فرآیند صدور احکام متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری آغاز شد| واریز حقوق مهرماه نجات جان چهار شهروند در حادثه آتش سوزی منزل مسکونی در شاندیز توسط آتش نشانان مشهدی(۳۰ مهر ۱۴۰۳) حریق خودرو پراید در خیابان اندیشه مشهد + جزییات (۳۰ مهر ۱۴۰۳) هشدار دادستانی در خصوص سرمایه‌گذاری در شهرک خیالی «ایلیا» مشهد اولین نشست تخصصی میدان هنر در مشهد برگزار شد (۳۰ مهر ۱۴۰۳) قتل اشتباهی مهندس شبکه در فرودگاه امام| قاتل پس از یک ساعت دستگیر شد مسمومیت جان ۴۲۳۵ نفر را گرفت| کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف الکل رمزگشایی ۵۴ فقره سرقت خودرو و محتویات داخل خودرو در مشهد پرداخت حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی تا پایان آبان ماه کوی عمار یاسر مشهد با ۴۲۰۰ نفر جمعیت فقط یک نانوایی دارد! | جست‌وجوی نان آن طرف اتوبان رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در بین دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله هشدار سازمان غذا و دارو: مکمل‌های ورزشی عرضه‌شده در آرایشگاه‌های زنانه، غیرمجاز هستند برای ثبت بهتر تخلفات رانندگی، دوربین‌های راداری جایگزین دوربین‌های لیزری می‌شوند مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: شستا برای تحقق سود صد هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۴ قول مساعد داده است جزئیات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد | احکام جدید حقوق به زودی صادر می‌شود (۳۰ مهر ۱۴۰۳) فاجعه خاموش: رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان بین دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله یک نماینده مجلس: پای کار اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایستاده‌ایم قتل ۲ ایرانی توسط باند ببر‌های وحشی در پایتخت انحراف ستون فقرات بیش از ۴۵ درجه باید جراحی شود بیماری آرتروز در نتیجه‌ استفاده‌ نادرست از مفصل و اِعمال نیرو‌های غیرنرمال به آن، پدیدار می‌شود  چگونه می‌توانیم سلامت روانی کودکانمان را تقویت کنیم؟ دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زنان ۱۸ سال به بالا زیر پوشش مراقبت‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند برنامه‌ریزی دولت برای ارتقای بهداشت مدارس با تخصیص بودجه | ۷هزار مراقب بهداشت مشغول خدمت هستند سامان‌دهی مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز مستقل تا پایان پاییز ۱۴۰۳ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای سرد تا پایان هفته جاری مرحله جدید بن‌کارت سبد غذایی کودکان دارای سوءتغذیه در مهر ماه ۱۴۰۳ شارژ می‌شود واکنش دانشگاه آزاد اسلامی به اعتراضات افزایش شهریه‌های پزشکی
سرخط خبرها

روان شناسی پارکینگ

  • کد خبر: ۲۳۸۶۴۰
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
روان شناسی پارکینگ
در این یادداشت به روان شناسی پارکینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه درک رفتار و ترجیح رانندگان می‌تواند به مدیریت مطلوب‌تر پارک خودرو منجر شود.

مترجم: عادل نجفی | شهرآرانیوز؛  پارکینگ و تأمین جای پارک خودرو‌ها در شهر‌ها تنها یک چالش لجستیکی نیست. مدیران شهری برای تأمین فضای کافی پارک خودرو‌ها با یک چالش روان شناختی نیز روبه رو هستند چرا که رفتار‌ها و تصمیماتی که رانندگان هنگام جست وجوی مکان‌های مناسب پارکینگ می‌گیرند تحت تأثیر متغیر‌های متنوعی از جمله راحتی، هزینه و در دسترس بودن درک شده در مقابل دسترسی واقعی است.
در این یادداشت به روان شناسی پارکینگ می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه درک رفتار و ترجیح رانندگان می‌تواند به مدیریت مطلوب‌تر پارک خودرو منجر شود.

تضاد انتخاب

پژوهشگران حوزه اقتصاد رفتاری بر این باورند که وجود انتخاب‌های زیاد، می‌تواند منجر به فلج تصمیم گیری و نارضایتی شود. هنگامی که رانندگان با گزینه‌های متعدد پارکینگ روبه رو می‌شوند، ممکن است برای تصمیم گیری دچار مشکل شوند و این امر منجر به افزایش استرس و حس ناامیدی در آن‌ها شود.

