گزینه اصلی جایگزین بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات، چه‌کسی است؟ مجری مناظره‌های مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ کیست؟ آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی به دلیل پُر شدن زندان‌های رژیم صهیونیستی + فیلم اژه‌ای: مردم انتظار دارند نامزد‌های انتخابات ملتزم به رعایت قانون باشند باقری‌کنی: نیازمند اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هستیم رئیس عقیدتی‌سیاسی منطقه پدافند هوایی شمال شرق: مرزبانان، حافظان امنیت و هویت ملی کشور هستند طحان‌نظیف: هیچ شکایت و اعتراضی از سوی نامزد‌ها دریافت نکردیم تشکیل جلسه شورای امنیت در راستای بازسازی غزه ویدئو | روایت مخبر از اولین جلسه با رهبر معظم انقلاب، پس از شنیدن خبر سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور افزایش ۷ درصدی مشارکت مشهدی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری مشهدالرضا (ع)، مهیای آیین چهلم شهید جمهور | فرمانده کل سپاه، سخنران مراسم اربعین شهید رئیسی در مشهد ترازوی انتخابات و تولید قدرت از منظر حاکمیت مردم رهبر معظم انقلاب: آقایان نامزد‌های محترم ریاست جمهوری! به یکدیگر اهانت نکنید + فیلم زمان نخستین مناظره تلویزیونی پزشکیان و جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + جزئیات جزئیات برنامه‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون هلال احمر فلسطین: برای جلوگیری از فاجعه انسانی باید گذرگاه‌ها به غزه باز شود ارتش رژیم صهیونیستی به زخمی ‌شدن ۱۸ نظامی خود اعتراف کرد جلیلی: کشور ما یک جهان فرصت در اختیار دارد | باید قدر زمان را بدانیم بن گویر: آتش بس اعلام شود از کابینه می‌روم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

باقری‌کنی: نیازمند اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هستیم

  • کد خبر: ۲۳۶۷۵۸
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
باقری‌کنی: نیازمند اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هستیم
سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نیازمند اقدام قاطع و فوری جامعه جهانی برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری‌کنی در مراسم بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، در سخنانی با اشاره به تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده از بمب هسته‌ای علیه مردم غزه و استفاده این رژیم از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی علیه مردم فلسطین گفت: امروز کشور‌هایی پشت جنایت‌های این رژیم هستند که در موضوع بمباران شیمیایی مردم سردشت نیز در پشت رژیم صدام قرار داشتند.

وی ادامه داد: دولت‌های غربی همچون آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا بیشترین نقش را در تجهیز رژیم صدام دیکتاتور به این سلاح‌ها داشتند و این امکان را به رژیم صدام دادند که بار‌ها از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و نظامیان ایران استفاده کند.

حامیان تجاوز رژیم عراق به ایران اجازه ارسال دارو‌های مجروحان شیمیایی به ایران را نمی‌دهند

باقری در ادامه گفت: کشور‌های غربی که صدام را با تجهیز به سلاح‌های شیمیایی به جنگ انسان و انسانیت فرستادند و اجازه ندادند که در طول هشت سال تجاوز رژیم بعث عراق حتی یک قطعنامه در شورای امنیت علیه دیکتاتور رژیم بعث عراق صادر شود، اکنون نیز اجازه نمی‌دهند که دارو‌های مجروحان شیمیایی ناشی از این تجاوزات به ایران برسد.

ایران از فعال‌ترین کشور‌های جهان برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی است

سرپرست وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها هرگر به سمت سلاح‌های غیر انسانی نرفته بلکه از مدافعین امحای سلاح‌های کشتار جمعی بوده و هست و از موثرترین و فعال‌ترین کشور‌های جهان برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی به حساب می‌آید.

تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ملت ایران مانع دسترسی جانبازان شیمیایی به دارو می‌شود

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست گفت: طی چهار دهه گذشته دولت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به قربانیان سلاح‌های شیمیایی جهت کاهش رنج‌های آنان فروگذار نکرده است. اما آنچه سختی تحمل عوارض طولانی مدت و آلام جانبازان شیمیایی ایران را ۲ چندان می‌کند اعمال تحریم‌های یکجانبه غیر انسانی توسط کشور‌های غربی به ویژه آمریکا علیه ملت ایران است که از جمله، مانع دسترسی جانبازان شیمیایی به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز می‌شود.

