برخورد خودرو با ستون برق در مشهد یک مصدوم برجای گذاشت جزییات کشف اسکلت انسان در جریان لوله‌کشی + عکس آتش سوزی منزل مسکونی یک مصدوم برجای گذاشت (۱۰ تیر ۱۴۰۳) همه چیز درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ + جزئیات از انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی خودداری کنید زوج مواد فروش در شرق مشهد به دام افتادند (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چگونه فرزندانی مستقل داشته باشیم دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان دستورالعمل جدید عربستان برای انتقال آب زمزم از سوی حجاج تأثیر خواب باکیفیت بر جلوگیری از سکته تجویز دارو‌های خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف است ادامه خدمت‌رسانی هلال احمر در عربستان تا هشتم محرم چند راهکار برای افزایش استقلال در کودکان
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۶۵۶۱
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود
کم‌آبی شدید بدن سبب بیهوشی می‌شود و اگر برطرف نشود، مرگ را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آب بعد از اکسیژن مهم‌ترین عامل ادامه حیات است. ما می‌توانیم هفته‌ها بدون غذا بمانیم، اما بدون آب فقط چند روز زنده خواهیم ماند. آب یکی از ترکیبات اصلی بدن است که تقریباً حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد و همچنین در داخل و خارج سلول‌ها وجود دارد.

آب از طریق غذایی که می‌خوریم و نوشیدن آب جذب بدن می‌شود. در یک فرد سالم، میزان آب دریافتی و آب از دست رفته تقریباً برابر است.نیاز یک فرد به آب بسته به ساختار بدنی، سن، فعالیت، عادات غذای و آب و هوا بستگی دارد. فعالیت زیاد حرارت تولید شده در بدن را زیاد می‌کند و این امر سبب می‌شود تا آب بیشتری به بدن برسد.

در چه صورت بدن به آب بیشتری نیاز دارد

باید بدانید مصرف شیرینی، نیاز به آب دریافتی را برای رقیق کردن شیرینی در درون معده افزایش می‌دهد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در آب و هوای گرم مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای و قندی مانند خرما به تعادل آب بدن کمک می‌کند، چون در اثر سوختن در بدن تولید آب می‌کنند. همچنین نوشیدنی‌های همچون چای، قهوه، کاکائو، دیورتیک یا ادرار آور هستند که دفع آب از بدن را افزایش می‌دهند، پس یکی از ساده‌ترین کار‌هایی که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید نوشیدن آب بیشتر است.

هنگامیکه آب بدن به اندازه دو درصد وزن بدن از دست می‌رود، عارضۀ کم آبی در بدن شروع می‌شود، هرگاه آب دفع شده از بدن بیش از آب دریافتی بدن باشد، آب بدن تخلیه می‌شود. هنگام کاهش آب بدن تغییراتی در بدن شخص رخ می‌دهد شامل تشنگی، ضعف، از دست دادن وزن بدن، خشکی پوست، افزایش ضربان قلب و گیجی از نشانه‌های بارز آن است.

اگر کم آبی بدن برطرف نشود، اندام‌های حیاتی توانایی انجام وظیفه خود را از دست خواهند داد و اگر باز هم کم آبی برطرف نشود بیهوشی و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

دلیل اصلی بسیاری از سردرد‌ها و خستگی‌ها کمبود آب در بدن

اصولاً بهترین زمان‌های نوشیدن آب، حدود نیم ساعت قبل از غذا و حدود ۲ تا ۳ ساعت بعد از غذا است. تقریباً آب آشامیدنی سه ساعت بعد از نوشیدن از کلیه‌ها دفع می‌شود، پس همواره خود را به نوشیدن آب زیاد عادت دهید. البته افرادی که مشکل کلیوی دارند و یا بیمار هستند حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

آب در بدن باعث جذب برخی ویتامین‌ها و مواد غذائی می‌شود، به کبد وکلیه‌ها کمک می‌کند تا سموم بدن را بهتر دفع کنند، همچنین نوشیدن آب فراوان نقش اساسی در کمک به درمان برخی از بیماری‌ها مانند سنگ‌های کلیوی، یبوست، اسهال بر عهده دارد. در اغلب اوقات دلیل اصلی بسیاری از سردرد‌ها و خستگی‌ها کمبود آب در بدن است.

آب مورد نیاز بدن از طریق آب آشامیدنی آب موجود در مواد غذایی سبزیجات، میوه‌جات، گوشت و غلات و آبی که از سوخت و ساز و فعل و انفعالات شیمیایی در بدن بدست می‌آید، تأمین می‌شود. روزانه حداقل ۲ لیتر آب (۸ لیوان) بنوشید. لازم به تذکر است که از سایر نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های تجارتی بجای آب استفاده نکند.باید یادآوری کرد که این مقدار آب در هوای گرم، فعالیت بدنی شدید، ورزش و تب افزایش می‌یابد.

کودکان و سالمندان در برابر کم آبی حساس‌ترند

کودکان و سالمندان از گروه‌های سنی بسیار حساس در برابر کم آبی هستند. بطور طبیعی در کودکان میزان درصد آب بدن زیاد است و از این رو در برابر کم آبی کم طاقت و آسیب پذیر‌تر می‌شوند، در سالمندان نیز با افزایش سن تا حدودی مکانیسم تشنگی دچار اختلال می‌شود و کمتر احساس تشنگی می‌کنند که منجر به کم آبی بدنشان می‌شود. پس در فصول گرم سال مانند تابستان به مقدار آب دریافتی کودکان و سالمندان بیشتر توجه شود تا دچار کم آبی، بی‌آبی و عوارض ناشی از آن نشوند. 

علائم کم‌آبی را بشناسید

تکرر ادرار، تشنگی زیاد، پوست و لب خشک، خستگی و بی‌حالی بدون دلیل و سردردها مکرر از علائم کم آبی بدن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->