جزئیات عفو و تخفیف مجازات محکومان به‌مناسبت اعیاد قربان و غدیر ۱۴۰۴ اطلاعیه دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال دوم تحصیلی آیا برنامه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان، فردا (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) تغییر خواهد کرد؟ فعالیت دفاتر ثبت ازدواج امروز (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) تا ساعت ۲۱ ادامه دارد نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۴ در موعد مقرر برگزار می‌شود نحوه فعالیت‌ دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تردد در تمامی محور‌های مواصلاتی کشور روان است (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) مهلت ثبت‌نام وام ۵۰ میلیون تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، فردا (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) خسارت محدود به برخی نواحی سایت هسته‌ای فردو در پی حملات اسرائیل به ایران هیچ پروازی در فرودگاه‌های کشور تا اطلاع ثانوی انجام نخواهد شد مرخصی رؤسای ادارات شهرستان نیشابور تا اطلاع ثانوی لغو شد هیچ حمله جدیدی به مراکز نظامی و هسته‌ای اصفهان نشده است آیا امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار خواهد شد؟ تغییر زمان برگزاری آزمون و لغو مصاحبه‌های دکتری دانشگاه پیام نور در روز یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ اعلام آمادگی پرستاران برای حضور در خطوط پدافند درمانی دستگیری ۵ متخلف انتشار اخبار مرتبط با اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در یزد هشدار پلیس فتا: به تماس تلفن‌های خارجی پاسخ ندهید آگهی فروش F-۳۵ اسراییلی در سایت دیوار قطار فوق العاده مشهد-تهران برقرار شد (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) چطور به سوالات کودکان درباره جنگ و درگیری پاسخ دهیم؟ درب خوابگاه‌های دانشگاه تهران تا اطلاع ثانویه باز می‌ماند دانشگاه شهید بهشتی: امتحانات نیمسال دوم با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دقایقی قبل صدای چند انفجار در شهر کرمانشاه شنیده شد دانشگاه شهید بهشتی: به‌زودی قدرت هسته‌ای ایران را به نمایش خواهیم گذاشت آمار غیررسمی شهدای حمله تروریستی اسرائیل به ایران پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا اواسط هفته آینده وزارت آموزش و پرورش: امتحانات باقی‌مانده خرداد ماه طبق روال برگزار می‌شود
سرخط خبرها

کودکانی که در دنیای مجازی قرنطینه شدند

  • کد خبر: ۲۳۵۹۳
  • ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کودکانی که در دنیای مجازی قرنطینه شدند
تکتم جاوید کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی

همه مشغول زندگی عادی و روزمره خود بودند که ناگهان با یک بیماری غافلگیر شدند. هیچ‌کس آمادگی این تغییرات را نداشت؛ هیچ‌کس به این فکر نمی‌کرد که اگر روزی مجبور شد تنها در خانه بماند چه برنامه‌ای را عملی کند. حالا روزها و هفته‌هاست که این تعطیلی شروع شده و ادامه یافته است.

از زمانی که حکم بسته‌شدن مدارس قطعی شد و دانش‌آموزان در خانه ماندند، اندک‌اندک آسیب‌های ریزودرشت این رهاشدگی بروز کرد. وزارت آموزش‌وپرورش مدتی را در سرگردانی گذراند؛ انگار این اتفاقات را باور نداشت! البته، بعد از اینکه تعطیلی طولانی‌ شد، مسئولان این وزارتخانه آهسته‌آهسته تصمیماتی گرفتند و کارهایی کردند که این سیستم کهنه، ضعیف و پر از ایرادواشکال را جانی بدهند و هوای دانش‌آموزان را داشته‌ باشند، تا به‌اصطلاح رشته‌کار از دستشان درنرود، اما هنوز هم که هنوز است، بعد از گذشت نزدیک به 50 روز از تعطیلی رسمی مدارس، نه برنامه ویژه‌ای برای آموزش داریم و نه تصمیمی قطعی برای آینده دانش‌آموزانی ازقبیل کنکوری‌ها که سرنوشت آن‌ها به‌شدت با این وضعیت گره خورده ‌است.

