به گزارش شهرآرانیوز، حالا دیگر از سال تحصیلی آینده، هم اولیا، هم دانش آموزان و هم مدارس میدانند که طرف حسابشان کیست و همه درخواست ها، سؤال وجوابها و حتی انتقادها و پیشنهادهایشان هم در یک سامانه کاملا برخط و مشخص، قابلیت ثبت و ضبط، رصد و پیگیری را دارد.
قرار است با تشکیل این مدیریت واحد در بستر یک سامانه مشخص، همه چیز از اطلاعات فردی دانش آموز گرفته تا انتخاب نوع خودرو برای سرویس دهی، اطلاعات ثبت آدرس منزل دانش آموز، نام شرکت و راننده و حتی چگونگی محاسبه حق سرویس براساس کیلومتر و مسافت، همه به روز و روشن و واضح در سامانه سپند قابل دریافت و مشاهده باشد و تمام چالشها در پشت پرده و حتی حواشی کار سرویس دهی مدارس به پایان برسد.
۲۱ آبان سال گذشته بود که در گزارشی با تیتر «دوردور تخلف در سرویسهای زیردرختی مدارس»، از بروز معضلی در حوزه سرویس دهی دانش آموزان در مشهد نوشتیم. در آن گزارش گفتیم که در سایه برخی سرویسهای زیردرختی، دلالان و سودجویان با ارتباط گیری شخصی با برخی مدارس، کاملا در سایه و بدون گذراندن دورههای مختلف تأییدی سازمان تاکسی رانی، راننده سرویس مدرسه قلمداد میشدند و به دنبال آن اولیا و دانش آموزان بدون هیچ آگاهی، این قبیل رانندگان را به عنوان راننده سرویس تأییدشده سازمان تاکسی رانی و آموزش وپرورش میپذیرفتند.
درست در همین جا بود که بسیاری از تخلفات ازقبیل دریافت حق سرویسهای غیرمتعارف، سوار کردن دانش آموزان بیش از حد مجاز و استاندارد خودرو و نداشتن تأییدیههای روانی و پزشکی رانندگان و به دنبال آن مشکلات بی شمار خانوادهها رقم میخورد.
این موضوع در آذر همان سال، در گزارشی دیگر و با پیگیری مجدد ما از وزارت کشور و البته متولیان استانی و شهری به اینجا رسید که بالاخره پایانی بر یک ابلاغیه دوبخشی رقم خواهد خورد؛ بدین معنا که اگر تا پیش از این، براساس متن ابلاغیه مصوب سال ۹۷ در زمینه ناوگان حمل ونقل دانش آموزی، آموز ش وپرورش به عنوان کارفرما و سازمان تاکسی رانی به عنوان عضو اجرایی مشخص شده بودند، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دو بخشی بودن این ابلاغیه مصوب که تا به امروز دلیل اصلی بروز تخلفات در حوزه سرویس مدارس بوده است، پایان میپذیرد و صفر تا صد کار برعهده سازمان تاکسی رانی قرار خواهد گرفت.
حالا در همین راستا به استناد بند ۱۰ از ماده یک «آیین نامه اجرایی حمل ونقل دانش آموزی» هیئت وزیران در سال گذشته، سامانه «سپند» با هدف سامان دهی مدیریت و نظارت بهینه بر حمل ونقل دانش آموزی و رصد و پایش ناوگان شرکتها و ناوگان فعال با راهبری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، طراحی و راه اندازی رسمی شده است.
اردیبهشت امسال بود که مصوبه سال گذشته هیئت وزیران بالاخره بر بستر اجرا نشست و مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد هم خبر داد: اولیای متقاضی سرویس مدارس در مشهد، باید تا نیمه تیر در سامانه سپند ثبت نام کنند. مرتضی چایچی مطلق این نکته را هم گفته بود که والدین در فرایند ثبت نام و ثبت درخواست، نگران تغییرات احتمالی آدرس محل سکونت یا مدرسه نباشند؛ چون امکان ویرایش اطلاعات ثبت شده تا قبل از تخصیص سرویس، برای اولیا وجود دارد. تخصیص سرویس هم با هماهنگی اولیا صورت میگیرد.
به گفته او، برابر آییننامه اجرایی حملونقل دانشآموزان مصوب هیئت وزیران، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ متولی امر سرویس مدارس، شهرداریها هستند، از همین رو مطابق تبصره ۱۰ ماده یک آیین نامه یادشده و با هدف نظارت یکپارچه، مستمر، دقیق و برخط عملکرد دستگاههای اجرایی، شرکت ها، رانندگان سرویس مدارس و اولیای متقاضی سرویس مدارس، سامانه پایش ناوگان دانشآموزی با نام اختصاری «سپند» را وزارت کشور به بهره برداری رسانده است.
در سامانه سپند همه اطلاعات مربوط به رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت شده و دردسترس والدین قرار گرفته است و امکان نظارت برخط بر نحوه سرویسدهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم است.
اگرچه تشکیل یک مدیریت واحد برای پاسخگویی و مدیریت ناوگان حمل ونقل دانش آموزی در کشور، بارقههایی از امید را در دل اولیای دانش آموزان روشن کرد، فرازونشیبهای ثبت نام در این سامانه برای اولین سال اجرای رسمی آن، اعم از اختلال در سامانه، سرعت کم پردازش اطلاعات و بارگذاری آن در سامانه، مدت زمان محدود ثبت نام و... روی دیگری از آغازبه کار سامانه بود که ما را بر آن داشت بار دیگر به سراغ مرتضی چایچی مطلق، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهرداری مشهد، برویم.
