رمزگشایی سرقت‌های مدارس غرب مشهد پاسخ به چند پرسش‌ متداول بازنشستگان کشوری درباره بیمه تکمیلی عکس و فیلم از خسارت‌های زلزله ۵ریشتری در کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از زلزله کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | ۲ فوتی و ۵۰ مصدوم و چند نفر زیر آوار مانده در کاشمر | حال ۱۵ نفر وخیم است زلزله نسبتاً شدید کاشمر در خراسان رضوی را لرزاند + جزئیات (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) هزینه میلیاردی پیشگیری از ابتلا به هاری | شهرداری‌ها موظف هستند که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را پیگیری کنند بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای مشهد و خراسان‌رضوی ( ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تبلیغ محصول مکمل در فضای مجازی ممنوع است ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از امروز آغاز شد + شرایط (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز شبکه درمان به خون و فراورده‌های خونی پاسخ به ابهامات «متناسب‌سازی حقوق» بازنشستگان | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست تذکر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌ها درباره اجرای قانون هوای پاک وزیر کار: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود | پیگیر متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هستیم بازنشستگی دوران فراغت یا مرارت؟ | پای حرف‌های چند پدر به مناسبت روز جهانی پدر ساماندهی مدارس کانکسی کشور در مهر ۱۴۰۳ پایان سرقت‌های عجیب از طلافروشان مشهدی |شکایت ۷ زرگر از یک زباله گرد
سرخط خبرها

خطر مرگ هنگام حمام‌کردن در این لحظه شما را تهدید می‌کند

  • کد خبر: ۲۳۳۷۳۳
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
خطر مرگ هنگام حمام‌کردن در این لحظه شما را تهدید می‌کند
در زمان رعد‌و‌برق، احتمال برق‌گرفتگی زمانی که در حمام باشید، زیاد می‌شود و می‌تواند خطر‌آفرین باشد و باعث مرگ افراد شود.

به گزارش شهرآرانیوز، رعد‌و‌برق تنها ۱۶ کیلومتر با ما فاصله دارد که هیچ‌وقت نباید این فاصله را کم بشمارید؛ چراکه هر جایی که رعد وجود دارد، برق هم خواهد آمد و ترکیب این دو باهم می‌تواند در زمانی که اصلاً انتظارش را ندارید، سبب مرگ یا فلج‌شدن ما بشود.

به خاطر همین اگر در هنگام رعد‌و‌برق در حال حمام‌کردن، استفاده از دستشویی یا شستن ظرف‌ها هستید، بهتر است فوراً از کار خود دست بکشید؛ چراکه لوله‌ها می‌توانند رسانای خوبی برای رعدوبرق باشند.

حتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز به شهروندان خود هشدار داده است، ازدست‌زدن به آب جاری در هنگام رعدوبرق خودداری کنند.

البته اگر لوله‌های ساختمان شما پلاستیکی باشند، نسبت به لوله‌های فلزی امن‌تر هستند، ولی باز هم خطر برق‌گرفتگی وجود دارد. ضمناً فقط حمام تنها جای ناایمن در هنگام رعدوبرق نیست و حتی رفتن به بالکن و ایوان و نزدیک‌شدن به پنجره‌ها و در‌ها یا درازکشیدن روی زمین سیمانی نیز می‌تواند خطرناک باشد.

شما نباید از وسایل برقی یا دستگاه‌هایی همچون رایانه که به پریز برق متصل هستند، استفاده کنید. ولی تلفن‌های بی‌سیم و گوشی‌ها تا زمانی که به شارژ نباشند، امن هستند.

در هنگام طوفان، دمای هوای اطراف صاعقه به ۲۷۷۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که یعنی ۵ برابر داغ‌تر از سطح خورشید است. بلافاصله پس از برق، هوا سرد و منقبض می‌شود. این منقبض و منبسط‌شدن هوا باعث ایجاد صدایی که با عنوان رعد می‌شناسیم، خواهد شد.

رعدوبرق می‌تواند در موارد زیادی باعث مرگ افراد شود. اگر رعدوبرق مستقیم به فردی اصابت کند، مرگ وی قطعی خواهد بود. هرچند احتمال ترومای غیرنافذ، کوبیدگی پوست، سوختگی در مغز و آسیب به چشم و ماهیچه‌ها در صورت دست‌زدن به ماشین یا یک شیء فلزی که مورد اصابت رعدوبرق قرار گرفته است، وجود دارد. جریان برق همچنین می‌تواند از زیر زمین گذر کرده و فرد را به بالا پرتاب کند.

امکان محاسبه فاصله رعدوبرق با شما وجود دارد. برای این کار زمان بین دیدن برق و شنیدن صدای رعد را شمرده و آن را تقسیم بر پنج کنید. هر پنج ثانیه معادل ۱.۶ کیلومتر است. اگر ۱۵ ثانیه طول کشید، رعدوبرق ۴.۸ کیلومتر با شما فاصله دارد و اگر هم‌زمان بودند، باید به یک محل امن بروید.

اکثر مرگ‌ها و جراحات زمانی رخ می‌دهد که افراد خارج از خانه باشند. با وجود این نباید احتمال آسیب‌دیدن در حمام، آشپزخانه و دیگر بخش‌های خانه را در هنگام رعدوبرق نادیده گرفت. به طور کلی هرساله ۱۸۰ نفر در آمریکا به خاطر رعدوبرق آسیب می‌بینند و ۱۰ درصد این افراد نیز جان خود را از دست می‌دهند.

اگر در هنگام رعدوبرق بیرون بودید، هرگز روی زمین دراز نکشید، نزدیک یا زیر درختان بلند نروید یا گوشه‌ای پناه نگیرید. بهترین کار در این هنگام رفتن به یک ساختمان امن است. هرچند اگر هیچ محل امنی را در نزدیکی خود نمی‌بینید، بهتر است خود را همچون توپ جمع کرده، پا‌های خود را به هم بچسبانید و سرتان را با دست بپوشانید. البته این کار باید آخرین گزینه شما باشد.

اگر هم در خانه بودید، از حمام‌کردن، دستشویی‌رفتن و ظرف‌شستن در هنگام رعد‌و‌برق خودداری کنید.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->