افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کمبود این ویتامین موجب بروز خستگی می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۳۲۴۵
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
کمبود این ویتامین موجب بروز خستگی می‌شود
تیامین یا همان ویتامین B ۱یکی از ویتامین‌های ضروری برای سلامت بدن است.

به گزارش شهرآرانیوز، شما می‌توانید نیاز بدن به تیامین را از طریق خوردن غذا‌ها به اندازه کافی برطرف کنید. بهترین منابع غذایی حاوی تیامین عبارتند از غلات غنی شده، برنج سفید، ماهی قزل آلا و لوبیای سیاه. همچنین تیامین در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها نیز موجود است. مردان روزانه به ۱.۲ میلی گرم و زنان به ۱.۱ میلی گرم تیامین نیاز دارند. اگر باردار باشید، این میزان به ۱.۴ میلی گرم می‌رسد.

واضح‌ترین علائم کمبود تیامین شامل موارد زیر است:

خستگی و مشکلات حافظه: تیامین برای تولید انرژی از مواد غذایی ضروری است. برای همین است که خستگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود تیامین باشد.

ضعف ماهیچه‌ها و کمبود وزن: هنگامی که به اندازه کافی تیامین دریافت نمی‌کنیم، متابولیسم گلوکز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در نتیجه آن ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید. بری‌بری، یکی از علل کمبود تیامین است و اگر تشدید شود می‌تواند باعث نارسایی احتقانی قلب شود.

از دست دادن اشتها: تیامین بر هیپوتالاموس مغز، غده‌ای که مسئول اشتها و گرسنگی است، تاثیر دارد. با کمبود تیامین، شما دچار کمبود اشتها و احساس سیری می‌شوید.

ابتلا به دیابت: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ احتمالا دچار کمبود تیامین هستند. این امکان وجود دارد که کلیه مبتلایان به این بیماری، تیامین بیشتری دفع کند.

ویتامین‌هایی که نباید همزمان با هم مصرف کنید

مختل شدن رفلکس‌های بدن: از دیگر علائم و نشانه‌های کمبود تیامین می‌توان به تحت تاثیر قرار گرفتن عصب‌های حرکتی اشاره کرد. کمبود این ویتامین، اگر به حال خود رها شود، باعث آسیب دیدن دستگاه عصبی خواهد شد. یکی از نتایج این آسیب، مختل شدن واکنش‌های غیرارادی معمول بدن است. اختلال ناشی از این کمبود بیشتر در زانو، مچ پا و عضله‌های سه‌سر مشاهده می‌شود. طولانی شدن مدت زمان کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به از بین رفتن هماهنگی و تناسب میان قسمت‌های مختلف بدن شود و فعالیت‌هایی، چون راه رفتن تحت تاثیر قرار بگیرند.

تغییر در ضربان قلب: ضربان قلب، با مشخص کردن تعداد دفعات تپیدن قلب در طول یک دقیقه مشخص می‌شود و میزان تیامین موجود در بدن می‌تواند باعث تغییر آن شود. کمبود تیامین موجب پایین آمدن سرعت ضربان قلب می‌شود. خارج شدن سرعت ضربان قلب از حالت معمول و پایین آمدن آن می‌تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال بیهوشی شود.

بسیاری از غلات کامل، منابع خوب تیامین هستند. ماست نیز تیامین دارد. غذا‌های پروتئینی شامل گوشت مرغ، غذا‌های دریایی، حبوباتی مانند لوبیا و نخود فرنگی و همچنین تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها و سویا منابع خوب و پرمصرف تیامین هستند.
منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->