آیا مبتلایان به آستیگمات چشمی با لیزیک درمان می‌شوند؟ آیا تنهایی خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد؟ جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم ترفندهای شستشوی خودرو با کمترین آب و صرف زمان محدود یک هشدار مهم به زنان گیاهخوار راه‌اندازی «دادگاه صلح» در خراسان رضوی
سرخط خبرها

حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات

  • کد خبر: ۲۳۵۳۲۶
  • ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات
حمایت‌های چهارگانه ناظر بر ازدواج، اشتغال، جهیزیه و بیمه اجتماعی زوجین دهه شصتی از اتفاقات خوب و اثر گذار دولت سیزدهم برای دهه شصتی ها محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دهه شصتی‌ها همان گروه ۱۷میلیون نفری هستند که اغلب با شرایط سخت زندگی دست و پنجه نرم کرده اند، طبق آمار ارائه شده از مراجع ذیصلاح، از جمعیت متولدین دهه ۶۰ حدود ۱.۲ میلیون نفر از دختران و ۱.۸میلیون نفر از پسران هنوز مجرد هستند که ۲۱ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند و در هرم جمعیتی کشور، پنجره جمعیتی به حساب می‌آیند.

فرزندآوری این گروه تا حد قابل توجهی مشکلات جمعیتی کشور را کاهش می‌دهد، از طرفی در صورت عدم حمایت هدفمند از ازدواج این گروه، پدیده تجرد قطعی و آسیب‌های آن به شکل گسترده دامنگیر مسائل کشور خواهد شد.

جوان همسری و مدارای اجتماعی با پسران مجرد؛ دو عامل موثر بر تجرد قطعی

تردیدی نیست مباحث فرهنگی و اجتماعی عوامل اصلی شکل گیرید تجرد قطعی جوانان است؛ خدیجه زارعی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت سال گذشته در نشستی که به واکاوی این پدیده در ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفته بود: شاخص تجرد قطعی برای دختران سن ۴۵ سالگی و برای پسران سن ۵۰ سالگی است.

وی عدم آمادگی پسران برای ازدواج را یکی از عوامل اثرگذار در این موضوع دانسته و گفته بود: بسیاری تحصیلات، رشد و شکوفایی دختران را عامل تجرد می‌دانند در صورتی که فرصت برای جامعه بود، اما به رسمیت نشناختن رشد و شکوفایی و استعداد هویت جدید زنان در نظام سنتی خانواده و اینکه نتوانستیم برای این سیاست گذاری و استفاده کنیم، سبب تجرد دختران شد.

در چنین شرایطی دولت سیزدهم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف تشویق دختران و پسران بازمانده از ازدواج دهه ۶۰ به تشکیل خانواده و ازدواج، پیشگیری از ورود به سن تجرد قطعی و افزایش نرخ فرزندآوری و با توجه به مستندات قانونی موجود، اقدام به اجرای طرح ارائه تسهیلات تشویقی علاوه بر وام ازدواج به زوجینی کرد که هر ۲ متولد دهه ۶۰ و ساکن مناطق محروم هستند.

گروه هدف در این طرح حمایتی؛ جوانان متولد دهه ۶۰ ساکن در مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند؛ در سال ۱۴۰۰ در مرحله نخست طرح مذکور با هدف محرومیت زدایی و کمک به اقشار آسیب پذیر با تخصیص اعتبار۵۰ میلیارد تومانی، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در اختیار زوجینی قرار گرفت که هر دو متولد دهه ۶۰ و ساکن روستا‌های کشور بودند و در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده کردند.

در این خصوص معصومه فلاحیان اظهار کرد: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف تشویق و ترغیب دختران و پسران بازمانده از ازدواج متولد دهه ۶۰ به تشکیل خانواده، اقدام به طرح ریزی و اجرای برنامه تسهیل ازدواج جوانان متولد دهه ٦٠ در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت نموده است.

وی افزود: در این طرح متولدین دهه ۶۰ ساکن در مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در صورت ازدواج و احراز شرایط از تسهیلات ازدواج، خرید اقساطی جهیزیه و اشتغال برخوردار می‌شوند.

فلاحیان یادآور شد: سقف ۱۰۰ میلیون تومانی تسهیلات ازدواج، خرید اقساطی جهیزیه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و وام اشتغال ۲۰۰ میلیون تومان و مضاف بر تسهیلات مصوب بانک مرکزی بابت ازدواج و فرزند آوری از جمله این تسهیلات است.

وی، دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، عشایر یا ساکن روستا و یا شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت بودن، زوجین (هر دو زن و مرد مجرد) متولد دهه ۶۰ (متولدین ۱۳۶۰/۰۱/۰۱ تا ۱۳۶۹/۱۲/۲۹) باشند و تاریخ عقد زوجین از ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ تا ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ باشد را از شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات اعلام کرد. اینجا بخوانید.

تبادل تفاهم نامه همکاری با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم برای تخصیص اعتبارات سرفصل کارگشایی قانون بودجه ۱۴۰۰، ایجاد سامانه ثبت نام متقاضیان در پورتال معاونت و ثبت نام متقاضیان، معرفی واجدین شرایط دریافت تسهیلات به بانک جهت دریافت تسهیلات انجام شده است.

