تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع)
سرخط خبرها

بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۴۸۹۹
  • ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳)
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: زائران بدحال با اولین پرواز‌ها، از عربستان بازگردانده می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، در دیدار با مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر حج مطلوب، ارزان و روان باشد، گفت: با تعامل و هماهنگی‌هایی که با فرهنگستان علوم پزشکی انجام شد به دنبال این هستیم افرادی که در حج حضور پیدا می‌کنند زائرانی توانمند باشند تا مشکلاتی از نظر جسمی‌ برایشان ایجاد نشود.

وی گفت: در این کشور، مشکلاتی وجود دارد که برخی از آن‌ها جان زائران را تهدید می‌کند. به عنوان مثال در مسیر برگشت از رمی جمرات در روز عید، بنابه گزارش‌ها اجازه ندادند تابلو‌های راهنما در مسیر نصب شود یا مسیر‌ها را دور کردند و همین‌ها موجب شد تا در مسیر جمرات، چند نفر از زائران فوت کنند و وقتی این مشکلات مطرح می‌شود، می‌گویند کشور‌های دیگر با تعداد کمتر زائر، فوتی‌های بیشتری داشتند.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان این مطلب که ما تلاش می‌کنیم و خود زائران هم باید همکاری کنند، از مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت خواست تا به تألیف سبک زیست بهداشتی زائر در حج بپردازند و در همایش‌های بزرگ نکات پزشکی، درمانی و بهداشتی برای آنان بیان شود. نگارش دستورالعمل زندگی به‌سبک حج، خدمت بسیار بزرگی به حفظ سلامتی زائران و پیشگیری از بروز خسارت‌های جانی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه اسلام برای تمامی حالت‌ها و موقعیت‌های آقایان و بانوان حکم دارد، افزود: هتل‌ها سال آینده نزدیک به منا اجاره شود. راه‌حل‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود زائران در ایام تشریق با استراحت، طراوت و توان خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: گرمازدگی معضلی است که چند سال آینده هم خواهیم داشت و باید برای هر زائر برنامه‌ریزی فردی داشته باشیم و به صورت بسته‌بندی در اختیارشان بگذاریم. همچنین مسئله انتقال بیماران بدحال به کشورمان بسیار ضرورت دارد و باید تلاش شود که در اولین فرصت به کشور بازگردند.

سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر اینکه سلامتی زائران یکی از دغدغه‌های مهم در حج است، یادآور شد: انجام عمره مکرر و پشت‌سرهم توانایی افراد را خواهد کاست و هشدار‌های پزشکی می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین استفاده از نیرو‌های جهادی بسیار مهم است. در مجموعه‌ها افرادی حضور دارند که می‌توانند خدمت پزشکی یا اولیه را انجام بدهند. از زائران داوطلب هم استفاده کنیم که بسیاری از آنان توانا و باانگیزه هستند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در سخنانی گفت: در ارتباط با سفر زائران به حج، دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در قالب‌های مختلف مانند کتاب، فیلم، جزوه و بروشور تهیه کرده‌ایم و باید فرصت برقراری ارتباط با زائر را داشته باشیم تا آن‌ها را پیش از سفر آگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرساله ابتکاراتی در حوزه پزشکی داشته‌ایم، افزود: امسال در بین بعثه‌های دیگرکشورها، ایران کمترین فوتی‌ها را داشت. برای ارائه خدمات بهتر دو سال است که تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد و امسال داوطلبان پای‌کاری داشتیم که حتی از آن‌ها درخواست می‌کردیم تا ساعتی استراحت کنند.

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر هم ضمن تشکر از همکاری مسئولان حوزه حج و زیارت برای روان‌ترشدن ارائه خدمات درمانی، گفت: باوجود کاهش نیرو‌های این مرکز، سعی شد در ارائه خدمات خللی ایجاد نشود و با همان قوت و قدرتی که نیاز است برای ارائه خدمات پزشکی تاکنون اقدام کرده‌ایم.

وی با برشمردن نقاط قوت مرکز پزشکی حج و زیارت نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: حضور بموقع همکاران برای راه‌اندازی بیمارستان مکه و درمانگاه‌ها قبل از ورود زائران، برطرف‌شدن مشکلات نرم‌افزاری در ثبت مراجعات، مدیریت خدمات مؤثر برای ارزیابی قیمت تمام‌شده خدمات درمانی، تأمین دارو در ایام تشریق، ایجاد درمانگاه در مکاتب نه‌گانه و کنترل گرمازدگی با محلول‌های قرص جوشان ازجمله موارد مثبت امسال در امر پزشکی و درمانی هستند.

مرعشی ابراز امیدواری کرد که در ادامه عملیات حج، با انتقال زائران بدحال با پرواز‌های اول به کشور، می‌توان از فوت‌شدن یا آسیب‌رسیدن بیشتر به زائران پیشگیری کرد.

وی گفت: در دو روز گذشته، دو فوتی از زائران اهل سنت داشتیم و امیدواریم علمای حاضر در کاروان‌ها به زائران توصیه کنند تا از انجام‌دادن اعمال مستحبی مکرر که باعث می‌شود توانشان گرفته شود، پرهیز کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->