به گزارش شهرآرانیوز، سالهای سال بود که دوربرگردان همسطح حدفاصل میدان امامحسین (ع) و پل فجر سبب ایجاد ترافیک شدید در این محور و ناایمنشدن رفتوآمد خودروها و بهویژه عابران پیاده شده بود؛ بهطوریکه در طول سال چندین کشته بهدلیل بروز تصادف در این بخش از بزرگراه صدمتری مشهد به ثبت میرسید. د
رراستای ایجاد مسیری ایمن برای خودروها و عابران پیاده و همچنین روانشدن ترافیک در بزرگراه شهید میرزایی، مدیران این دوره شهری مشهد با انجام مطالعاتی با رویکرد توجه به مسائل حاشیه شهر، عملیات ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی را آغاز کردند و اکنون این پل که بهصورت غیررسمی در آخرین روز سال گذشته و با حضور زوجهای جوان آغازبهکار کرده بود و اخیرا نیز بهصورت رسمی به بهرهبرداری رسید، در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار گرفته است و دیگر در این بزرگراه مردم وقتشان در ترافیک سنگین هدر نمیرود و مشکلات زیادی بهواسطه ایجاد این پل رفع شده است.
درهمینزمینه شهردار مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اهمیت ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی در کاهش ترافیک صدمتری بزرگراه شهید میرزایی، کاهش مصرف انرژی، مدیریت زمان برای زائران و مجاوران بارگاه رضوی و ایمنی در تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده، گفت: عملیات ساخت دوربرگردان غیر همسطح شهید میرزایی درراستای تحقق سیاستهای این دوره مدیریت شهری مبنیبر توجه به مسائل و مشکلات ریز و کلان حاشیه شهر مشهد اجرایی شد.
محمدرضا قلندرشریف با بیان اینکه این دوربرگردان غیر هم سطح درجهت غرب به غرب بزرگراه شهید میرزایی حدفاصل میدان امامحسین (ع) و پل فجر ایجاد شده است، ادامه داد: برای ساخت این دوربرگردان غیر همسطح مبلغ ۹۷میلیارد تومان هزینه شده است و عملیات ساخت آن از تاریخ ۱۴آبان سال ۱۴۰۱ آغاز شد و با پایان عملیات ساخت در آستانه سال ۱۴۰۳ با حضور زوجهای جوان و بهصورتی متفاوت این پروژه تقدیم زائران و مجاوران بارگاه رضوی شد؛ البته در تاریخ هفدهم خردادماه امسال این پروژه بهصورت رسمی و طی مراسمی به بهرهبرداری رسید.
وی در ادامه به اهداف و کارکردهای این پروژه اشاره کرد و افزود: با بهرهبرداری از پروژه دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی، شاهد کاهش طول و زمان سفر در مسیر غرب به غرب بزرگراه شهید میرزایی هستیم که این اقدام کاهش بار ترافیکی باندهای اصلی بزرگراه و زیرگذر میدان فجر را بههمراه داشته است. همچنین کاهش طول و زمان سفر در مسیر رسالت جنوبی به غرب بزرگراه صدمتری و کاهش بار ترافیکی رسالت شمالی و ساماندهی کندروها و اتصالات دوطرف بزرگراه در محدوده شرق پل رسالت از دیگر نتایج این پروژه بهشمار میرود.
قلندرشریف با اشاره به مشخصات کلی دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی گفت: این پل بهصورت بتنی با ۹دهانه، هشت عدد پایه و دو عدد کوله شامل شش دهانه با دال بتنی و سه دهانه بر روی بزرگراه به صورت تیر پیشساخته درراستای جلوگیری از انسداد مسیر بزرگراهی در زمان ساخت، ساخته شده است.
وی ادامه داد: طول این پل ۵۵۰ متر است که ۱۵۰ متر آن را عرشه و ۴۰۰ متر را رمپهای دوطرف پل به خود اختصاص داده است؛ همچنین فونداسیون این پل بهصورت شمعهای عمیق با عمق هفده تا سی متر با قطر ۱۲۰ سانتیمتر انجام شده و رمپهای دوطرف این دوربرگردان غیر همسطح نیز با استفاده از سیستم خاک مسلح اجرا شده است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: در جریان ساخت این دوربرگردان غیر همسطح معارضات فراوانی وجود داشت که خوشبختانه مدیریت شهری مشهد با همراهی سازمانهای خدمترسان توانست در سریعترین زمان ممکن این معارضات را برطرف کند و در جریان ساخت عرشه پل نیز بدون انسداد مسیر بزرگراهی و در کمترین زمان ممکن تیرهای پیشساخته عرشه نصب و اجرایی شد.
قلندرشریف همچنین به تشریح احجام کلی پروژه پل شهید میرزایی پرداخت و افزود: در جریان ساخت این دوربرگردان غیر همسطح ۶ هزارو ۵۰۰ مترمکعب عملیات خاکبرداری، ۱۵۰۰ مترمکعب عملیات پیکنی، ۸ هزارو ۵۰۰ مترمکعب عملیات خاکریزی، ۲۵۰ مترطول عملیات حفاری شمع، ۷ هزارو ۴۰۰ مترمربع عملیات قالببندی، ۵ هزارو ۸۰۰ مترمکعب عملیات بتنریزی، ۸۲۰ تن عملیات آرماتوربندی و ۳ هزار متر طول عملیات جدولگذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین در این پروژه ۲ هزارو ۶۰۰ مترمربع قطعات پیشساخته و قرنیز، ۷۵ تن نرده فولادی به طول ۸۶۸ متر در دوطرف پل، ۲۸ عدد «نئوپرن میراگر» در زیر عرشه، ۲ هزارو ۵۶۸ تن آسفالت، ۹۵۰ عدد قطعات خاک مسلح، ۱۳۱۵ عدد قرنیز پیشساخته، ۵۲ تن تسمه گالوانیزه خاک مسلح و ۲ هزارو ۶۰۰ مترمربع تایلفرش بتنی کار شده است.