اما این‌طرف ماجرا دو گروه درگیرند، یک گروه والدینی که نگران وضعیت اقتصاد، اجتماع، کار و بدتر از همه ابتلا به بیماری هستند و همچنین نمی‌دانند با فرزندانی که روی دستشان مانده‌اند چه کنند. بحث از این گروه و آموزش‌وپرورش را کنار می‌گذاریم؛ موضوع اصلی ما گروه سوم، یعنی دانش‌آموزان یا همان بچه‌های عموما 6 تا 18ساله، است که این‌روزها در بلاتکلیفی محض به‌سرمی‌برند. حقیقت این است که، علی‌رغم تلاش‌های اندک و کم‌ثمر مسئولان و والدین، دانش‌آموزان در‌این‌مدت به‌حال خودشان رها شده‌اند. البته، دانش‌آموزان نخبه یا علاقه‌مند به درس و تحصیل (که البته تعدادشان بسیار اندک است) در خانه هم درس‌ومشق را فراموش نمی‌کنند. اما، از این گروه که بگذریم، می‌توانیم بگوییم دراین‌مدت اغلب دانش‌آموزان از مسیر یادگیری پرت افتاده‌اند. در‌این‌مدت، وضعیتی شبیه ایام تابستان پیش آمده است: هیچ دانش‌آموزی را سراغ دارید که در تابستان درس‌های سال قبل و بعد را مرور کند؟!

حال، سؤال این است که دانش‌آموزانی که این‌روزها درس نمی‌خوانند چه می‌کنند. پاسخ این است که نشسته‌اند پای بازی‌های رایانه‌ای و تلفن‌همراه را حتی لحظه‌ای از خودشان جدا نمی‌کنند! ازنظر والدینی که تنها یک فرزند دارند و همه هم‌وغمّشان این است که دختر یا پسرشان چیزی از مال دنیا کم نداشته ‌باشد، تلفن‌همراه داشتنِ او از واجبات است، که انصافا هم در این ایام خوب سرگرمشان کرده ‌است! بازی‌های رایانه‌ای و کارتون‌ها هم دیگر وقتی برای درس‌خواندن و فکرکردن به مدرسه نمی‌گذارد. از دیدگاه روان‌شناسی، دراین‌مدت، فرزندان به‌طور‌حتم بیشترین آسیب را از شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای دیده‌اند، آسیب‌هایی روانی که در دیدن تصاویر و برنامه‌های مبتذل و خشونت‌آمیز ریشه دارند و همچنین آسیب‌هایی جسمی که از بی‌تحرکی، نشستن‌های طولانی‌مدت و درنتیجه اضافه‌وزن گریبانگیر فرزندان ما شده‌اند، کودکانی که در نبود کنترل و نظارت والدین در دنیایی سیر کرده‌اند و می‌کنند که دنیای آن‌ها نبوده و نیست. شاید والدین حالا متوجه این اثرات مخرب نشوند، اما دیریازود، وقتی همه‌چیز به روال عادی خود برگشت، خواهند دید که فرزندشان دچار افت‌تحصیلی شده، تمرکزش بر یادگیری را ازدست داده و از همه بدتر آن‌قدر به تلفن‌همراه و رایانه‌اش وابسته شده که باید همچون یک فرد معتاد ترکش داد! رفتارهایی همچون انزوا، گوشه‌گیری، اضطراب، پرخاشگری، کم‌تحملی، و رفتارهای تکانشی ناشی‌از اعتیاد به شبکه‌های مَجازیِ غیرمجاز و بازی‌های رایانه‌ای هستند. توصیه من این است که در فرصت باقی‌مانده، تاحدی‌که می‌توانید، کنترل خود بر رفتارهای فرزندتان را بیشتر کنید. یادتان هم باشد که پس از تمام‌شدن قرنطینه از یک روان‌شناس یا مشاور کودک‌ونوجوان کمک بگیرید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->