در این زمینه با حوزههای متولی ارتباط گرفتیم و با پیگیریهای صورتگرفته، مهلت ثبت نام تا ۱۵ تیر تمدید شده است. باتوجه به ضرورت تنظیم و تخصیص شرکتها و متعاقبا تخصیص ناوگان، به تقاضاهای ثبت شده و زمان بر بودن فرایند آن، از والدین تقاضا میشود در مهلت تعیین شده برای ثبت نام فرزند خود در سامانه اقدام کنند.
در این سامانه متقاضیان علاوه بر ثبت مشخصات فردی والدین و دانشآموز، موقعیت مکانی منزل و مدرسه را روی نقشه تعیین میکنند تا برای این کار برنامهریزی لازم بشود. اولیا میتوانند رأسا برای ثبت نام و تکمیل مراحل آن در سامانه سپند اقدام کنند. در سامانه نوع خودرو مشخص شده است و اولیای دانشآموزان میتوانند خودروی سواری، تاکسی ون و... را انتخاب کنند.
نکته مهمی که لازم است اولیا آن را رعایت کنند، این است که کد مدرسه را از کارنامه فرزندشان، استخراج و در سامانه ثبت کنند و اگر مدرسه مربوط در فهرست مدارس ثبت شده در سپند نبود، از طریق انتخاب گزینه «مدرسه در لیست پیدا نشد؟»، اقدام کنند و البته موقعیت مکانی آن را هم بر روی نقشه علامتگذاری کنند.
ثبت شرکتها و پیمانکاران متقاضی حملونقل دانشآموزی هم در سامانه فعال شده است. این بخش پروژه از ۲۵خرداد آغاز شده است و تا پایان تیرماه ثبت نام شرکتهای مجری حمل و نقل دانش آموزی در سامانه سپند، انجام میشود و شهرداریها آن را تأیید میکنند. در سامانه سپند، همچنین اطلاعات مربوط به رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت میشود و دردسترس والدین قرار میگیرد.
به منظور افزایش کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت برخط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است. همه تلاش ما در سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد، ایجاد بستری مناسب و امن برای حمل و نقل دانش آموزان است تا اولیا و دانش آموزان بتوانند از ابتدای سال تحصیلی جدید، از ظرفیت این ناوگان بهرهمند شوند. از خانوادهها درخواست میکنیم به هیچ وجه از خودروهای مسافربر غیرمجاز برای سرویس دهی فرزندشان استفاده نکنند.
معمولا علت نمایش خطای «این دانش آموز متعلق به شما نمیباشد» این است که والدین در زمان ثبت نام اولیه در سامانه سپند، یک بار به اشتباه کدملی دانش آموز را به جای کدملی ولی دانش آموز وارد میکنند. زمانی که متوجه این موضوع میشوند، دوباره کدملی والدین را ثبت میکنند که در مرحله افزودن کدملی دانشآموز، سامانه خطای اعلام شده را نمایش میدهد.
والدینی که این مشکل را دارند، در مرحله اول میتوانند از بخش تنظیمات، کدملی خود را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد، از پنل کاربری خود، بخش تیک درخواست حذف کدملی دانش آموز را فعال کنند یا با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و حذف کدملی دانشآموز را درخواست کنند.
والدین دقت کنند که هنگام ثبت کدملی و شماره همراه و سایر دادههای عددی، حتما زبان صفحه کلیدشان، انگلیسی باشد. درضمن شمارههای پشتیبانی سامانه سپند، ۶۶۹۲۸۵۳۴ و ۶۶۹۲۸۵۰۷ با پیش شماره ۰۲۱ است و پشتیبانان در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۱۵ پاسخگو هستند.
نرخ و هزینه دریافتی برای سرویس مدارس هرسال را شورای شهر مشهد تصویب میکند و شرکتها موظف هستند براساس همان نرخ، هزینههای مربوط را از خانوادهها بگیرند. همچنین بعد از تصویب بهای خدمات در شورای اسلامی شهر و تأیید فرمانداری، نرخ نامه و جدول مسافت در سامانه بارگذاری خواهد شد.
والدین میتوانند از طریق سایت سازمان به آدرس https://taxi.mashhad.ir و همچنین کانال اطلاعرسانی حملونقل دانشآموزی در شبکههای مجازی به آدرس https://eitaa.com/servismadaresmashhad برای دریافت نرخنامه، اطلاع تکمیلی ثبت نام، دریافت پاسخ سؤالات متداول، فهرست شرکتهای حملونقل دانشآموزی و اخبار این حوزه اقدام کنند و مشکلات خود را با ما درمیان بگذارند.
این کار تخلف است و در صورت بروز، مشاهده یا دریافت گزارش چنین تخلفاتی، موضوع از طریق سازمان تاکسی رانی مشهد، بررسی و پیگیری میشود و در هیئتهای انضباطی براساس ضوابط و قرارداد بینابین، با شرکت یا راننده متخلف برخورد قانونی خواهد شد. والدین در چنین مواقعی میتوانند شکایت خود را به شرکت مربوط اعلام کنند و در صورت نیاز، در گام بعدی با مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد به شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. سازمان تاکسی رانی هم در اسرع وقت موضوع را بررسی و نتیجه را به والدین اعلام خواهد کرد.