اعمال تحریم‌ها به‌مثابه پاشیدن نمک بر زخم‌هایی است که تحریم‌کنندگان عامل اصلی آن بوده‌اند

وی افزود: در حقیقت اعمال این تحریم‌ها به مثابه پاشیدن نمک بر زخم‌هایی است که خود همین کشور‌های غربی با کمک به برنامه سلاح شیمیایی رژیم صدام عامل اصلی آن بوده‌اند. در زمان دفاع مقدس، جانبازان شیمیایی قربانی سلاح‌های شیمیایی تأمین شده توسط کشور‌های غربی شدند، امروز نیز قربانی تحریم‌های غیر انسانی این کشور‌ها هستند.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل بازدارنده در برابر تکرار فاجعه کاربرد سلاح شیمیایی، سپردن آمران، عاملان، مباشران و معاونان کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی به دست عدالت و جبران خسارت‌های معنوی و مادی مترتب بر آن است.

وی در همین راستا گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای عمل به مسئولیت و وظیفه قانونی خود برای استیفای حقوق قربانیان سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم سابق عراق و نیز به منظور عمل به رسالت اخلاقی و انسانی خود برای نشان دادن شدت قباحت و زشتی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

پافشاری بر مطالبه از دولت‌های تجهیزکننده رژیم صدام به سلاح‌های شیمیایی

باقری تاکید کرد: ما همواره گفته‌ایم که تحقق عدالت مستلزم کشف حقیقت است. بی‌جهت نیست که در همه مباحث مرتبط با رسیدگی به جنایات و نقض‌های فاحش حقوق بشر و بشردوستانه «عدالت» و «حقیقت» عنوان دو رکن بنیادین برای تسلی دادن به قربانیان و اطمینان از عدم تکرار جنایات شنیع، برجسته شده‌اند و بر همین اساس است که جمهوری اسلامی ایران بر مطالبه مشروع، قانونی و اخلاقی خود از همه دولت‌هایی که مستقیم یا غیر مستقیم در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی قصور با تقصیر داشتند پای می‌فشارد.

درخواست از هلند برای پاسخگوکردن فعالان تجهیز و توسعه برنامه شیمیایی نظامی عراق

وی افزود: در برخی از این کشور‌ها از جمله، هلند در ۲ دهه اخیر پرونده‌هایی علیه اشخاصی که تامین کننده عوامل و تجهیزات شیمیایی برای رژیم سابق عراق بودند اقامه شد که منجر به صدور حکم نیز شد. ما این اقدامات - ولو ناچیز - در جهت اجرای عدالت را به فال نیک می‌گیریم و از مراجع دولتی هلند می‌خواهیم برای کشف حقیقت و پاسخگو کردن همه اشخاص حقیقی و حقوقی که طی دهه ۱۹۸۰ در تجهیز و توسعه برنامه شیمیایی نظامی عراق فعالیت می‌کردند همکاری کنند.

صدور احکام قضایی لازم علیه برخی شرکت‌های آلمانی فروشنده تجهیزات شیمیایی به عراق

سرپرست وزارت امور خارجه در همین ارتباط ادامه داد: در برخی کشور‌ها از جمله آلمان مطالبه به حق جانبازان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی برای کشف حقیقت و اجرای عدالت همچنان منتظر اقدام و پاسخ در خور از سوی مراجع ذیصلاح آلمانی است، مقامات آلمانی خود با اذعان به اینکه برخی شرکت‌های این کشور طی دهه ۱۹۸۰ و قبل از آن اقدام به فروش تجهیزات و موارد مورد نیاز برای توسعه و تولید سلاح‌های شیمیایی در عراق داشته‌اند، مدعی هستند که طی دهه ۱۹۹۰ در این زمینه پرونده‌هایی را مفتوح کرده و احکام قضایی لازم را علیه این شرکت‌ها صادر کرده‌اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->