زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان دستورالعمل جدید عربستان برای انتقال آب زمزم از سوی حجاج تأثیر خواب باکیفیت بر جلوگیری از سکته تجویز دارو‌های خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف است ادامه خدمت‌رسانی هلال احمر در عربستان تا هشتم محرم چند راهکار برای افزایش استقلال در کودکان نوروبیون برای چه کسانی مفید است؟ پلیس اماکن با فعالیت "اتاق‌های فرار" موافق است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١٠ تیر ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری در برخی نقاط استان تمدید مهلت پذیرش اسناد بستری مشمول تأخیر بازنشستگان کشوری تا پایان شهریور ۱۴۰۳ نحوه محاسبه رقم افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری اعلام شد + جدول
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بررسی شگردهای تکراری ساقان و کلاهبرداران

  • کد خبر: ۲۳۵۸۹۶
  • ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
بررسی شگردهای تکراری ساقان و کلاهبرداران
شگرد‌های به کار گرفته شده در بسیاری از پرونده‌های سرقت، کلاهبرداری و قاچاق کالا تکراری است. امروز مروری بر چند پرونده سرقت، کلاهبرداری و قاچاق کالا داشته ایم که با تلاش پلیس مشهد، متهمان ناکام ماندند.

به گزارش شهرآرانیوز، متهمان در این پرونده‌ها بدون هیچ تنوعی همان راه متهمان قدیمی را می‌روند و خیلی زود دستگیر می‌شوند. همچون سارقی که پس از دستبرد به چندین مدرسه در یک ضایعاتی هنگام فروش اموال مسروقه دستگیر شد.

یا یک قاچاقچی عمده که بیش از یک‌میلیارد تومان کالا را از مقصدی نامعلوم بار زده بود و به سمت مشهد می‌تاخت که نتوانست از باغچه بگذرد و چند متهم دیگر نیز با وجود اینکه می‌خواستند مقابل چشم مأموران آفتابی نشوند، تیزبینی پلیس آنها را خلع سلاح کرد. حالا سردار احمد نگهبان، جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی، در ادامه جزئیات این پرونده‌ها را تشریح می‌کند.

قرض‌دادن پول به یک کلاهبردار

مشکلش آن‌قدر حاد بود که مجبور شده بود به دوست و آشنا رو بزند و از هر که می‌توانست پول قرضی بگیرد. مدتی از این ماجرا گذشته بود که یک به یک این افراد برای دریافت پولشان به صف شدند، این درحالی بود که فرد قرض‌گیرنده مدعی شد هیچ پولی از کسی به صورت قرضی نگرفته است. اما این افراد به او پیامی نشان دادند که در یکی از شبکه‌های اجتماعی از او دریافت کرده بودند. 

مرد میان‌سال متحیر از این موضوع اعلام کرد که او این پیام‌ها را نداده است. در این میان یکی از قرض‌دهندگان که متوجه ماجرا شده بود، به مرد میان‌سال توضیح داد که احتمالا گوشی‌اش هک شده و یک کلاهبردار پشت این جریان است.
با هدایت همان فرد، مرد میان‌سال بعد از شکایت قضایی به پلیس فتای مشهد راهنمایی شد و از فردی ناشناس شکایت کرد.

بررسی‌های اولیه در این پرونده مشخص کرد که او چندی پیش پیامی در فضای مجازی دریافت کرده و وارد لینکی شده که بدافزار بوده است و فردی ناشناس به محتوای گوشی او دسترسی یافته و با سوءاستفاده از این موقعیت، پیام‌هایی به مخاطبانش در یک شبکه اجتماعی داده است و تقاضای پنج تا ۱۰ میلیون تومان قرض را داشته است.

در این میان تعدادی از این افراد بدون اینکه توجه کنند که شماره حساب اعلامی متعلق به این فرد نیست، مبالغی را واریز کرده‌اند تا جایی که فرد شیاد با این شگرد درمجموع ۷۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است. کارآگاهان سایبری پلیس فتای مشهد ضمن مسدودکردن حساب‌های فرد کلاهبردار با بهره‌گیری از روش‌های علمی، متهم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی‌اش، او را پس از هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند. متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

یک قاچاقچی در باغچه گیر افتاد

دقیقا مشخص نیست کالا‌ها را از کجا بارگیری کرده و کجا قرار بوده است تخلیه کند. آنچه تاکنون در این پرونده محرز است، موضوع انتقال کالا‌های قاچاق از غرب کشور به مشهد بود که متهم با اطلاعات محرمانه‌ای که به پلیس مشهد رسیده بود، گرفتار قانون شد. اولین اعلام این شیادی را مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌شمالی به پلیس آگاهی مشهد اعلام کردند.

