با کنار گذاشتن ترکیبات مختلفی که اغلب به نوشیدن‌های انرژی زا مانند تورین و گوارانا اضافه می‌شوند، مصرف سطوح بالای کافئین موجود در بیشتر نوشیدنی‌های انرژی زا می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند.

در مقاله این تحقیق جدید، نوشیدنی‌های انرژی‌زا را به‌عنوان «غذا‌های آریتموژنیک» که ممکن است باعث آریتمی قلبی شوند، بررسی شده‌اند. غذا‌های «آریتموژن» به سه بخش تقسیم می‌شوند، از جمله گیاهان سمی شناخته شده که وارد غذا می‌شوند (در اصل سم)، مکمل‌های غذایی که واکنش‌های نامطلوب قلبی ایجاد می‌کنند و نوشیدنی‌های انرژی زا شامل کافئین و سایر ترکیباتی که ممکن است در شرایط خاص باعث ایجاد آریتمی شوند.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->