برای رسیدگی به این موضوع، مدیران پارکینگ‌ها می‌توانند از راهکار‌هایی مانند نصب علائم هشدار دهنده واضح، محدود کردن گزینه‌های پارک و ارائه راهنمایی در مورد در دسترس بودن فضا‌های پارکینگ استفاده کنند تا به رانندگان کمک کنند در فرایند پارک به طور مؤثرتری هدایت شوند.

دسترس پذیری

در دسترس بودن جای پارک به دو صورت ادراکی و واقعی در ذهن رانندگان نقش می‌بندد و دسترس پذیری درک شده نقش مهم تری در رفتار پارک خودرو رانندگان بازی می‌کند. به عبارت دیگر اگر حتی فضای پارک کافی در دسترس باشد، رانندگان ممکن است بر اساس عواملی مانند نشانه‌های بصری، زمان روز و تجربیات گذشته، پارکینگ را برخلاف واقعیت کمیاب بدانند. در چنین شرایطی با انجام پارک‌های مورب، دوبل یا حتی در محل‌های ممنوع مانند جایگاه‌های ویژه توان یابان، امکان دسترسی پذیری ادارکی سایر رانندگان را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

با پیاده سازی سیستم‌های نظارت بر اشغال پارکینگ در زمان واقعی (در لحظه) و ارائه اطلاعات دقیق در مورد در دسترس بودن پارکینگ، مدیران پارکینگ ها، اعم از حاشیه‌ای یا پارکینگ‌های مسقف، می‌توانند به کاهش کمبود درک شده و کاهش احتمال چرخش رانندگان برای پارک غیرضروری و غیرقانونی کمک کنند.

بازی قیمت

هزینه پارکینگ یک عامل کلیدی در رفتار رانندگان است، به طوری که رانندگان ارزش درک شده پارکینگ را در مقابل قیمت تعیین شده می‌سنجند. تحقیقات نشان داده است که رانندگان به طور کلی مایل اند هزینه بیشتری برای پارکینگ بپردازند، اگر آن را راحت و ایمن بدانند. با این حال، هزینه‌های بیش از حد پارک می‌تواند رانندگان را به طور کلی از پارک کردن منصرف یا آن‌ها را تشویق به تخلفاتی مانند پارک در حریم تقاطع‌ها یا در توقفگاه‌های حمل و نقل عمومی کند.

مدیران پارکینگ با اجرای راهبرد‌های قیمت گذاری پویا و ارائه تخفیف برای پارکینگ‌های خارج از محدوده اوج نیاز، می‌توانند منابع درآمدی خود را بهینه، در عین حال مقرون به صرفه بودن و دسترسی را برای رانندگان تضمین کنند.

تعصب در فاصله‌ها

انسان‌ها تمایل طبیعی به انتخاب گزینه‌هایی دارند که نزدیک‌تر و در دسترس‌تر هستند. در زمینه پارکینگ، این تعصب نزدیکی می‌تواند بر تصمیم گیری رانندگان در مورد مکان پارک تأثیر بگذارد، با اولویت دادن به فضا‌هایی که به مقصدشان نزدیک‌تر هستند، حتی اگر گران‌تر یا دشوارتر باشند.
برای استفاده از این سوگیری، مدیران شهری می‌توانند تخصیص فضا‌های پارکینگ را بر اساس نزدیکی به مناطق پرتقاضا مانند مراکز خرده فروشی، مراکز حمل ونقل و دیگر جاذبه‌های شهری اولویت بندی کنند و استفاده از ظرفیت‌های موجود پارکینگ را به حداکثر برسانند.

مدیریت پارکینگ با علم روان شناسی

به طور کلی درک روان شناسی پارکینگ برای توسعه راهبرد‌های مدیریت پارکینگ به نحوی که نیاز‌ها و ترجیح کاربران را برآورده کند ضروری است.

مدیران ترافیک شهری با در نظر گرفتن عواملی مانند اضافه بار ترافیکی ناشی از ترددها، در دسترس بودن درک شده، حساسیت به قیمت و تأکید بر نزدیکی به مقصد، می‌توانند استفاده از پارکینگ را بهینه، ازدحام را کاهش و تجربه کلی پارک را برای رانندگان بهبود بخشند.
همان طور که شهر‌ها همچنان به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهند، به کارگیری بینش‌هایی از علوم رفتاری در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت پارکینگ برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمد، عادلانه و کاربرپسند بسیار مهم خواهد بود.

ویل پارکر
پژوهشگر ارشد برنامه ریزی حمل و نقل- نیویورک

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->