اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

روی تصمیمات قانونی شورا درباره مهار کرونا ایستادیم

  • کد خبر: ۲۳۲۷۹
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
روی تصمیمات قانونی شورا درباره مهار کرونا ایستادیم
مدیریت‌شهری مشهد در دورانی که وضعیت شهر مشهد از نظر شیوع ویروس کرونا در شرایط قرمز قرار داشت بر اساس منابع مالی و امکانات پشتیبانی وارد عمل شد.
به گزارش شهرآرانیوز، مدیریت‌های شهری در شهر‌های مختلف کشور به‌ویژه در کلان‌شهر‌های مشهد و تهران و البته دیگر شهر‌های کشور در اوج بحران کرونا با قوت پای کار بودند. نبودن یا کم‌رنگ بودن حضور مدیریت‌های شهری در تصمیمات ستاد‌های ملی، استانی و حتی شهرستانی مقابله با کرونا انتقاد‌هایی را از سوی مدیران شهری در پی داشته است، اما اقدامات مدیریت‌های شهری و کمک به بخش بهداشت و درمان توانسته است تا حدودی در گسترش هر چه بیشتر این بیماری در شهر‌ها جلوگیری کند.

موضوعی که شهرآرا چندوچونش را از محمد سالاری، عضو سبزواری شورای اسلامی شهر تهران، و حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد جویا شده است

حمیدرضا موحدی‌زاده نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

خوشبختانه مدیریت‌های شهری در کلان‌شهر‌های کشور در مقابله با کرونا و مهار شیوع این ویروس در بین شهروندان اقدامات مؤثری انجام دادند. به‌عنوان نمونه، مدیریت‌شهری مشهد جزو اولین شهر‌هایی بود که تصمیم‌گیری‌های متعددی در این‌باره داشت.

مدیریت‌شهری مشهد در دورانی که وضعیت شهر مشهد از نظر شیوع ویروس کرونا در شرایط قرمز قرار داشت و البته همچنان در این وضعیت قرار دارد، بر اساس منابع مالی و امکانات پشتیبانی وارد عمل شد. کنترل سامانه حمل‌ونقل و برخی دیگر از تصمیمات شورای شهر از این قبیل اقدامات است.

حتی در برخی تصمیم‌گیری‌های ما، مغایرت‌هایی با نظرات مسئولان در مرکز وجود داشت، اما ما با توجه به اینکه در خط مقدم ارتباط با مردم هستیم و مشکلات، نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنان را لمس می‌کنیم، روی تصمیمات قانونی شورا که به صلاح مردم بود، ایستادیم و دولت و تصمیم‌گیران در مرکز هم در هفته‌ها و روز‌های اخیر نیز واقع‌نگرتر شده‌اند.

به‌طور قطع با توجه به اینکه همچنان وضعیت شهر مشهد قرمز است، از مسئــــولان می‌خواهیم تا عـــوض شدن روند انتـــقال ویروس کووید ۱۹ روی تصمیـــمات خود تأمـــل بیشتری کننـد و در این راستا پارلــمان‌های شهری نیز می‌توانند از اختیارات قانونی خود استفاده کنند و امیدواریم که دولت نیز در حمایت از این پارلمان‌ها گام بردارد.

ما در شهر مشهد توجه به مردم حاشیه شهر را که در این روز‌ها آسیب دیده‌اند، در اولویت قرار دادیم و در این راستا با مشارکت آستان قدس و بسیج در روز‌های آینده ۳۰۰ هزار بسته غذایی را بین افراد کم‌درآمد و ضعیف شهر که در دوران خانه‌نشینی آسیب دیده‌اند، توزیع خواهیم کرد.

این اقدام با همراهی شورای اجتماعی محلات انجام خواهد شد و نشان‌دهنده این موضوع است که مدیریت‌شهری در شهر چگونه می‌تواند در دوران‌های بحرانی نقش‌آفرینی کند. به‌طور قطع کرونا سبب شد تا فعالیت و نقش مدیریت‌شهری در شهر‌ها بهتر دیده شود.