براساس این اطلاعات، راننده یک تریلی با انبوهی از کالا‌های قاچاق به سمت مشهد در حرکت بود. مأموران دو استان در پیگیری این پرونده با یکدیگر همدل شده و عملیات مشترکی را آغاز کردند. مأموران با رصد لحظه به لحظه محموله به محض ورود به حوزه استحفاظی شهرستان مشهد به همراه تیمی از مأموران بخش انتظامی احمد‌آباد در عوارضی باغچه وارد عمل شدند. 

در این عملیات تریلی با علائم هشداردهنده متوقف و در بازرسی از آن مقادیر زیادی کالای قاچاق شامل؛ دوازده دستگاه کولر گازی، هفت دستگاه چای‌ساز، ۳۴‌دستگاه انواع اسپرسوساز، تعدادی جارو برقی، ماکروفر، آب‌میوه‌گیری و ۴۱۹‌هزار نخ سیگار قاچاق بدون هرگونه مجوز گمرکی کشف شد. ارزش محموله کالای قاچاق کشف‌شده برابر اعلام کارشناسان گمرک یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. در ادامه این خودرو توقیف و راننده متخلف پس از تشکیل پرونده مقدماتی به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شد.

سارق کابل‌ها را پلیس گرفت

تابه‌حال بار‌ها از سارقانی نوشته‌ایم که هنگام سرقت دچار حوادث مرگ‌بار شده‌اند، به‌ویژه سارقان کابل‌های برق که تقریبا با جان خود بازی می‌کنند و هرلحظه امکان وقوع حادثه‌ای تلخ پیش رویشان هست. موضوعی که در روز‌های گذشته پلیس مشهد را برای دستگیری یکی از همین سارقان به خط کرد. گزارش سرقت‌های شبانه کابل‌های برق در منطقه قاسم‌آباد مشهد، منجر به ورود مأموران دایره تجسس کلانتری قاسم‌آباد به پرونده شد. 

تحقیقات در این رابطه آغاز شده بود تا اینکه بامداد دو روز قبل، یکی از تیم‌های گشتی در محدوده بولوار امامیه، متهم را در حال سرقت کابل برق یک مغازه می‌بیند و قبل از فرار متهم را دستگیر می‌کنند. این متهم که پنج فقره سابقه کیفری نیز دارد، تاکنون به ۳۶‌فقره سرقت شبانه کابل‌های برق مغازه‌ها و خانه‌های شهروندان در منطقه قاسم‌آباد اعتراف کرده است. او نیز پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

مدارس، طعمه لذیذ سارقان

یک هفته از تابستان گذشته و بیشتر مدارس تعطیل شده‌اند. با آغاز این تعطیلات طولانی بیشتر از مربیان و دانش‌آموزان، برخی سارقان خوشحال هستند، چون طعمه‌های لذیذی پیش رویشان هست و به‌راحتی می‌توانند از دیوار کوتاه مدارس بالا بروند. 

موضوعی که در هفته گذشته منجر به شکایت‌های متعددی به پلیس شده بود و مسئولان مدارس از سرقت لوازم مدرسه شکایت کرده بودند. در پی گزارش این سرقت‌ها از مدارس روستا‌های محدوده بولوار شاهنامه، افسران پاسگاه فردوسی تحقیقات خود را آغاز کردند و با بررسی دقیق سرقت‌ها و آثار به‌جامانده در صحنه، به فردی سابقه‌دار مظنون و او را به‌طور نامحسوس زیرنظر گرفتند. 

تیم رسیدگی‌کننده پرونده پس از جمع‌آوری ادله و مستندات کافی، متهم را در حال فروش قسمتی از اموال مسروقه به یک ضایعاتی دستگیر کردند. متهم سی و دو ساله در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بود و پس از انتقال به پاسگاه در رویارویی با ادله و مستندات پلیس به هشت فقره سرقت از مدارس بدون تجهیزات ایمنی در حاشیه شهر مشهد اعتراف کرد. این متهم نیز پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->