در این مسیر حمایت‌های چهارگانه ناظر بر ازدواج، اشتغال، جهیزیه و بیمه اجتماعی زوجین در نظر گرفته شده و مرحله بعدی نیز، تسهیلات تشویقی در اختیار زوجینی قرار گرفت که هر دو متولد دهه ۶۰ و ساکن روستا‌های کشور و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند و از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ (مصادف با روز ازدواج درج شده در تقویم) تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده کردند.

در مرحله دوم، طرح‌های حمایتی گسترش پیدا کرده و علاوه بر تسهیلات تشویقی ازدواج، به زوجین تسهیلات خرید اقساطی جهیزیه و اشتغال نیز اعطا خواهد شد. همچنین زوجین روستایی که تا به حال بیمه نشده اند، تحت پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند.

در این راستا سه تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در موضوع اعطاء تسهیلات اشتغال، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در موضوع اعطاء تسهیلات ازدواج و همچنین بیمه اجتماعی زوجین و بانک قرض الحسنه مهر ایران در موضوع اعطاء تسهیلات جهیزیه منعقد شد. از دیگر امتیازات اجرای فاز دوم طرح می‌توان به افزایش تعداد زوجین حمایت شده از ۳۴۶ زوج (در فاز اول) به هزار زوج اشاره کرد.

آنچه مسلم است حمایت از ازدواج جوانان می‌تواند بهترین روش برای افزایش نرخ رشد جمعیت باشد، تصور اینکه حداقل نیمی از جمعیت دهه شصتی‌ها در زمان باروری ازدواج کنند و بتوانند فرزند دار شوند، می‌تواند نرخ رشد جمعیت را تکانی اساسی بدهد؛ موضوعی که حجت الاسلام مهدی متقی فر دبیر قرارگاه جمعیت نیز به آن اشاره کرده و درباره تاثیر ازدواج در فرزندآوری گفته است: عوامل مختلفی در افزایش جمعیت تاثیرگذار هستند و اکنون حدود ۱۰ میلیون خانم و آقای در سن ازدواج و باروری داریم که اگر کمک کنیم نصف این تعداد ازدواج کنند و هر زوج، یک فرزند بیاورند ما از ۲.۵ درصد نرخ باروری عبور می‌کنیم و به میانگین مطلوب و بالاتر می‌رسیم.

هرچند آمار جداگانه‌ای از تعداد دهه شصتی‌هایی که موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند، وجود ندارد، اما دبیر قرارگاه جمعیت، تاکید کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده و ۸۵ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کرده اند.

او درباره ۱۵ درصد بقیه که تا پایان سال گذشته موفق به دریافت وام خود نشده بودند، نیز متناسب نبودن اعتبار بانک مرکزی با تعداد کسانی که می‌خواهند وام را دریافت کنند و سلیقه‌ای عمل کردن برخی روسای بانک‌ها برای دریافت چند ضامن به جای یک ضامن را از جمله مشکلات دریافت تسهیلات ازدواج اعلام کرده بود.

متقی فر، پیگیری و رفع مشکلات را از وظایف معاونت جوانان عنوان کرد و گفت: عملکرد ما به گونه‌ای است که هر ماه از بانک مرکزی آمار وام ازدواج را پیگیری کرده و از طریق ستاد ساماندهی با ریاست استانداران، درصدد رفع مشکلات هستیم و نتایج خوبی هم تاکنون به دست آمده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موجب شده است تا تلاش‌ها برای رفع مشکلات دریافت تسهیلات ازدواج ادامه داشته باشد و دولت‌ها این امر را موضوعی جدی تلقی کنند.

ثبت‌نام وام دهه شصتی‌ها تمدید شد

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اوایل خردادماه امسال از تمدید زمان ثبت‌نام وام دهه شصتی‌ها در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این طرح از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و در آن سال حدود ۴۰۰ زوج توانستند از آن برخوردار شوند؛ در ۱۴۰۱ به دلیل تخصیص نیافتن بودجهف این تسهیلات پرداخت نشد، اما در سال ۱۴۰۲ مجدد و با مبلغ بیشتر به جریان افتاد.

انسیه خزعلی یادآور شد: میزان این تسهیلات در مجموع ۵۰۰ میلیون تومان است که سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید اقساطی جهیزیه و ۲۰۰ میلیون تومان وام اشتغال در نظر گرفته شده است.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۲۳۰۰ زوج در سامانه ثبت‌نام و معرفی حدود ۱۲۰۰ زوج واجد شرایط به بانک‌ها برای دریافت این وام، تاکید کرد: ارائه این تسهیلات در سال ۱۴۰۳ نیز تمدید شده است و تا زمانی که بودجه وجود دارد محدودیتی برای کسانی که شرایط دریافت این وام را داشته باشند، نیست.

در همین راستا ۲۴ خردادماه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم تفاهم‌نامه‌ای را برای سال ۱۴۰۳ با هدف ارتقا و بهبود وضعیت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی زوجین روستایی امضا کردند تا ضمن پیشگیری از تجرد قطعی، برای جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر نیز موثر باشد.

بر اساس این تفاهم‌نامه تسهیلات اشتغال ۲۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه ۴ درصدی به زوجین روستایی متولد دهه ۶۰ در سال جاری پرداخت می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->