همچنین شورای شهر مشهد امروز در جلسه‌ای به بررسی نقاط ضعف اقدامات اخیر در مبارزه با کرونا خواهد پرداخت تا بتواند این نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کند. مردم همچنان به مدیران شهری‌شان دل‌بستگی و اعتماد دارند. زیرا می‌بینند که عوارضی که از آن‌ها دریافت می‌شود و در اختیار شهرداری است، برای آن‌ها هم خرج می‌شود؛ بنابراین دولت هم باید در این دوران از این ظرفیت استفاده کند و حتی در پرداخت تسهیـــــلاتی که قرار است به مردم داده شود، به‌جای اینکه نحوه پرداخت این تسهیلات وارد چرخه پیچیده دولت شود، می‌توان این تسهیلات را از طریق چرخه‌ای مانند مدیریت‌های شهری به‌سرعت به مردم رساند.

مدیریت‌های شهری در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:

در فرایند بحران کرونا ساختار تصمیم‌گیری کشور به ایجاد ستاد‌های ملی، استانی و شهرستانی اقدام کرد، هرچند که جای تأسف دارد که مدیریت‌های شهری حتی در کلان‌شهر‌ها در نظام تصمیم‌گیری این ستاد‌ها نقش و اختیارات درخور توجهی نداشتند.

مقابله با شیوع ویروس کرونا درعمل بدون ایفای مسئولیت‌پذیری اجتماعی تشکل‌های مردم‌نهاد به‌ویژه پارلمان‌های محلی مانند شورا‌ها امکان‌پذیر نیست و با توجه به اهمیت نقش پارلمان‌های محلی، متأسفانه در موضوع کرونا جایگاه مناسب برای پارلمان‌های شهری دیده نشده است. شهردار تهران به‌عنوان عضو هیئت دولت در این ستاد حضور دارد، اما نهاد شورای شهر حضوری نداشته است، یا اگر حضور داشته، اختیاراتی نداشته است.

به‌طور قطع مدیریت‌های شهری در کلان‌شهر‌ها در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و خوشبختانه در طول این مدت هم اقدامات ارزشمندی انجام دادند. به‌عنوان نمونه شورای شهر تهران مصوبات زیادی برای مقابله با کرونا داشته است. اجرای طرح دورکاری کارکنان شهرداری تهران، ضدعفونی کردن خیابان‌ها، میادیــن، سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، بـی‌آر‌تـی و تاکسی ازجمله این اقدامات است.

همچنین مدیریت‌شهری تهران در فضای بهشت زهرا (س) تهران در مراسم تدفین و دیگر مسائل با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی، کارنامه درخشانی از خود به‌جای گذاشته است.

سازمان آتش‌نشانی تهران نیز با تغییر راهبرد در مأموریت‌ها در این فضای کرونایی، مجموعه‌ای از ماشین‌آلات و پمپ‌هایی را تجهیز و مونتاژ کرد تا بتواند با حجم درخور توجهی به‌صورت روزانه چندین منطقه تهران و حتی خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر را ضدعفونی کند. با توجه به اینکه در ایام عید مردم ایران و شهر تهران سعی کردند در راستای تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا در خانه بمانند، سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران و دیگر شهر‌ها با ایجاد بستر‌های برگزاری کنسرت‌های مجازی اقدامی کم‌نظیر انجام داده این بود که یکی دیگر از ابعادی که حوزه مدیریت‌شهری در زمان شیوع ویروس کرونا هم‌زمان با تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان انجام دادند، مدیران شهری در کلان‌شهر‌ها به ویژه در شهر تهران، با ایجاد تعامل با همتایان خود، دیپلماسی عمومی‌شان را گسترش دادند.

البته لازم است در اینجا مطرح کنم که کارکنان حوزه خدمات‌شهری شهرداری تهران نیز مانند دیگر کلان‌شهــرها به‌عنـــوان سنگربانان اصلی مبارزه با کرونا وارد عمل شدند و با رفت‌وروب شهـــری و جمع‌آوری زباله به‌ویژه زباله‌های عفونی، در مواجهه اصلی با این ویروس قرار گرفتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->